خبرگزاری کار ایران

واریکوسل، پنهان ولی قابل درمان؛

۱۰ تا ۱۵ درصد مردان مبتلا به واریکوسل هستند

کد خبر : ۱۹۸۴۶

واریکوسل بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود که به علت بی‌درد بودن، قبل از ازدواج متوجه آن نمی‌شوند.

ایلنا: گشاد شدن وریدهای خارج کننده خون از بیضه‌ها، واریکوسل نام دارد که ماهیت آن شبیه واریس در ساق پا می‌باشد. اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به واریکوسل وجود ندارد و درمان آن، عمل جراحی است.

به گزارش ایلنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: واریس بیماری است که در بعضی نقاط بدن از جمله در سیستم بیضه‌ها وجود دارد که معنی فارسی آن متورم شدن (گشاد شدن) وریدهای بیضه و سیاهرگ‌هایی است که وظیفه انتقال خون را بر عهده دارند.

محمد علی حسینی در توضیح این بیماری گفت: بیضه‌ها باید در یک محیط سرد وجود داشته باشند، موقعی که خون درون وریدهای انتقال خون می‌ماند باعث برجسته شدن آن‌ها می‌شود و این برجسته شدن باعث بالا رفتن حرارت بیضه‌ها می‌شود، به عبارت دیگر در اثر اشکالاتی که در دریچه لانه کبوتری بوجود می‌آید (دریچه لانه کبوتری مانند یک لت یک طرفه عمل می‌کند یعنی خون را فقط به سمت بالا هدایت می‌کند) اگر این دریچه وجود نداشته و یا دچار نارسایی باشد خون به خوبی برگشت پیدا نکرده و باعث تجمع خون در رگ و گشادی آن می‌شود که این گشادی رگ باعث بالا رفتن حرارت بیضه‌ها از ۱ تا ۲ درجه و گاهی هم بیشتر از ۲ درجه خواهد شد که این اتفاق بیشتر در طرف چپ بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: خداوند بیضه‌ها را در بیرون از بدن قرار داده تا حرارت آن‌ها همیشه پایین‌تر از بدن باشد ولی تجمع خون در رگ‌ها باعث تولید حرارتی نزدیک به دمای بدن شده و این بالا رفتن حرارت باعث آسیب رسیدن به نطفه، رشد و حجم بیضه می‌شود که مشکلاتی را برای بیمار بوجود می‌آورد.

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: این بیماری بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود که به علت بی‌درد بودن، قبل از ازدواج متوجه آن نمی‌شوند، و هنگامی به وجود این بیماری پی می‌برند که بعد از ازدواج هنگامی که قصد بچه دار شدن دارند به پزشک مراجعه و آزمایشات بالینی را انجام می‌دهند.

حسینی ضمن بیان این نکته که این بیماری باعث نازایی در فرد می‌شود گفت: این بیماری در مردان شیوع نسبتا بالایی دارد یعنی از هر ۱۵ نفر مرد ۱ نفر به این بیماری مبتلا است، یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به این بیماری مبتلا هستند بدون اینکه خبر داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه تشخیص این بیماری گفت: شخص با معاینه خود می‌تواند متوجه این بیماری شود به این صورت که با مشاهده بیضه‌ها اگر وجود چیزی شبیه کرم را درون آن‌ها احساس کند و یا با لمس بیضه‌ها حالتی شبیه برجستگی و بزرگی احساس کند جهت تشخیص حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی ادامه داد: وجود این بیماری حتما دلیلی بر نازایی نخواهد بود و تنها حدود ۱ درصد از این افراد دچار نازایی خواهند شد، خوشبختانه واریکوسل از آن بیماری‌هایی است که درمان آن در ۸۰ درصد موارد باعث بهبودی کامل می‌شود.

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به این مطلب که درمان این بیماری بوسیله طب سنتی از لحاظ علمی اثبات شده نیست، گفت: درمان آن بوسیله عمل جراحی کوتاه مدت و یا انجام لاپراسکوپی انجام خواهد گرفت.

وی در پایان افزود: میزان عود این بیماری بعد از عمل جراحی کمتر از ۵ درصد است و تا ۷۰ درصد بعد از عمل بهبودی حاصل می‌شود، ۳۰ درصدی که نتیجه نمی‌گیرند به این دلیل است که بسیار دیر جهت درمان اقدام کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز