خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/

وام ازدواج از آسمان بی ستاره زوجهای جوان پر كشید

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۸۴

وام ۵ میلیون تومانی دیگر وجود خارجی ندارد (مگر برای از ما بهتران). اما این زوجین بیچاره که از همه طرف به ازدواج تشویق شده بودند به همین وام ۳میلیون تومانی دلخوش بودند که آن‌هم کبوتری شد و از بام ۱۱ استان پرید.

ایلنا - ساری: اگر عاشق شدید، همسر دلخواه‌تان را پیدا کردید یا اگر مومنانه خواستید سنت پیامبر را ادامه دهید و روی وام ازدواج برای پیش‌پرداخت، رهن، خرید لوازم اساسی، جهیزیه، هزینه‌ عروسی یا هر مورد دیگری حساب باز کرده‌اید؛ باید گفت که زهی خیال باطل. همین الان دست نگهدارید و پیش از آنکه با پشتوانهٔ وام ازدواج به خواستگاری بروید سری به سامانهٔ تسهیلات قرض الحسنهٔ ازدواج بزنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اول از همه اگر اهل آذربایجان شرقی، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، گلستان، گیلان، مرکزی، همدان و یزد هستید حتی امیدی نیست که تا پایان سال بتوانید در این سامانه نام‌نویسی کنید چه برسد که وام بگیرید.

اگر در این سامانه در بخش استان محل سکونت، ساکن یکی از ۱۱ استان فوق باشید؛ جمله‌ی، «هیچ موردی یافت نشد» را ملاحظه خواهید کرد. این بدین معناست که از میان ۵ بانک عامل که وظیفه‌ ارائه‌ تسهیلات ازدواج را دارند هیچکدامشان آه در بساط ندارند که به شما وام بدهند.

وضع مابقی استان‌ها نیز چندان بهتر نیست. در بسیاری از استان‌ها تنها یک بانک به شما معرفی می‌شود، که این مثلا برای استان جوان و پرجمعیتی مثل خوزستان فرقی با عدم معرفی ندارد و در واقع اسم این بانک بیشتر جنبه‌ استعاری دارد تا حقیقی.

ابتدا قرار بر پرداخت دو وام متفاوت با مبالغ ۳ و ۵ میلیون تومان بود. همه‌ زوج‌های شامل وام ۳میلیون تومانی می‌شدند و وظیفه‌ دولت پرداخت این وام بود. اما برای اخذ وام ۵ میلیون تومانی شرایطی در میان بود.

میزان مهریه می‌بایست کمتر از ۱۰۰ عدد سکه باشد، زوجین دانشجو باشند یا پدرشان فوت کرده باشد و هر یکی از زوجین که تنها یکی از این شرایط را داشتند مشمول وام ۵ تومانی می‌شدند.

البته این وام امروز به تاریخ پیوسته است و از هر که درباره‌اش سوال می‌کنی چشم نازک می‌کند و جواب سربالا می‌دهد. به عبارتی دیگر وام ۵ میلیون تومانی دیگر وجود خارجی ندارد (مگر برای از ما بهتران). اما این زوجین بیچاره که از همه طرف به ازدواج تشویق شده بودند به همین وام ۳میلیون تومانی دلخوش بودند که آن‌هم کبوتری شد و از بام ۱۱ استان پرید.

مسئولان ازدواج و آینده جوانان را به خدا سپرده‌اند!

ریش‌سفیدان و دنیا دیده‌های ما می‌گویند پول دوچیز خود به‌خود جور می‌شود یکی ازدواج و دیگری خرید خانه و گویا مسئولین عزیز ما پیرو همین مسئله به طور کلی ازدواج و آینده‌ جوانان را به خدا سپرده‌اند و خودشان سرگرم کارهای انتخاباتی هستند.

وقتی مسئولان در مسجد، در تلویزیون در دانشگاه و خلاصه در جامعه همواره جوانان را ترغیب به ازدواج می‌کنند باید بدانندکه اجاره‌ب‌ها، هزینهٔ ایاب و ذهاب، آذوقه و خلاصه هرآنچه برای یک زندگی معمولی روزانه لازم است مستقیم و بی‌هیچ دردسری توسط خدا برای آدمی فرستاده نمی‌شود. بلکه با تلاش، حمایت، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی صحیح دولت‌هاست که پشتوانه‌ تشکیل زندگی مشترک در یک جامعه شکل می‌گیرد و البته خواست و ارادهٔ پروردگار به‌جای خودش که در آن هیچ شکی نیست.

مسئولان حتما می‌دانند کسی که امروز بتواند با یارانه‌ها یک هفته را سپری کند شایسته‌ دریافت مدال افتخار است. بسیاری از ادارات دولتی که هدیه‌ای را برای فرزندان تازه ازدواج کرده‌ کارمندان و بازنشستگان خود در نظر گرفته بودند و سال‌ها این کار نیکو و حمایتی را انجام می‌دادند امروز این کمک‌ها را به بهانهٔ کمبود بودجه قطع کرده‌اند.

جوانان باید با کدام پشتوانه و دلگرمی در این آشفته بازار گرانی، بیکاری، اعتیاد و آسیب‌های روانی و اجتماعی به فکر ازدواج باشند.

چند درصد جوانان ما پس از منعقد شدن خطبه عقد توسط ارگان‌هایی مانند وزارت ورزش و جوانان یا بنیاد‌های نیمه‌مستقل دولتی رصد شده و از مشاوره و حمایت برخوردار می‌شوند که باید گفت خلل کارهای فرهنگی در مقولهٔ ازدواج کم بود بحران مالی نیز به‌آن اضافه شد! به قول‌‌ همان ریش‌سفید‌ها و دنیادیده‌ها: گل بود به سبزه نیز آراسته شد.

خدا رحمتت کند وام ازدواج!

تا دو روز پیش نام پست‌بانک و بانک قرض الحسنه‌ مهر در دسترس انتخاب مازندرانی‌ها برای دریافت وام ازدواج بود که از ۱۵ آذر ماه و با حذف بانک قرض الحسنه‌ مهر تنها پست‌بانک ارائه دهنده‌ این وام ضروری در استان است.

برای اینکه از چگونگی ارائه این وام مطلع شویم به یکی از شعب اصلی بانک قرض الحسنه‌ مهر رفتیم. وقتی درباره‌ وام ازدواج پرسیدیم رئیس شعبه نگاهی عاقل اندر سفیه به ما کرد و انگار از پشت کوه آمده و از همه‌جا بی‌خبرم گفت: خدابیامرزه.

اولش فکر کردیم خدای نکرده مسئول اعطای تسهیلات ازدواج در کل ایران به رحمت ایزدی پیوسته، پرسیدیم چه کسی فوت کرده آقای رئیس؟ ایشان جواب دادند: کسی نمرده پسر جان، وام ازدواج رو خدا بیامرزه. ما که این وام رو نمی‌دیم. گفتیم: پس چرا در سامانه اسم این بانک وجود دارد؟ خیلی راحت گفت: اگر ناراحتی برش داریم.

الحق و والانصاف خوش‌قول بود و حرفش حرف، چون‌‌ همان شب اسم بانک قرض‌الحسنهٔ مهر از سیستم پاک شد.‌ای کاش به همه‌ وعده‌ها به این سرعت عمل می‌شد.

دست از پا دراز‌تر با همسرم راهی پست بانک شدیم، بلکه دلشان به رحم بیاید و وامی مرحمت بفرمایند. اما آن‌جا هم گفتند: آه در بساط نداریم و تا ۶ ماه دیگر از پول خبری نیست. خانمی که این‌حرف‌ها را به من و همسرم گفت، درحالیکه می‌خواست لطفی کرده باشد آهسته‌تر ادامه داد: از من می‌پرسید در پست‌بانک ثبت‌نام نکنید فرصتتان می‌سوزد.

هر دو بانک به راحتی یکی از وظایف اصلیشان را انکار کردند و مستقیم در چشمم زل زدند و گفتند: وام نمی‌دهیم.

وضعیت در شهرهای نور، آمل، قائمشهر و بهشهر نیز به همین منوال است. دوستانی را که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این شهر‌ها به این دو بانک فرستادیم همه‌شان مثل ما دست از پا دراز‌تر برگشتند و باید بگوییم مثل همیشه تنها امیدمان خداست که هیچ‌کس را فریب نمی‌دهد و هرگز وعدهٔ خطا نداده است.

ادراره‌آموزش و پرورش ساری که تا پیش از این هدیه‌ ازدواج را به فرزندان کارکنان خود می‌داد مدتی است که آن را قطع نموده و این قشر زحت کش و کم درآمد را از یکی از معدود تسهیلات خود محروم کرده است. هرچند هنوز اداراتی در استان هستند که این کمک‌ها را پی می‌گیرند اما زمزمه‌هایی مبنی بر بر چیده شدن این طرح در تمام ادرات دولتی به گوش می‌رسد که زنگ خطر بلندی است.

وقتی مسئولان امور خانواده و زنان در استانداری مازندران به سراغ آسیب‌شناسی دلایل رشد طلاق در مازندران می‌رفتند و از ما خبرنگاران برای همفکری و مشاوره دعوت کردند، شبکه‌های ماهواره‌ای، عدم انتخاب درست و سنجیده‌ جوانان و چشم و هم‌چشمی را از دلایل اصلی رشد طلاق در استان می‌دانستند و خود را مبرا از هر سستی و خطایی می‌پنداشتند، کسی به وام ازدواج و اثرات نبودن آن فکر نکرده بود.

آیا وقت آن نرسیده تا با جوانانمان روراست باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که با ترسیم آینده‌ای روشن برای جوانان در مازندران به‌جای کم کردن از حمایت‌ها برآن‌ها بیافزائیم. ازدواج گرچه سفارش دین مبین اسلام و پیامبر خاتم است، اما اگر بدون پشتوانه‌های مادی و معنوی صورت بگیرد نتیجه‌ای جز شکست و ناامیدی در پی نخواهد داشت. شکستی که اگر دیر بجنبیم بسیار به‌ما نزدیک است و مثل بسیاری از بحران‌های معاصر دیگرمان در استان همچون سیل بهشهر و چالوس وقتی به سراغ سهراب می‌آییم که مرده و نوشدارو بی‌فایده است.

دریغ کردن ۳ میلیون تومان، که حتی برای خرید چند کالای معمولی زندگی امروز کفایت نمی‌کند، از جوانانی که تازه به خانه‌ بخت رفته‌اند آن‌ها را نسبت به وعده‌های دولت بیش از پیش دلسرد می‌کند و با این اوضاع نباید اینهمه ازدواج جوانان را در بوق و کرنا کرد و آنان را تشویق به افزایش جمیعت کشور!

..........................

علی نجاتی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز