خبرگزاری کار ایران

سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد؛

قاچاق سموم بسیار خطرناک و آفتکش‌های ارزان قیمت از کشورهای همجوار

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۰۳

برخی عوامل نظیر عدم ایجاد بستر لازم برای پذیرش مزایای کاربرد سموم کم خطر از سوی بهره برداران، عرضه وسیع سموم بسیار خطرناک با طیف وسیع آفتکشی وارزان قیمت در کشورهای همجوار شرایط مناسب را برای فعالیت سودجویان داخلی و خارجی در عرصه توزیع سموم فراهم کرده است.

ایلنا: در پاسخ به گزارش مندرج در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با عنوان، رشد سرطان در سایه حمایت دولت، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی جوابیه‌ای را به این خبرگزاری ارسال کرده است.

به گزارش ایلنا در این جوابیه آمده است؛سموم شیمیایی دفع آفات نباتی پس از طی مراحل قانونی و انجام آزمایش‌های لازم و در ‌‌نهایت با تصویب هیات نظارت بر سموم کشور (مرکب از نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در این حوزه نظیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، پزشکی قانونی و سازمان حفاظت محیط زیست و...) در فهرست سموم مجاز کشور ثبت می‌شوند. در ضمن تنها شرکت‌های دارای پروانه فعالیت از سازمان حفظ نباتات کشور مجاز به واردات سموم آماده مصرف و یا فرموله نمودن سموم شیمیایی دفع آفات نباتی بوده که براری واردات هر محموله نیز موظف به اخذ مجوز قبلی از سازمان حفظ نباتات هستند که در راستای کنترل مطلوب کیفیت سموم وارداتی از کلیه محموله‌های سموم آماده وارداتی نمونه برداری قبل از توزیع، انجام و براساس استانداردهای FAO آزمایشهای کنترل کیفی صورت می‌گیرد.

سموم تولید داخل نیز پس از فرموله شدن ابتدا توسط آزمایشگاه‌های کارخانجات فرمولاتور‌ها آزمایش کنترل کیفی و پس از کلیه مراحل ساخت و تولید، بصورت تصادفی توسط این سازمان نیز نمونه برداری و بررسی و آزمایش می‌شوند و معهذا در حالت غیر قابل قبول تشخیص دادن سم، ملزم به عودت به مبدا و یا جمع آوری و اصلاح هستند.

از طرفی این سازمان حسب رسالتی که در زمینه کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و وظایف حاکمیتی خود در مورد نظارت بر روند تهیه، تولید، توزیع و مصرف آفت کشهای شیمیائی بر عهده دارد با وجود تنگناهائی که بواسطه تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای صاحب تکنولوژی در حوزه تولید سموم دفع آفات نباتی و معضلاتی در خصوص تامین سموم شیمیایی و غیرشیمیایی کنترل آفات باری کشور ایجاد شده، کلیه مباحث موضوع وظایف مذکور را به نحوی مدیریت کرده که نه تاخیری در خصوص تدارک سموم مورد نیاز ایجاد شود و در روند تولید محصولات کشاورزی (حتی محصولات غیر راهبردی) نیز خللی ایجاد نشود.

این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق سموم مورد نیاز کشور اعم از سموم آماده مصرف واردات و تکنیکال‌های مورد نیاز برای فرموله نمودن سموم در کارخانجات فرمولاتور داخلی از منابع کشور خارجی تهیه و تدارک می‌شوند. همچنین در حوزه حذف سموم پر مصرف و پرخطر و جایگزینی سموم ایمن، کم مصرف و کم خطر و.... مطابق با مصوبات کنوانسیون روتردام بوده و در این رابطه در جایگاه و وضعیت مطلوبی قرار داریم.

با این وجود برخی عوامل نظیر عدم ایجاد بستر لازم برای پذیرش مزایای کاربرد سموم کم خطر از سوی بهره برداران (لزوم اجرای مطلوب عملیات ترویج کشاورزی) عرضه وسیع سموم بسیار خطرناک باطیف وسیع آفتکشی وارزان قیمت در کشورهای همجوار که به واسطه عدم ثبات سیاسی و شرایط ویژه جغرافیائی قادر به اعمال مقررات مربوط به ورود و مصرف این ترکیبات نیست، شرایط مناسب را برای فعالیت سودجویان داخلی و خارجی در عرصه توزیع سموم فراهم و در این شرایط جمهوری اسلام ایران نیز به دلیل هم مرز بودن با این کشور‌ها از پدیده شوم قاچاق و تقلب در مورد اقلام مذکور لطمات زیادی را متحمل شده است که لازم است با توجه به مسئولیت‌های قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروهای انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع با جدیت بیشتر از طریق متولیان کنترل امر قاچاق پیگیری و تحت کنترل قرار گیرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز