خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر مطرح کرد؛

انتقاد از اجرا نشدن طرح هدفمندی سهمیه عمره

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۸۶

در جلسه‌ای که حدود ۲ ماه گذشته برگزار شد پیشنهاد کاهش قیمت را مطرح کردیم اما با مقاومت روبرو شد/ در جلسه شورای عالی حج این مسئله را مطرح کردم که چرا باید بین افراد تبعیض قائل شویم.

ایلنا: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از اجرا نشدن طرح هدفمندی سهمیه عمره و تحت پوشش قرار ندادن زوج‌های جوان، خانواده شهدا، جانبازان و دانشجویان انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر در همایش حج تمتع که در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد گفت: همواره از این موضوع رنج می‌بردم که چرا باید افرادی به ناحق خارج از نوبت از طریق ادارات که آن‌ها امتیاز ویژه‌ای نسبت یه سایرین ندارند، به حج مشرف شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح هدفمندی سهمیه عمره در شورای عالی حج، گفت: این پیشنهاد در این شورا تصویب و قرار شد که مصوبات آن اجرایی شود اما در اجرا چنین اتفاقی نیفتاد.

قاضی عسگر اضافه کرد: سال گذشته این مسئله بر سر زبان‌ها افتاد مبنی بر اینکه عده‌ای فکر می‌کردند سازمان حج زیارت سازمان بی‌در پیکر است که هر کس را بخواهند وارد می‌کنند اما در حقیقت این مسئله درست نیست لذا وظیفه خود می‌دانم که از پرسنل سازمان دفاع کنم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در شورای عالی حج و در طول دولت‌های نهم و دهم مصوبه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از افراد زائری که به عمره مشرف می‌شوند در اختیار ارگان‌ها و نهاد‌ها قرار گیرد که بر این اساس این مصوبه به شکل قانونی انجام و سهمیه‌ها توزیع شد.

وی با بیان آنکه در اجرای این مصوبه هیچکس نفعی نداشت، گفت: به عنوان نماینده ولی فقیه در حج و زیارت حتی یک سهمیه نداشته و ندارم و هیچوقت نخواستم یک نفر از خویشان و بستگان و نزدیگان را از این طریق به حج بفرستم که در این زمینه در پیشگاه خداوند سربلند هستم.

قاضی عسگر ادامه داد: در جلسه شورای عالی حج این مسئله را مطرح کردم که چرا باید بین افراد تبعیض قائل شویم.

وی درباره پیش پرداخت حج نیز گفت: پیش از این پیش پرداخت حج ۵۰۰ هزار تومان بود ولی اکنون این مبلغ به ۸۰۰هزار تومان رسیده و این مسئله را مورد نقد قرار داده‌ام که شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست و درست نیست افراد ثبت نام کرده و آنان را در نوبت قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مورد پیش پرداخت ۸۰۰ هزار تومانی انتقاد کرده‌ام که باید این پیش پرداخت همچنان ۵۰۰ هزار تومان باشد در حالی این موضوع مورد موافقیت قرار نگرفت و تصمیم بر این شد بعد از ثبت نام هر ۶ میلیون نفر افراد در نوبت باقی بماند. حال سئوال این است که آیا اینگونه ثبت و در نوبت نگاه داشتن مردم مدیریت است؟

قاضی عسگر با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت عمره امسال، گفت: با وجود کاهش ظرفیت حج سعی شد تا خسارتی به زائران وارد نشود چرا که مسئولان ما در سازمان حج منازلی را در مکه اجاره کرده بودند که البته ۹۵ درصد منازل بدون اینکه یک ریال به زائر خسارت وارد شود، به مالکان برگشت داده شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: در این مدت تلاش بر این بود تا سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بدون غوغاسالاری و با تمام وجود در خدمت مردم باشند چرا که براساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت سازمان انتفاعی نیست و نباید سودی از زائر گرفته شود براین اساس هیچ شانی غیر از خدمت گذاری برای خودمان قائل نیستیم.

قاضی عسگر اضافه کرد: سازمان حج در تلاش بود تا قیمت‌ها را براساس قیمت تمام شده اعلام کند و بر این اساس شهادت می‌دهم که دو مجموعه سازمان حج و بعثه دارای شریف‌ترین پرسنل و از نظر حقوق و مزایا نسبت به سایر دستگاه‌ها از مزایای کمتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: امسال با افزایش قیمت ارز شاهد جهش زیادی در قیمت‌ها بودیم که این موضوع سبب رنجش خاطر زائران شد اما این بخش در دست ما نبود و نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.

قاضی عسگر با بیان اینکه در قیمت گذاری حج امسال کار‌شناسان بعثه برخلاف سال‌های گذشته حضور نداشتند، گفت: در جلسه‌ای که حدود ۲ ماه گذشته برگزار شد پیشنهاد کاهش قیمت را مطرح کردیم اما با مقاومت روبرو شد. حتی خبره‌ترین افراد دعوت شدند تا ریز قیمت‌ها در زمینه قیمت مسکن، تدارکات و حمل و نقل و هزینه‌های جانبی را چندین بار مورد بازنگری قرار دهند. تا اینکه در ‌‌نهایت روز گذشته و در آخرین جلسه مقرر شد از طریق تخفیفات گرفته شده حدود ۹۰۰ هزار تومان در بخش سازمان حج و زیارت از قیمت‌ها کاسته شود.

وی گفت: همایش حج و اقتصاد به منظور گردش مالی بزرگی که در زمینه حج و عمره و کربلا وجود دارد برگزار شد و حدود ۱۰۰ هزارنفر در سفر حج و ۸۰۰ هزار نفر عمره و یک میلیون پانصد هزار نفر با انجام سفر به کربلا گردش مالی زیادی را در پی خواهد داشت که این مبالغ در بانک‌ها سپرده می‌شود در حالی که سود پرداختی ناشی از سپرده گذاری به مردم واقعی نیست.

قاضی عسگر افزود: سازمان حج و زیارت وظیفه‌ای ندارد تا نقدینگی بانک‌ها را افزایش دهد اما باید از حقوق زائر دفاع کند براین اساس طرحی در راستای حمایت از زائر مطرح کردیم که عده‌ای گمان کرده‌اند سازمان حج و زیارت می‌خواهد وارد دلالی بازار شود در حالی که اینگونه نبود.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی تصریح کرد: این طرح پیشنهاد شد تا پول مردم به صورت مستقیم دراختیار حج و زیارت قرار گیرد و این سازمان آن را در صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری کرده و سود آن را به مردم برگرداند که متاسفانه در این زمینه نیز همراهی‌های لازم صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت در جلسه روز گذشته مقرر شد تا مبالغی را از بانگ گرفته و بین ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان به مردم بازگرداند شود تا چند روز آینده این مسئله قطعی می‌شود تا هیچ حقی از زائران پایمال نشود.

وی با اشاره به مشکلات کنونی سوریه ومصر گفت: امیدوارم دشمنان در این زمینه آتش افروزی نکرده چرا که دشمنی در حق عراق و افغانستان همچنان کشته برجای می‌گذارد.

وی گفت: هم اکنون تبلیغات سو علیه تشییع می‌شود و آن‌ها که سر کودک ۴ ساله را در مقابل پدر می‌برند در مکه حضور خواهند داشت، براین اساس مراقب رفتارتان باشید تا واکنش آن‌ها را شاهد نباشید، صبر پیشه کنید و مسائل احتمالی خود را از طریق مدیر کاروان و بعثه اطلاع دهید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز