خبرگزاری کار ایران

توصیه‌های پزشکی به زائران بیت الله الحرام

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۰۶

در مکه بیماری‌های مانند مننژیت و آنفولانزا شایع است که بروز این بیماری‌ها نگران کننده است/ در همه نقاط کولرهای بسیار قوی وجود دارد، به زائران عزیز توصیه می‌شود در مسیر مستقیم کولر‌ها خصوصا بعد از پیاده روی قرار نگیرند.

ایلنا: حجاج باید در نظر داشته باشند که این سفر یک سفر سیاحتی نیست و قرار نیست که به دلخواه خودشان رفت و آمد کنند و برخی اعمال و مناسک وجود دارد که باید انجام شود و برای انجام این اعمال ممکن است شب بیدار باشند، چند ساعت در آفتاب بمانند و… بنابراین اگر در این سفر آمادگی لازم را نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش ایلنا، یکى از فرائض بزرگ اسلامى حج است که به صورت جمعی صورت می‌گیرد. هر ساله در حین انجام مناسک حج اتفاقات و بیماری‌هایی برای حجاج عزیز رخ می‌دهد که سبب برور اختلالاتی در انجام اعمال عبادی آن‌ها می‌شود به منظور پیشگیری از این رخداد‌ها زائران باید دقت داشته باشند سفری که پیشرو دارند یک سفر فردی نیست و به همین جهت باید در انجام نکات بهداشتی بکوشند تا امکان بروز بیمار‌ها را کاهش دهند.

هر فردی که به منظور شرکت در مراسم حج به سرزمین عربستان سفر می‌کند باید نکاتی را در نظر بگیرد؛ اولین نکته این است که عربستان آب و هوای متغیر و گرمی دارد، حتی جنوبی‌ترین مناطق ایران از نظر آب و هوایی قابل قیاس با عربستان نیست و این اختلاف دمای هوا در این منطقه ممکن است برای حجاج مشکل آفرین باشد.

زائران باید دقت داشته باشند سفری که پیشرو دارند یک سفر، فردی نیست و این مراسم باشکوه به صورت دسته جمعی برگزار می‌شود، بنابراین رعایت بعضی موارد به ماهیت گروهی این سفر باز می‌گردد. در زمان حج تمتع نحوه استقرار حجاج با عمرهٔ مفرده متفاوت است، هر چند هتل‌ها تمیز و پاکیزه است، اما زئران گرامی هم باید با رعایت بهداشت و نظافت امکان بروز بیماری‌ها را کاهش دهند.

حجاج باید در نظر داشته باشند که این سفر یک سفر سیاحتی نیست و قرار نیست که به دلخواه خودشان رفت و آمد کنند و برخی اعمال و مناسک وجود دارد که باید انجام شود و برای انجام این اعمال ممکن است شب بیدار باشند، چند ساعت در آفتاب بمانند و… بنابراین اگر در این سفر آمادگی لازم را نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند.

نکاتی که یک زائر خانه خدا، قبل و در طول سفر باید رعایت کند شامل این موارد است که اگر زائری بیماری خاصی دارد حتما باید به پزشک خود مراجعه کند و آزمایش‌های لازم را انجام دهد و نکات داروی و درمانی حین سفر را از پزشک خود و نه هیچ کس دیگر، دریافت کند و خود را ملزم به رعایت آن بداند. داروهایی که هر مریض باید همراه خود داشته باشد، را فراموش نکند و در این خصوص که ممکن است داروی مورد نظر را در عربستان تهیه کنند برنامه ریزی نکنند و داروهای خود را به تعداد روزهایی که در عربستان سپری می‌کنند به همراه داشته باشد.

در مکه بیماری‌های مانند مننژیت و آنفولانزا شایع است که بروز این بیماری‌ها نگران کننده است هر زائر چه در دسته افراد پر خطر باشد که زود بیمار می‌شوند و چه در دسته افراد معمولی، باید واکسن‌های مربوطه را حتما ترزیق کنند و در حین سفر حج به دلیل آب و هوای متفاوت و گاهی آلوده از تجمع در یک نقطه و مکان‌هایی که آب و هوای سنگین دارد پرهیز کنند.

زائران باید بتوانند از بروز آلودگی‌ها پیشگیری کنند و بهترین روش برای پیشگیری این است که هر زائر در سفرش دو بسته ماسک سبز رنگ استاندارد به همراه داشته باشد، اما بیمارانی که آسم و تنگی نفس دارند خودشان باید بیشتر رعایت کنند و وقتی در فضاهای بسته حضور مانند مثل مسجد الحرام حضور پیدا می‌کنند و چون در این مکان عبادی تجمع زائران زیاد است و فضای سنگین تنفسی به وجود می‌آید حتما از ماسک استفاده کنند و بدین ترتیب می‌توانند از ۸۰ درصد بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند، زیرا به این طریق میکروارگانیسم کمتر وارد مجاری تنفسی می‌شوند و مشکلات کمتری به وجود می‌آید.

در مکه می‌توان گفت در همه نقاط کولرهای بسیار قوی وجود دارد، به زائران عزیز توصیه می‌شود در مسیر مستقیم کولر‌ها خصوصا بعد از پیاده روی قرار نگیرند و اگر این نکته را رعایت نکنند دچار مشکلات عضلانی و یا سرماخوردگی می‌شوند و نمی‌توانند مناسک را خوب انجام دهند.

متاسفانه زائران در ایام حج در حین صرف غذا از نوشابه استفاده می‌کنند و این نوشیدنی مضرات بسیاری برای سلامتی انسان دارد. زائران باید توجه کنند که یا نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنند و یا حداقل یکبار در شبانه روز آن هم در صورتی که خیلی خنک نباشد استفاده کنند؛ به دلیل هوای گرم عربستان آب زیادی از بدن تبخیر می‌شود و اگر نوشابه‌ای که گاز دارد و بسیار خنک است استفاده شود عارضه‌های بدی به برای بدن به بار می‌آورد.

مسافران می‌توانند به همراه خودشان خاکشیر و یا بارهنگ به همراه داشته باشند که نوشیدن آن سبب برطرف شدن عطش و آرامش روانی می‌شود.

زائران نباید غذایی را که تغییر رنگ، بو و یا مزه داده است میل کنند و در صورت مشاهده چنین چیزی باید بلافاصله مسئولین کاروان را در جریان بگذارند تا به افراد دیگر گروه هم اطلاع داده شود و برای کسی اتفاقی نیفتد.

چند دسته از بیماران هستند که باید قبل از سفر چکاپ کامل شوند و دارو‌هایشان را تهیه کنند مانند بیماران دیابتی، قلبی عروقی و غددی این افراد باید رژیم خود را در طول سفر رعایت کنند و هرچند ممکن است برنامه غذایی آن‌ها بهم بخورد اما نباید هرچه که میل داشتند، استفاده کنند.

فریضه تقصیر در روزهای آخر سفر انجام می‌شود و این است که آقایان موهای خود را می‌تراشند این افراد حتما باید همراه خود وسایل شخصی داشته باشند و یک حاجی نباید از تیغ همراه خود استفاده کند و یا یک خانم نباید از ناخن گیر دیگران استفاده کند و در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است فرد به بیماری‌های نظیر هپاتیت و ایدز مبتلا شود پس هر فردی باید وسایل شخصی از جمله تیغ، ناخن گیر و حوله را با خود به همراه داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز