خبرگزاری کار ایران

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان خبر داد؛

حجم آب سد زاینده‌رود نزدیک به خط قرمز/ زاینده‌رود ۲۲ تیرماه خشک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۹۷

حجم آب پشت سد زاینده‌رود روی مرز شکنندگی و نزدیک به خط قرمز است/ راهکار جبران کمبود آب در حوضه زاینده‌رود صرفه‌جویی در چهارمحال و بختیاری، کاهش مصرف آب شرب از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد و تکمیل طرح تونل سوم کوهرنگ است.

ایلنا: معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اعلام اینکه خشکسالی در شرایط فوق بحرانی قرار دارد، گفت: قرار بود آب لازم برای کشت بهاره تا ۱۲ تیرماه در رودخانه جاری شود که این زمان بر اساس برنامه‌ی جدید تا ۲۲ تیرماه جاری به تاخیر افتاد. بنابراین آب زاینده‌رود در این تاریخ از محل سد زاینده رود بسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، غلامحسین حیدرپور در جمع خبرنگاران یادآور شد: امسال ششمین سال خشکسالی اصفهان است و با اینکه از ابتدای سال، بارندگی‌های خوبی در سطح استان اصفهان داشتیم، اما این میزان در سرشاخه‌ها مطلوب نبود و حدود ۲۵ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است.

وی از کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی ورود آب به سد زاینده‌رود در سال جاری خبر داد و افزود: این رقم به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب از متوسط دراز مدت کمتر است، چراکه متوسط دراز مدت آورد رودخانه زاینده‌رود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده ولی امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی در استان اصفهان، گفت: در همین لحظه ورودی سد زاینده‌رود، ۲۵ مترمکعب و خروجی آن ۸۶ مترمکعب در ثانیه است.

وی درباره پیش بینی‌های صورت گرفته برای انجام کشت بهاره، تصریح کرد: در این تدابیر، آورد رودخانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب و خروجی آن یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده بود که متاسفانه آورد آن در بهترین حالت، از یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب بیشتر نشد.

تونل سوم کوهرنگ مشکل اصفهان را حل نمی‌کند

حیدرپور راهکار جبران کمبود آب در حوضه زاینده رود را صرفه جویی در چهارمحال و بختیاری، کاهش مصرف آب شرب از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد و تکمیل طرح تونل سوم کوهرنگ عنوان کرد و گفت: تنها ۱۳ متر تا اتمام تونل سوم کوهرنگ باقی مانده اما مکانی که در آن مشغول کار هستیم بحرانی و دارای ریزش‌های شدید است و با وجود استفاده از تمام امکانات داخلی و خارجی این طرح تکمیل نشده است.

معاون بهره برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان اظهار امیدواری کرد تونل سوم تا یک ماه آینده آماده بهره برداری شود و افزود: افتتاح تونل سوم کوهرنگ مشکل امروز خشکسالی اصفهان را حل نمی‌کند اما می‌توانیم کمی از فشار‌ها برای کمبود آب شرب و کشاورزی را بهبود ببخشیم و نباید انتظار داشته باشیم که این تونل بتواند خشکسالی را بهبود ببخشد.

وی از مشترکان خانگی خواست صرفه جویی در مصرف آب را جدی‌تر رعایت کنند و هشدار داد: حجم آب پشت سد زاینده رود روی مرز شکنندگی و نزدیک به خط قرمز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز