خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست:

زیستگاه‌های پلنگ ایرانی در شمال غرب ایران تعیین می‌شود

کد خبر : ۱۰۰۴۳۵

پلنگ یکی از گونه‌های نادر در مناطق حوزه قفقاز به شمار می‌آید که با کاهش شدید جمعیت از دهه ۱۳۳۰ به بعد مواجه بوده است/ در چهار زون مطالعاتی این طرح که کل سطح استان آذربایجان شرقی را پوشش می‌دهد مجموع ۳۷ زیستگاه عمده به همراه میزان مطلوبیت آن‌ها برای حضور پلنگ شناسایی شدند.

ایلنا: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ‌از شروع فاز دوم طرح مطالعاتی تعیین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی در شمال غرب ایران خبر داد و گفت: در این طرح مطالعاتی کریدورهای ارتباطی میان آن‌ها تعیین می‌شود.

به گزارش ایلنا، "حسین محمدی" با بیان اینکه پلنگ یکی از گونه‌های نادر در مناطق حوزه قفقاز به شمار می‌آید که با کاهش شدید جمعیت از دهه ۱۳۳۰ به بعد مواجه بوده است، ‌ گفت: منابع مختلف شکار، تخریب و تقطیع زیستگاه از عوامل مهم در ایجاد این روند است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با داشتن ۲۴۵ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری خودمختار نخجوان، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و دارا بودن زیستگاه‌های مناسب کوهستانی و صعب العبور بالاخص در مناطق مرزی، ‌ افزود: حفظ و بقای پلنگ ایرانی در منطقه و کشورهای همجوار دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گفته وی، عمده جمعیت پلنگ ایرانی در خاورمیانه در ایران واقع شده است، علمی و عملیترین گزینه برای احیا جمعیت پلنگ در منطقه قفقاز حفاظت از جمعیت پلنگ در ایران و همچنین شناسایی و حفاظت از زیستگاه‌های مشترک و کوریدورهای ارتباطی میان زیستگاه‌های پلنگ در ایران و کشورهای همسایه است که به این ترتیب امکان احیا جمعیت این گونه در زیستگاه‌های نزدیک و مستعد این گونه در کشورهای همسایه نیز فراهم می‌شود.

محمدی با اعلام اینکه دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سال ۱۳۹۰ اقدام به اجرای طرحی در استان آذربایجان شرقی که دارای بیشترین مرز مشترک با کشورهای حوزه قفقاز است، کرده است، گفت: فاز اول این پروژه در اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی تعریف شد و مجری طرح مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی بود.

وی ادامه داد: طی این مرحله، زیستگاه‌های پلنگ در این استان بر اساس میزان حضور فاکتورهای مساعد برای زیست گونه، احتمال حضور پلنگ در هر زیستگاه و کوریدورهای ارتباطی میان این زیستگاه‌ها شناسایی شد.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر‌نشان کرد: تخمین زده می‌شود که ۶۷/۲۶در صد از وسعت مناطق واقع شده بین عرضهای جغرافیایی ̕۰۰ °۳۹-̕۰۰ °۳۷ شمالی و طول‌های جغرافیایی ۰۰̕ °۴۸ – ۰۰̕ °۴۵ شرقی از زیستگاه‌های مطلوب برای زیست گونه با درجات متفاوت مطلوبیت است.

همچنین در چهار زون مطالعاتی این طرح که کل سطح استان آذربایجان شرقی را پوشش می‌دهد مجموع ۳۷ زیستگاه عمده به همراه میزان مطلوبیت آن‌ها برای حضور پلنگ شناسایی شدند.

به گفته وی این زیستگاه‌ها در مناطق شمالی استان آذربایجان شرقی و سپس جنوب شرقی دارای وسعت بیشتر و توسط کوریدورهای ارتباطی با یکدیگر مرتبط می‌باشند. اما در بخش‌های جنوبی‌تر و خصوصاً جنوب غربی استان پراکنده و کاملاً مجزا از هم هستند و توسط عواملی چون مراکز جمعیتی، مزارع کشاورزی و احداث جاده از یکدیگر جدا شده‌اند و امنیت آن‌ها با عوامل مختلف تحت الشعاع قرار گرفته است.

محمدی از تعیین موقعیت مکانی زیستگاه‌ها و کوریدورهای میان آن‌ها خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ارزشمندی زیستگاه‌های باقیمانده پلنگ در این استان در احیا جمعیت پلنگ در منطقه قفقاز، مطالعات انجام شده تاکنون با ایجاد امکان ارزیابی دقیق‌تر اثرات فعالیت‌های توسعه‌ای و تغییر کاربری اراضی بر وضعیت گونه در منطقه و حفظ ارتباط زیستگاه‌های آن با مناطق همجوار برون مرزی و استانهای همسایه، گامی موثر در راستای حفاظت پایدار این گونه در منطقه به شمار می‌آید.

همچنین در حال حاضر اقدامات اولیه برای شروع فاز دوم طرح و تهیه تجهیزات لازم صورت گرفته است و این طرح آماده ورود به فاز دوم یعنی تخمین جمعیت و تدقیق اطلاعات بدست آمده با استفاده از روشهایی چون دوربین گذاری و استفاده از گردن بندهای ردیاب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز