خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن علمی داروسازان:

تعادل عرضه و تقاضا، اولین گام وزارت بهداشت برای برقراری امنیت در بازار دارویی است

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۹۲

دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران به همراه نمایشگاه جانبی دارو ۵ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود.

ایلنا: رییس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر دوران بی‌سیاستی و بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای را پشت سرگذاشت که طی این دوران، متاسفانه موارد متعددی از رانت و فساد در عرصه‌های گوناگون مدیریت دارویی رخ داد؛ لذا هم اینک سالم سازی تمام عرصه‌های دارویی به ویژه بخش مدیریتی از مهم‌ترین اولویت‌های مسئولان این سازمان برای سامان دادن به وضعیت موجود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "سیدحمید خوئی" که در آستانه برپایی «دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران» که ۵ تا ۷ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر، وضعیت نظام تولید، توزیع و واردات دارو در کشور غیر طبیعی و در مواردی ناسالم بوده که در نتیجه، عرضه و تقاضای دارو به هم خورده، شاهد احتکار و قاچاق هستیم و ضروری است، دولت آرامش و امنیت را از طریق متعادل کردن نظام عرضه و تقاضای دارو فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نظام عرضه و تقاضا متعادل نشود، امکان ایجاد برقراری امنیت و تعادل دارویی را نخواهیم داشت، تصریح کرد: تا امنیت ایجاد نشود، همچنان شاهد قاچاق، احتکار و عرضه داروهای تقلبی خواهیم بود.

خوئی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون برخورد با قاچاق دارو و تخلفات دارویی، چندان در کشور جدی گرفته نشده است، گفت: به لحاظ قانونی اخلال در بازار دارو می‌بایست، جزو جنایت‌های تراز اول شناخته شود و برخورد با قاچاق دارو و قاچاقچیان دارو به لحاظ آنکه سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند، نمی‌بایستی با قاچاق دیگر کالا‌ها یکسان باشد.

وی از تدوین قوانین و مقررات لازم برای افزایش سهم مشارکت داروسازان در نظام سلامت و ایجاد امنیت شغلی برای داروسازان به عنوان دیگر اولویت‌های نظام سلامت به ویژه در حوزه دارو نام برد و اظهار داشت: از مشکلات داروسازان آن است که وقتی می‌خواهند براساس اصول حرفه‌ای خود عمل کنند، مثلا از ارایه بدون نسخه دارو به بیماران ممانعت کنند، مورد اعتراض، تهدید و بعضا ضرب و شتم فیزیکی قرار می‌گیرند که این امر امنیت آنان را تهدید می‌کند.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران، لزوم نظارت دقیق بر کیفیت دارو را از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت در دولت جدید برشمرد و گفت: در آشفته بازار کنونی، بحث کیفیت دارو مورد غفلت واقع شده که ضروری است در دولت جدید، وزارت بهداشت با نظارت دقیق بر کیفیت دارو‌ها اعم از تولید داخل و وارداتی، نظارت موثر داشته باشد و با حمایت عملی از تولید کنندگان از قبیل واقعی سازی قیمت دارو‌ها، آنان را برای ارتقای کیفی محصولات یاری رساند.

وی ادامه داد: در صورت آنکه هزینه ارتقای کیفیت دارو در بهای تمام شده محصولات لحاظ نشود، تولید کننده هیچ انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت تولیدات خود نخواهد داشت و آنچه طی سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، مکانیزم‌های غلط قیمت گذاری بود که هر چند در قالب حمایت از بیماران صورت می‌گرفت، اما در سطوح کلان به مکانیزم‌های ضد منافع ملی و ضد ارتقای محصولات تبدیل شد.

خوئی، استیفای حقوق مراکز عرضه خدمات سلامت را از جمله داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها در برابر شرکت‌های بیمه گر از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت در دوران جدید برشمرد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: طی سال‌های اخیر شاهد دو گرایش در مورد واردات دارو بودیم. نخست رویکردی که اساسا با واردات هر گونه داروی خارجی به کشور مخالفت می‌کرد که این رویکرد، به واردات داروهای قاچاق به کشور دامن زد و دوم گرایشی که به صرف تولید هر گونه داروی جدید خارجی، خواستار واردات آن بی‌توجه به اولویت‌های نظام سلامت و کیفیت داروی مورد نظر بود.

به گفته رییس انجمن علمی داروسازان ایران، بین فرمولاسیون‌های داروهای جدید و مولکول‌های جدید و روش‌های نوین دارورسانی می‌بایست، فرق قایل شد و ورود هر گونه داروی جدید به صرف تولید جدید آن بدون بررسی اثربخشی بیشتر یا عوارض کمتر نسبت به داروهای قدیمی، اتلاف سرمایه‌های ملی است.

وی با تاکید بر آمادگی انجمن علمی داروسازان ایران مبنی بر ارایه نظر مشورتی به وزارت بهداشت مبنی بر اولویت واردات دارو‌ها از خارج کشور اظهار داشت: انجمن‌های علمی به دلیل آنکه در این میان ذی نفع نیستند، بهترین مرجع برای اعلام نظر مشورتی به وزارت بهداشت هستند.

خوئی گفت: انجمن علمی داروسازان ایران که در دولت گذشته آمادگی خود را برای تعامل با وزارت بهداشت اعلام کرد، هر چند هیچ‌گاه پاسخ مثبتی از سوی این وزارتخانه دریافت نکرد، اما همچنان آمادگی دارد تا با وزارت بهداشت در دولت جدید به تعامل بپردازد.

وی از حضور وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه «دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران» در روز سه شنبه ۵ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران خبر داد و اظهار داشت: امید می‌رود، حضور وزیر بهداشت، نخستین گام برای تعامل با جامعه داروسازی کشور و انجمن علمی داروسازان باشد.

لازم به ذکر است، دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران به همراه نمایشگاه جانبی دارو ۵ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود. این مراسم با برگزاری جشن روز داروسازی در شب ۷ شهریور ماه که با حضور مسئولان امور دارویی و داروسازان سراسر کشور برپا می‌شود به کار خود خاتمه می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز