خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران:

امسال تنها ۱۰ درصد بافت‌های تهران نوسازی شده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۸۶

در حال حاضر دو میلیون وام بلاعوض و ۲۰ میلیون وام با سود کم به متقاضیان نوسازی تعلق می‌گیرد که سازمان پیشنهاد افزایش تسهیلات و وام‌ها را جهت تشویق مردم در نوسازی بافت‌ها به وزارت راه و شهرداری‌ها اعلام کرده است.

ایلنا: رییس سازمان مدیریت بحران گفت: سه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دار و وزارت راه، به عنوان متولی این امر ۲۰ درصد نوسازی شهر تهران را در امسال برعهده گرفته بود که تاکنون ۱۰ درصد آن بیشتر عملی نشده است چرا که مالکان خصوصی تقاضایی بیش از حد توان دولت را خواستارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن قدمی در نشست خبری همایش بازتوانی افراد در حوادث طبیعی در وزارت کشور گفت: متاسفانه بازتوانی افراد پس از حادثه مغفول مانده است و افراد از نظر روحی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند لذا سازمان مدیریت بحران کشور در بازتوانی افراد اقداماتی را در نظر گرفته است که دومین همایش ملی بازتوانی افراد در حوادث با هدف هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، ‌ جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی و کمیته امداد فردا برگزار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور وظیفه اصلی این سازمان را ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های مختلف جهت مدیریت حوادث قبل از وقوع و پس از بلایای طبیعی است.

وی درباره تعداد زلزله‌های رخ داده کشور افزود: در سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ زلزله رخ داد که چهار هزار زلزله بالای ۴ ریشتر بوده‌اند و احتمال آسیب رسانی به مناطق را داشتند و امسال حدود ۸ هزار زلزله تاکنون در کشور رخ داده است؛ خوشبختانه دولت نهم و دهم اقدامات خوبی را در زمینه مقاوم سازی شهر‌ها و روستا‌ها انجام داده است و امیدواریم این اقدامات جدی‌تر و در ابعاد گسترده ادامه داشته باشد.

قدمی درباره اقدامات سازمان‌های مختلف در حوادث طبیعی افزود: سازمان‌های مختلف تا حد توان به وظایف خود عمل کرده‌اند ولی در بخش بازتوانی هنوز نتوانسته‌ایم در سطح مناسب عمل کنیم که وظیفه اصلی این بخش برعهده سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت است و حتی بخشی از بازتوانی افراد پس از حوادث برعهده جمعیت هلال احمر است که باید بدنبال هم‌سویی نهاد‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: در بازتوانی افراد مردم نقش بسیار مهمی را دارند که در این زمینه در شش استان گلستان، سمنان، اصفهان، همدان، قزوین و زنجان ۴۰ هیئت با جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر را تحت آموزش قرار داده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت مذهبی مردم برای ساماندهی افراد در حوادث استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نداشتن بیمه حوادث را یکی از مهم‌ترین معضلات دانست وافزود: متاسفانه در کشور فرهنگ بیمه حوادث رایج نشده است و همه فکر می‌کنند باید رقم سنگینی را هر ساله پرداخت کنند درحالی که این روند چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است که لایحه بیمه حوادث از طرف دولت به مجلس رفته ولی همچنان شرکت‌های بیمه جهت پوشش بیمه حوادث مشخص نشده و ما در رابطه با چگونگی وصول این مبلغ پینشهاد داده‌ایم که این مبالغ به صورت قسطی و در قبوض ماهانه دریافت شود.

قدمی با بیان اینکه ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده کشور در برنامه پنجم مورد نوسازی قرار گرفته است افزود: ‌متاسفانه در زمینه نوسازی شهری ضعیف عمل کرده‌ایم ولی بیش از نیمی از بافت‌های فرسوده روستایی را تاکنون نوسازی کرده‌ایم.

وی از سه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران خبرداد و گفت: ‌وزارت راه به عنوان متولی این امر ۲۰ درصد نوسازی شهر تهران را در امسال برعهده گرفته بود که تاکنون ۱۰ درصد آن بیشتر عملی نشده است چرا که مالکان خصوصی تقاضایی بیش از حد توان دولت را خواستارند.

قدمی درباره تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: در حال حاضر دو میلیون وام بلاعوض و ۲۰ میلیون وام با سود کم به متقاضیان نوسازی تعلق می‌گیرد که سازمان پیشنهاد افزایش تسهیلات و وام‌ها را جهت تشویق مردم در نوسازی بافت‌ها به وزارت راه و شهرداری‌ها اعلام کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره بازسازی خانه‌های تخریب شده زلزله آذربایجان خاطرنشان کرد: بنابر گزارش‌های دریافتی تا ۲۷ بهمن امسال ۱۱ هزار و ۱۵۵ ساختمان تمام شده به مردم تحویل داده شده است و به جرات می‌توان گفت که در این زلزله به غیر از کسانی ک جان باخته‌اند سایر افراد برنده بوده‌اند چراکه بابت تخریب ۱۹ هزار خانه روستایی دولت بازسازی ۳۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته است و اکنون در آذربایجان اسکان در چادر نداریم و تمامی این مردم در کانکست یا ساختمان ساکن هستند.

وی از افتتاح سامانه هشدارهای هوا‌شناسی سازمان مدیریت بحران خبرداد و گفت: این سامانه احتمال بروز حوادث ناشی از وضعیت جوی را با مدت زمان ۵ روز زود‌تر از حادثه به نهاد‌ها سازمان‌های مرتبط اعلام می‌کند تا بتوانند جهت مدیریت حوادث اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز