خبرگزاری کار ایران

استرس و فشار روانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۴۰۹۶۹

روزانه تعداد زیادی سلول سرطانی در بدن تشکیل می‌شوند ولی توسط سلولهای Natural Killerسیستم دفاعی بدن نابود می‌شوند و سرکوب سیستم ایمنی اختلال عملکرد در جمع آوری و نابودی این سلول‌های سرطانی را بدنبال دارد و لذا باعث افزایش خطر سرطان‌ها می‌شود.

ایلنا: فشارهای روانی در زندگی روزمره امری اجتناب ناپذیر و گاهی نیز مفید است، اما اگر از حد خارج شود یا تداوم داشته باشد برای سلامتی انسان مشکلات جدی به دنبال دارد و یکی از این مشکلات سرطان‌ها می‌باشد.

به گزارش ایلنا، مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: بدنبال مواجه شدن بدن با استرس یک رشته تغییرات فیزیولوژیک رخ می‌دهد که می‌تواند علت افزایش بروز سرطان‌ها در استرس را توجیه کند، استرس‌ها باعث فعال شدن محور هیپوتالاموس و هیپوفیز در سیستم اعصاب مرکزی شده و ترشحات هیپوفیز با تاثیر بر غده فوق کلیوی افزایش ترشح استروییدی بنام کورتیزول را بدنبال دارد.

مرتضی فاضل نیشابوری بیان داشت: کورتیزول در کوتاه مدت برای بدن مفید می‌باشد اما بالا بودن میزان آن در دراز مدت به بدن آسیب می‌رساند و باعث سرکوب سیستم دفاعی بدن می‌گردد.

وی اظهار داشت: روزانه تعداد زیادی سلول سرطانی در بدن تشکیل می‌شوند ولی توسط سلولهای Natural Killerسیستم دفاعی بدن نابود می‌شوند و سرکوب سیستم ایمنی اختلال عملکرد در جمع آوری و نابودی این سلول‌های سرطانی را بدنبال دارد و لذا باعث افزایش خطر سرطان‌ها می‌شود.

فاضل ادامه داد: از طرف دیگر سرکوب سیستم ایمنی خطر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد و از انجا که ارتباط محکمی بین بعضی از عفونت‌ها و سرطان‌ها وجود دارد مانند ارتباط HPV (عامل ایجاد زگیل‌های ناحیه تناسلی) و سرطان رحم، احتمال این سرطان‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر گروه سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: استرس و نحوه برخورد با آن از اهمیت فراوانی در کنترل بیماری‌های ناشی از آن برخوردار است چرا که برخورد غیر کارآمد با فشارهای عصبی نتایجی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل را بدنبال دارد که زمینه ساز بسیاری از سرطان‌ها است.

وی یادآورشد: پژوهش‌ها نشان داده است که شدت استرس و مدت زمانی که فرد در معرض آن قرار دارد با ایجاد سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

فاضل بیان داشت: مطابق یک کار پژوهشی در داخل کشور تعداد برابری از بیماران سرطانی و افراد سالم از نظر عوامل استرس زامورد بررسی قرار گرفتند که متوسط میزان استرس در گروه بیماران سرطانی بیش ازسه برابر افراد سالم بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش در جهت کاهش استرس‌ها و کسب مهارت‌های زندگی و مواجهه مناسب و منطقی با استرس‌ها برسلامت عمومی جامعه و کاهش بروزسرطان‌ها تاثیر می‌گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز