خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

"تهران" سهم چه كسی می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۶۹

مهمتر از انتخابات شورای شهر تهران و تعیین ریاست آن، انتخاب شهردار است. ازمیان افراد مختلفی كه نامشان درمیان نامزدهای شهرداری شنیده می‌شود، می‌توان به محمدباقر قالیباف، محمدعلی نجفی، معصومه ابتكار، محسن هاشمی، پرویز فتاح، رسول خادم، علی نیكزاد، سعید مرتضوی و شاید محمود احمدی‌نژاد اشاره كرد.

ایلنا:‌ اگرچه انتخابات به معنی واقعی خود تمام شده اما یك انتخابات دیگر پیش رو داریم. این‌بار باید نمایندگان مردم با انتخاب خود سرنوشت شهرشان را رقم بزنند. بحث داغ "چه كسی شهردار تهران می‌شود؟" این روزها مهمترین مساله‌ای‌ست كه در داخل شوراها شنیده می‌شود. در این میان نام افراد متعددی برای شهردار شدن مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتخابات شورای شهر تهران به سرانجام رسید و 31 نفری كه قرار است در گام نخست شهردار تهران را تعیین کنند و سپس بر عملكرد شهری نظارت داشته باشند، نیز تعیین شدند.

افراد راه یافته به چهارمین دوره شورای شهر تهران بیشتر از جناح‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند و با وجود اینكه بیش از 30 لیست برای انتخابات تهیه شده بود، درنهایت تنها لیست اصلاح‌طلبان و آبادگران اسلامی با گرایش اصولگرایان بیشترین كرسی را به خود اختصاص داد. البته در این بین تعدادی از افراد نزدیك به شهردار تهران نیز حضور دارند كه گرایش اصولگرایی دارند.

این گروه 31 نفره در گام نخست باید رئیس شورای شهر تهران را انتخاب كنند. در این میان جدال اصلی بین احمد مسجدجامعی و مهدی چمران خواهد بود و باتوجه به علاقه شدید چمران برای ریاست؛ بی‌شك شاهد خبرهای داغی در این عرصه خواهیم بود. چراكه شاید برای وی به‌عنوان ریاست شورای شهر تهران در دو دوره گذشته و شورای عالی استان‌ها، چندان آسوده نباشد كه كرسی ریاست را از دست داده و تنها عضوی در صحنه باشد.

احمد مسجدجامعی كه سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات بود و آرای خوبی نیز كسب كرده، در این ارتباط صراحتا موضع خود را اعلام نكرده بلكه تنها گفته است؛ سعی داریم یك چهره اصلاح‌طلب را برای ریاست شورا انتخاب كنیم تا شورای شهر به جایگاه واقعی خود برگردد.

بی‌شك مهمتر از انتخابات ریاست شورای شهر تهران، انتخاب شهردار است. باتوجه به اهمیت كرسی شهرداری در تهران،  افرادی متعددی از حوزه‌های مختلف برای این پست معرفی می‌شوند. ازجمله این نامزدها می‌توان به محمدباقر قالیباف، محمدعلی نجفی، معصومه ابتكار، محسن هاشمی، پرویز فتاح، رسول خادم، علی نیكزاد و سعید مرتضوی اشاره كرد و بعید نیست در لحظه آخر نام افراد دیگری نیز به این لیست اضافه شود. اگرچه شایعاتی برای حضور مجدد محمود احمدی‌نژاد برای این پست شنیده می‌شود.

از میان نام‌های بالا، نام پرویز فتاح از دو سال گذشته به‌عنوان شهردار آینده تهران شنیده می‌شد و گویا از وی درخواست شده مطالعاتی در زمینه مدیریت شهر تهران نیز داشته باشد. اگرچه هرگز فتاح به این خواست پاسخ روشنی نداده است اما وی نیز یكی از گزینه‌های جدی برای شهرداری تهران است. فتاح در كارنامه‌ی كاری خود، وزارت راه دولت نهم را دارد و هم‌اكنون نیز جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه است. یكی از حامیان فتاح برای پست شهرداری، جبهه پایداری است كه با درخواست مجدد از او برای این پست از او خواسته خود را برای شهرداری تهران آماده كند.

یكی دیگر از گزینه‌های شهردار تهران؛ رسول خادم است كه سابقه حضور در دو دوره‌ی شورای شهر تهران را دارد. خادم كه همزمان با محمدباقر قالیباف خواهان شهردار شدن بود، به دلیل تفاوت یك رای نتوانست شهردار شود. این روزها باتوجه با توجه به انصراف خادم از انتخابات شورای شهر تهران، بار دیگر زمزمه‌های شهردار شدن برای او مطرح شده است.

علی نیكزاد و سعید مرتضوی دو گزینه‌‌ی دیگری هستند كه نامشان برای شهرداری تهران به گوش می‌رسد. نیكزاد هم‌اكنون وزیر راه و مسكن دولت دهم است و مرتضوی نیز رئیس سازمان تامین اجتماعی است. نام این دو نفر برای سمت شهرداری تهران در حالی مطرح شده كه لیست بلندپایه‌ی حامیان دولت، زنده‌باد بهار و در امتداد مهر برای ورود به شورای شهر تهران در دور چهارم موفقیتی كسب نكردند و احتمال ورود آنها به ساختمان شهرداری نیز بسیار اندك است. اما دور از انتظار نیست كه محمود احمدی‌نژاد پس از رها كردن كرسی هشت ساله‌ی ریاست جمهوری و در صورت تمایل به حضور مجدد در شهرداری، بتواند نظر اعضای دور چهارم برای شهردار منتخب جلب كند.

در دوره چهارم شورای شهر تهران؛ جبهه اصلاحات با كسب 14 كرسی از وضعیت خوبی برخودارند از این‌رو گزینه‌های متعددی برای شهرداری تهران درمیان این فهرست نام افرادی همچون محمدعلی نجفی، محسن هاشمی و معصومه ابتكار شنیده می‌شود.

محمدعلی نجفی كه در دولت سازندگی وزیر آموزش و پروش بود و هم‌اكنون در شورای سوم عضو است، از همان ابتدا عدم تمایل خود را برای حضور در شورای شهر اعلام كرد. اگرچه جبهه اصلاحات تمایل زیادی برای معرفی وی به عنوان شهردار تهران دارد اما باتوجه به موفقیت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، شایعاتی برای حضور وی برای احیای مجدد سازمان برنامه و بودجه به ریاست نجفی شنیده می‌شود.

محسن هاشمی كه در دولت سازندگی در وزارت كشور و سپس 13 سال در مدیریت متروی تهران حضور داشت نیز یكی دیگر از افراد مورد تایید برای شهردار تهران ازسوی جبهه اصلاحات است كه باتوجه به تخصص و تجربه‌ی وی در مدیریت شهری تلاش‌ها برای شهرداری شدن وی با جدیت درحال پیگیری است.

معصومه ابتكار كه در پرونده كاری خود ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست دولت اصلاحات و دو دوره عضو شورای شهر تهران را دارد نیز دیگر گزینه‌ای است كه از او برای شهردار آینده یاد می‌شود. او نخستین زنی بود كه توانست در بدنه‌ی دولت ورود كند.

درنهایت و در این میان از محمدباقر قالیباف به عنوان فرد دیگر برای شهرداری تهران یاد می‌شود. قالیباف جز سابقه‌ی 8 سال گذشته‌ی خود در شهرداری و توسعه‌ی بسیاری از فعالیت‌های عمرانی در تهران، مسئولیت فرماندهی نیروی انتظامی را نیز در كارنامه‌ی كاری خود دارد.

از آنجا كه شهردار تهران یك پست و جایگاه ویژه دارد، تمام احزاب تمایل دارند تا شهردار آینده تهران از حزب آنها باشد. اما باید منتظر ماند و دید درنهایت چه كسی خود را برای شهرداری تهران شایسته دانسته و می‌تواند نظر اكثریت اعضای شورای شهر تهران در دور بعد جلب كند تا عنوان شهردار تهران را داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز