خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خبر داد:

رونمایی از ضریح جدید امام حسین (ع)؛ ۱۶ اسفند ماه

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۴۴

در ساخت این ضریح که دارای وزنی بالغ بر ۱۲ هزار کیلوگرم است، پنج هزار و ۳۰۰ کیلوگرم چوب، چهار هزار و ۶۰۰ کیلوگرم نقره، ۱۱۸ کیلو و ۶۵۰ گرم طلا، ۷۰۰ کیلوگرم مس، ۴۵۰ کیلوگرم تسمه و پولت‌های استیل، ۷۰۰ کیلوگرم چوب تزیینی و ۱۰۰ کیلوگرم آهن آلات استفاده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: پرده برداری از ضریح جدید امام حسین (ع) ۱۶ اسفند ماه سال جاری انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد بازسازی عتبات و عالیات، حسن پلارک اظهار داشت: با توجه به اجرای سریع عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین در کربلا این ضریح ۱۶ اسفندماه رونمایی می‌شود.

وی در ادامه افزود: بر این اساس زائران عتبات عالیات از ۲۴ ربیع الاول مصادف با ۱۷ اسفند ماه می‌توانند ضریح جدید امام حسین (ع) را زیارت کنند.

پلارک اضافه کرد: ضریح جدید امام حسین (ع) با حضور شخصیت‌ها و مسئولان ایرانی و عراقی و به صورت قطعی ۱۶ اسفندماه در کربلا رونمایی می‌شود.

بنابر این گزارش، این ضریح مطهر که در شهر مقدس قم ساخته شد، ششم شهریورماه سالجاری با حضور مسئولان کشوری و مدعوینی از چند کشور اسلامی در محل ساخت کارگاه این ضریح در مدرسه علمیه معصومه قم رونمایی شد.

عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین (ع) به کربلای معلی از اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شد که پس از گذشتن از چند استان کشور در میان استقبال و بدرقه پرشور هموطنان و محبان اهل بیت (ع) به کشور عراق و شهر کربلا منتقل شد.

در ساخت این ضریح که دارای وزنی بالغ بر ۱۲ هزار کیلوگرم است و در آن از پنج هزار و ۳۰۰ کیلوگرم چوب، چهار هزار و ۶۰۰ کیلوگرم نقره، ۱۱۸ کیلو و ۶۵۰ گرم طلا، ۷۰۰ کیلوگرم مس، ۴۵۰ کیلوگرم تسمه و پولت‌های استیل، ۷۰۰ کیلوگرم چوب تزیینی و ۱۰۰ کیلوگرم آهن آلات استفاده شده است، مهندسان و هنرمندان سعادتمندی نام خود را ثبت کردند که می‌توان از استاد محمود فرشچیان نگارگر نام آشنای دنیا برای طراحی ضریح، استاد سید محمد حسینی موحد خطاط معروف و برجسته جهانی در کار خطاطی ضریح، مهندسی عبدالحمید توکلی بینا و مهندس مهدی خوش‌نژاد و همکارانشان در کار مهندسی ضریح مطهر نام برد.

بر اساس این گزارش، جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و... است، ‌از چوب ساج ساخته شده است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه قاره هند و قاره آفریقا بدست می‌آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن، ‌در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین؛ ‌عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده‌اند. چراکه بناهایی که از این چوب از صد‌ها سال قبل در کشورهای هند، چین و... ساخته شده، ‌ هنوز پابرجا است. چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه آن در سال ۱۹۹۳ از جنگل‌های برمه استحصال گردیده است، وزن چوب‌های بکار رفته حدودا ۵۳۵۰ کیلو گرم می‌باشد.

سازه ضریح مطهر به مساحت پلان ۸۶/۳۳ متر مربع، در ابعاد ۳۴/۷ × ۰۴/۵ به ارتفاع ۴۹/۴ متر و با تعداد ‌۲۰پنجره است که مقاومت این سازه در برابر فشار عمودی ‌ ۸/۱۲ تن بار زنده و مرده و مقاومت در برابر فشارهای جانبی نیز ۶۰۰ کیلو بر هر متر مربع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز