مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:
اتوبوسهای فرسوده تهران از مرز ۱۰۰۰ دستگاه گذشت
اگر اتوبوسی در گذشته ۳۰۰ میلیون تومان خریداری میشد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شود، آن هم در شرایطی که دولت یارانه ۸۲ و نیم درصدی خرید اتوبوس را که برابر قانون باید پرداخت کند، به شهرداری تهران نمیدهد.
ایلنا: مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوسهای موجود از یک سو و نوسانات ارزی و تخصیص نیافتن ارز مرجع به اتوبوسهای خریداری شده از سوی دیگر، دو چالش بزرگی است که ناوگان اتوبوسرانی تهران با آنها رو به رو است.
به گزارش ایلنا، پیمان سنندجی افزود: دولت موظف است دو هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و سال جاری به تهران واگذار کند، در صورتی که تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز در اختیار ناوگان اتوبوسرانی تهران قرار نداده است.
وی با اعلام اینکه دولت برابر قانون توسعه حمل و نقل عمومی سهم ۸۲ و نیم درصدی خود را در خرید اتوبوسهای جدید برای تهران پرداخت نکرده، گفت: البته به این چالشها باید پرداخت نشدن بخش عمدهای از یارانه بلیت اتوبوس را نیز اضافه کرد.
اتوبوس ۳۰۰ میلیونی را ۹۰۰ میلیون میخریم
مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به اینکه طبق تقسیمبندی دولت در زمینه دریافت ارز مرجع، این ارز به ورود ناوگان حمل و نقل عمومی تعلق نمیگیرد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در اولویت نهم برای دریافت ارز مرجع قرار دارد و به عبارتی دولت برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی ارز را به قیمت مرجع در اختیار شهرداریها قرار نمیدهد.
سنندجی در خصوص اینکه چرا دولت برای دریافت ارز مرجع، خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده، تصریح کرد: واقعاً نمیدانیم دولت این اولویتبندی را بر چه مبنا و اساسی قرار داده و چون هنوز برای تخصیص ارز مرجع مربوط به این اولویت برنامههای خود را اعلام نکردهاند، ما و مردم در بلاتکلیفی به سر میبریم.
وی با بیان اینکه پیآمد این تصمیم آن است که هزینه خرید اتوبوس سه برابر شده، اضافه کرد: اگر اتوبوسی در گذشته ۳۰۰ میلیون تومان خریداری میشد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شود، آن هم در شرایطی که دولت یارانه ۸۲ و نیم درصدی خرید اتوبوس را که برابر قانون باید پرداخت کند، به شهرداری تهران نمیدهد.
افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس تا ۳۳۰ درصد
مدیر عامل شرکت واحد با ذکر این نکته که در شرایط کنونی صدها دستگاه اتوبوس در تهران به مرز فرسودگی رسیدهاند اما آنها را برای ارائه خدمات به شهروندان آماده کرده و به کار گرفتهایم، اعلام کرد: این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوسها نیز افزایش چشمگیری داشته و برای خرید قطعات مورد نیاز دچار مشکلات زیادی شدهایم.
سنندجی با تاکید بر افزایش قیمت لوازم یدکی و نیز لوازم مصرفی مورد نیاز اتوبوسها، گفت: به عنوان مثال قیمت باتری اتوبوس ۱۶۲ درصد، لاستیک اتوبوس ۱۴۰ درصد، روغن موتور ۷۸ درصد، ضد یخ ۷۷ درصد، فیلتر روغن ۷۶ درصد و تسمه پروانه از ۲۴۸ تا ۳۳۰ درصد، در نیمه ماهه نخست امسال افزایش داشته است.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: شمار اتوبوسهای فرسوده تهران از مرز یک هزار دستگاه عبور کرده و چارهای نداریم جز آنکه تا تامین اتوبوسهای جایگزین، اتوبوسهای فرسوده موجود را حفظ کنیم چرا که با حذف این اتوبوسها، مسافران با مشکلات جدی مواجه میشوند.