خبرگزاری کار ایران

مسجد جامعی؛

شورایاری‌ها و محلات بهترین حلال معضل آسیب‌های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۵۵

چطور وقتی محققان ما در عرصه‌های جهانی و در مسابقات علمی موفق می‌شوند احساس موفقیت در برنامه ریزی داریم ولی وقتی جوانان ما به دام اعتیاد کشیده می‌شوند احساس ضعف نداریم و خانواده یا خود فرد را مقصر می‌دانیم.

ایلنا: عضو شورای شهر تهران گفت: بهترین راه حل در زمینه رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شهر تهران استفاده از شورایاری‌های محله و و ظرفیت‌های محله‌ای است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجدجامعی در همایش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران گفت: در تهارن می‌توانیم یک شبکه جغرافیایی ترسیم کنیم که آسیب‌های اجتماعی در آن قرار می‌گیرد البته برخی از آسیب‌های اجتماعی فرا‌تر از شهر تهران است و پدیده‌ای همچون خانه به دوشی که ناشی از عوامل مختلفی همچون عوامل اقتصادی و اجتماعی است فرا‌تر از شهر تهران محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به نمنه‌های مختلفی از آسیب‌های اجتماعی شهر تهران، گفت: در همین شهر بسیاری از متکدیان و دست فروشان و کودکانی هستند که باید باری که چند برابر قد آن هاست را برای بقای خود حمل کنند و ما متاسفانه تنها به عوامل و دلایل فردی آسیب‌های اجتماعی توجه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در اطراف شهر تهران کودکانی هستند که حتی شناسنامه ندارد و نیمتوانند در مدارس ثبت نام کنند و به هیچ عنوان در برنامه و بودجه کشور دیده نمی‌شوند.

مسجدجامعی در رابطه با آسیب‌های شهر تهران، اظهار کرد: آسیب‌های شهری تهران به صورت کامل به هم پیوسته است و این آسیب‌ها، به آسیب‌های فراشهری، شهری، پهنه‌ای و محله‌ای تقسیم می‌شود و اگر بخواهیم از جز به کل وارد معضل‌ها بشویم،‌‌ همان مشکلات فراشهری و کلان در سطح محله‌ای نیز مشاهده می‌کنیم.

این عضو شورای شهر آسیب‌های اجتماعی را یک جعبه دنده متصل و وابسته بهم دانست و گفت: در آسیب‌های اجتماعی شهری، کوچک‌ترین مسایل نیز همچون بزرگ‌ترین مسایل مهم است و باید برای حل کردن این آسیب‌ها به تمامی جوانب اجتماعی آن توجه کنیم لذا می‌بایست تغییراتی را که میخواهیم برای رفع آسیب‌های اجتماعی به عنوان مثال در محلات ایجاد کنیم زیر نظر صاحبان محله باشد.

مسجد جامعی در رابطه با تاثیر معضلات کوچک در گسترش آسیب‌های اجتماعی فراشهری و یا شهری گفت: مساله روشنایی که خیلی ساده و کوچک شمرده می‌شود در مبحث آسیب اجتماعی نقش بسازیی دارد که متاسفانه به نسبت بین جرم و تاریکی پرداخته نشده است.

وی در رابطه با ریشه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه فردی ندارد. مگر کسی خواستار بدی ومشکلات است که به دنبال آسیب‌های اجتماعی و شهری برود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بسیاری از عوامل در آسیب‌های اجتماعی دخیل است که به عنوان مثال وقتی فرد نتواند معیشت خود را تامین کند دچار معضل می‌شود و متاسفانه در نظام برنامه ریزی به آن توجهی نداریم.

مسجد جامعی ضمن انتقاد از عدم توجه به آسیب‌های اجتماعی در زمان برنامه ریزی کلان، اظهار کرد: وقتی نسبت معنا داری بین طلاق و گرانی وجود دارد چرا کاری برای حل آن نمی‌کنیم، چطور وقتی محققان ما در عرصه‌های جهانی و در مسابقات علمی موفق می‌شوند احساس موفقیت در برنامه ریزی داریم ولی وقتی جوانان به دام اعتیاد کشیده می‌شوند احساس ضعف نداریم و خانواده یا خود فرد را مقصر می‌دانیم.

وی ضمن اشاره به تنظیم سند‌های متفاوت در زمینه اجتماعی و شهری گفت: حل کردن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به تنظیم سند و سخنرانی نیست پس حلقه مفقود ما در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی کجاست.

مسجد جامعی ضمن اشاره به تصویب سند باور‌ها و گرایش شهروندان تهران، افزود: بیش از ۸۰ درصد معضلات بررسی شده شهروندان تهرانی که در سند باور‌ها و گرایش شهروندان تهرانی بررسی شده است با اعتیاد، طلاق و اشتغال مرتبط است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود سایر مسایل نیز حل نشده باقی می‌ماند و همچنین ناامنی و فقر در مراتب بعدی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران قرار دارند.

این عضو شورای شهر تهران در رابطه با تحقیقات انجام شده در شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: سه تحقیق عدالت شهری، باور‌ها و گرایش مردم شهر تهران و مصرف کالاهای فرهنگی در راستای آسیب‌های اجتماعی با همکاری شهرداری تهران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بهترین ایده در زمینه شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای و شورایاری‌هایی است که نماینده منتخب مردم در محلات محسوب می‌شوند چرا که این بخش‌ها ظرفیتهای ناشناخته و بالایی در رفع مشکلات دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز