خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان نوسازی:

شهرداری ۲۲۷ میلیارد تومان در نوسازی بافت فرسوده از دولت طلبکار است

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۴۲

سال گذشته ۳۲۶۸هکتار بافت فرسوده اعلام شد و در پروژه‌های شهری مانند بزرگراه امام علی (ع) و یا پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) بسیاری از این بافت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و در آخرین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر، ۴۴۰۰هکتار مساحت بافت فرسوده اعلام شده است.

ایلنا:‌ مدیر عامل سازمان نوسازی بابیان اینکه دولت موظف است تا تسهیلات لازم رادر حوزه بافت‌های فرسوده ارائه کند، گفت: شهرداری تهران با حذف عوارض ۲۲۷ میلیارد تومان ازدولت بدهکار است چراکه این هزینه را باید صرف ارائه خدمات برای شهروندان کند و هنوز این میزان پرداخت نشده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا جعفری، امروز در نشست خبری که در سازمان نوسازی برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: قطعا یکی از ابزارهای تحقق نوسازی در بافت هیا فرسوده، توانمندی اقتصادی ساکنان این بافت است و ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت و همچنین با ید در حوزه سیاستگذاری تصمیمات درست و برنامه ریزی اجرایی درستی داشت تا نمود آن در عرصه شهر دیده شود.

وی با اشاره به گله مندی‌های ساکنان بافت‌های فرسوده در مراجعه به دفا‌تر خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده در مورد عدم تحقق وعده‌های دولت در ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت اظهار کرد: باید متولین این امر برای حفظ اعتماد اجتماعی در پرداخت وام‌های ارزان قیمت توجه کافی داشته باشند، این در حالی است که در ابتدای سال وعده ۱۱۰ هزار امتیاز مسکن مهر در بافت فرسوده داده شد اما اینکه چقدر این امتیازات محقق شد جای سوال دارد.

جعفری با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده امروز در شیب نزولی قرار گرفته است خاطر نشان کرد: تحلیل هزینه تمام شده مسکن، بازار مسکن، کندی مسیر ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بروکراسی‌های داخلی از عوامل تاثیر گذار در این موضوع بوده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه خاطر نشان کرد: نیمه دوم سال ۸۸، قانون معافیت عوارض توسط شورای شهر تصویب شد و شهردار تهران نیز اعلام کرد که نسبت به این حوزه نگاه انتفاعی در شهرداری وجود ندارد و از این رو در این سال ۸۸ هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی نوسازی و ۲۴۰۵ پروانه صادر شد و این رقم در سال ۸۹ به ۲۴ هزار و ۴۱ واحد مسکونی رسید.

وی افزود: سال ۹۰ موضوع تجمیع واحد‌ها مطرح شد که در این سال ۹۶۶۴ پلاک مسکونی تخریب شد، ۸۶۵۹ پروانه صادر و ۴۵ هزار و ۲۰۸ واحد مسکونی احداث شد اما در سال ۹۱ به دلیل مسائل اقتصادی ۳۲ هزار و ۹۲۲ واحد مسکونی احداث و ۵۹۷۱ پروانه ساخا صادر شد و این در حالی بود کهشهرداری تهران همچنان تسهیلات سابق را ارائه و حتی در مورادی این تسهیلات مناسب‌تر از گذشته ارائه می‌شد.

جعفری تصریح کرد: امسال در رویکرد یدیگر مقرر شد تا شهرداری به جای روش مداخله مستقیم، بستر سازی را پیش گیرد و چنانچه محلاتی در حوزه بافت فرسئده نیاز به سرانه‌هایی مانند فضای سبز، آسفالت و غیره دارد با اولیت بندی دفا‌تر خدمات نوسازی این کار صورت گیرد تا به صورت هدفمند محرک نوسازی شود.

وی در ادامه گفت: تسهیلات بانکی ارزان قیمت باید مطابق قانون ارائه شود و در حوزه بافت فرسوده نیز این قانون وجود دارد اما در سال ۹۱ این تسهیلات همتزاز با سایر تسهیلات دیگر قرار گرفت و تنها تفاوت آن این بود که نیا زبه سپرده گذاری نداشت و با وجود تورم زیاد اقتصادی در دو سال گذشته تنها ۷۷ هزار واحد احداث شده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی بابیان اینکه دولت موظف است تا تسهیلات لازم رادر حوزه بافت‌های فرسوده ارائه کند، گفت: شهرداری تهران با حذف عوارض ۲۲۷ میلیارد تومان ازدولت بدهکار است چراکه این هزینه را باید صرف ارائه خدمات برای شهروندان کند و هنوز این میزان پرداخت نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه سال ۹۲، دفا‌تر خدمات نوسازی در حوزه هویت معماری اسلامی و ایرانی فعال است گفت: برنامه‌ای طراحی شده تا دفا‌تر خدمات نسوازی، نمای ساختمان را به طور رایگان در اختیار مالکان ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده قرار دهد که این نما به تایید سازمان نظام مهندسی و شهرداری رسیده است و هر مالکی که بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند که از این طریق هماهنگی در نمای ساختمان‌ها در این حوزه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهران در نوسازی بافت‌های به نسبت سایر کلان شهر‌ها مقام اول را دارد، اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۶۸هکتار بافت فرسوده اعلام شد و در پروژه‌های شهری مانند بزرگراه امام علی (ع) و یا پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) بسیاری از این بافت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و در آخرین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر، ۴۴۰۰هکتار مساحت بافت فرسوده اعلام شده است.

جعفری با اشاره به اینکه ۳۳ هزار واحد تاکنون نوسازی شده است، افزود: حفظ جمعیت محله، عدم شکل گیری شکاف هویتی در محلات بافت فرسوده از دغدغه‌هایی است که در نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد از این رو سعی داریم تا با توجه به بافت هر محله این کار صورت گیرد.

مدیر عامل سازمان نوسازی در ادامه اظهار کرد: با همکاری سازمان ثبت، کمیته‌ای متشکل از نماینده قوه قضائیه، ثبت احوال و وزارت راه شهرسازی صورت گرفته است تا از این طریق پرونده‌هایی که مربوط به زمین‌های بلاتکیلف و بی‌مالک است شناسایی و در مسیر قانونی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود و بعد از اینکه محرز شد این زمین‌ها مالیکت مشخص ندارد و طی مسائل حقوقی آن، در مسیر نوسازی در این حوزه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: سال ۹۱، در حوزه تعهداتی که در قالب مداخله مستقیم وجود داشت، پاسخگویی خوبی صورت گرفت و در سه مااه اول سال ۹۲، همه موضوعات انتقال اسناد، پروژه‌های نوسازان خاتمه می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نسوازی به عنوان سازمانی توسعه گر فعال خواهد بود گفت: باید بتوانیم از منابع پول خرد در سطح جامعه در عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم و با هدایت آن به منابع عظیمی در این حوزه دست یابیم.

جعفری با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی اظهار کرد: در این راستا باید توجیه اقتصادی را ایجاد کنیم که از عوامل آن انبوده سازی است و همچنین در ارتقا یکیفیت ساخت و ساز و هویت بخشی نیز بخش خصوصی می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه تصریح کرد ک با وعده‌ای که شهردار تهران در خصوص اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ا زابتدای سال ۹۲ داد، روند مطلوب تری را در سال ۹۲ در حوزه نظارت بر ساخت و ساز و کیفیت شاهد خواهیم بود و امیدواریم این تحول بزرگ به خوبی صورت گیرد و محقق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز