خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مشکلات بازنشستگان فولاد به دوش تامین اجتماعی می‌افتد؟

asdasd

صندوق بازنشستگان فولاد کشور جوابگوی تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان خود نیست/ ادغام صندوق بازنشستگان فولاد کشور با تامین اجتماعی بار مالی زیادی را برای صندوق تامین اجتماعی ایجادخواهد کرد.

تجمع اخیر گروهی از بازنشستگان در برابر کانون بازنشستگان ذوب آهن، دوباره پرونده مشکلات ۲۳ هزار بازنشسته این صنعت عظیم کشور با بیش از 30 هزار بازنشسته را باز کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در یکی دو سال گذشته، محل گردهم آمدن کارگران سابق این کارخانه و اعتراض بی‌سر و صدای آن‌ها به ماه‌ها عقب افتادن حقوقشان بوده و به یکی از خبرساز‌ترین ساختمان‌های اداری اصفهان تبدیل شده است.

مشکل تعویق حقوق ۲۳ هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان که سالهای سال بود ادامه داشت، سرانجام آذرماه سال گذشته کاسه صبر آن‌ها را لبریز كرد و این افراد با برگزاری تجمع‌های پیاپی در برابر کانون بازنشستگان تهران و حتی مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به بدقولی صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور در واریز حقوق ماهانه خود شدند، اما این صندوق که سالهای سال، بخشی از حقوق کارکنان صنعت فولاد کشور را دریافت می‌کرد تا در زمان پیری و بازنشستگی به عنوان مستمری به آنان برگرداند خالی بود و به همین دلیل هر چند ماه یک بار و با کمک یکی از کارخانه‌های فولاد، بخشی از حقوق بازنشستگان را می‌پرداخت.

این مشکل با تامین منابع مالی حل شد اما روز گذشته و پس از سپری شدن ۹ ماه، دوباره بازنشستگان ذوب آهن در برابر دفتر این کانون تجمع کردند تا اعتراض خود را به عقب افتادن حقوق و پرداخت‌های چندماه درمیان آن، اعلام کنند.

مسئولان پاسخگو نیستند

بازنشستگان حاضر در این تجمع بر این باور بودند که چون هیچ یک از مسوولان مربوطه برای رسیدگی به مشکلات آن‌ها پاسخگو نبودند، خودشان برای حل مشکلات به دفتر رییس کانون مراجعه کرده‌اند.

یکی از بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان که از مرداد ماه تاکنون مستمری خود را دریافت نکرده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان گفت: متاسفانه با اینکه تعویق در پرداخت این مستمری ناچیز ادامه دارد، هیچ کس حتی کانون بازنشستگان هم پاسخگو نیستند.

او می‌گوید دریافتی بسیاری از این بازنشستگان سالهاست افزایش نیافته و در مقابل وضعیت گرانی و تورم بسیار ناچیز است.

در میان این گروه از بازنشستگان معترض، تعداد زیادی از زنانی حضور دارند که سرپرست خانواده‌اند و با دریافت مستمری همسران فوت شده خود، روزگار می‌گذرانند.

یکی از این بانوان در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: من یک دختر و پسر محصل دارم و پسر بزرگترم سرباز است، سال گذشته گفتند مشکل حل شده اما همچنان ادامه دارد، ما که نمی‌توانیم به این وضع عادت کنیم و برای تامین مخارج آن‌ها منتظر شوم دو سه ماه یک بار، حقوق‌ها واریز شود.

ذوب آهن سهم خود را کامل نپرداخته است

اما یکی از نمایندگان بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در این باره می‌گوید: قرار بود حقوق بازنشستگان زیرمجموعه «ایمیدور» را شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت کنند، بقیه این شرکت‌ها این کار را انجام داده‌اند اما ذوب آهن به تعهدات خود عمل نکرده و فقط هفته گذشته ۵ میلیارد تومان از سهم تعهد شده خود را پرداخته است.

وی با اشاره به پیگیری رییس صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور برای حل این مشکل گفت: در آخرین تماسی که با این مسوولان داشتیم گفتند تا آخر وقت مبلغ لازم برای پرداخت حقوق معوق بازنشستگان ذوب آهن واریز و مشکل آن‌ها حل می‌شود.

عدم پرداخت حقوق ۳۰ هزار بازنشسته

رییس کانون بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان نیز در گفتگو با ایمنا، از کمبود ۲۰ میلیارد تومانی اعتبار برای پرداخت حقوق مرداد ماه ۳۰ هزار بازنشسته ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت: برخی از بازنشستگان این شرکت به دلیل پرداخت سهم بعضی از واحدهای تولیدی حقوق خود را دریافت کرده‌اند، اما ۳۰ هزار نفر از بازنشستگان این شرکت تاکنون حقوق مرداد سال‌جاری خود را دریافت نکرده‌اند.

علی‌اکبر خرم‌دشتی درباره واکنش مسوولان استان در برابر اعتراض یک هفته‌ای آن‌ها، تصریح کرد: استانداری اصفهان با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این مساله را منعکس کرده، اما این‌که چه پاسخی گرفته‌اند را هنوز بنده اطلاعی ندارم.

به گفته وی تا کنون به دلیل کسری صندوق، سازمان بازنشستگی نتوانسته نقدینگی را پرداخت کنند، اما در حال پیگیری هستیم و به محض واریز کمتر از یک ساعت حقوق عقب افتاده بازنشستگان را پرداخت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود سهام بخشی از واحدهای تولیدی فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و برخی معادن زغال‌سنگ و سنگ آهن بابت کسری صندوق بازنشستگان صنعت فولاد پرداخت شود، اما تا این لحظه هنوز بر روی تقسیم سهام برای شرکت‌ها توافق نشده در حالی که اگر این توافق صورت می‌گرفت، بازنشستگان ذوب آهن برای دریافت حقوق خود مشکلی نداشتند.

ذوب آهن نباید مشکل مالی داشته باشد

این در حالی است که رییس صندوق بازنشستگان صنعت فولاد در گفتگو با ایلنا موضوع پرداخت نشدن چندین ماه حقوق بازنشستگان کارخانه ذوب آهن اصفهان را رد کرد و گفت: فقط حقوق ماه گذشته این افراد عقب افتاده و در تلاش هستیم که تا پایان وقت اداری امروز این مبالغ به حساب بازنشستگان ذوب آهن واریز شود.

احمدی پرداخت به موقع و منظم حقوق بازنشستگان این کارخانه را منوط به همکاری ذوب آهن و شرکت‌های تحت پوشش صندوق بازنشستگان فولاد دانست و افزود: این مشکلات تا زمانی که دولت بدهی خود را به صندوق پرداخت نکند ادامه خواهد داشت.

افزایش ۴۰ درصدی حقوق‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان بازپرداخت مبالغی که دولت از صندوق بازنشستگان فولاد برداشت کرده، آیا واگذاری حقوق بازنشستگان به شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو کار درستی خواهد بود، گفت: در هر صورت بدهی سنگینی که دولت به این صندوق و تامین اجتماعی دارد باید کم کم پرداخت شود اما ذوب آهن کارخانه‌ای است که میلگرد را به قیمت هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کند نباید مشکل مالی داشته باشد.

رییس صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور همچنین از دستور افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان زیر پوشش این صندوق خبر داد و گفت: امیدواریم این افزایش که به زودی در حقوق دریافتی بازنشستگان اعمال می‌شود، بتواند بخشی از مشکلات آن‌ها را جبران کند.

خطر ادغام صندوق فولاد با تامین اجتماعی

در همین رابطه دبیر خانه کارگر اصفهان نیز اعلام کرد: مشکل تاخیر پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد همچنان پابرجاست و هنوز اقدام عملی جهت رفع مشكلات خیل عظیم كارگرانی كه در هنگام كار هر ماه بخشی از حقوق خود را برای بازنشستگی پس‌انداز می‌كردند مرتفع نشده است.

این فعال كارگری ادامه داد: در پی اعتراض بازنشستگان شرکت ذوب آهن و فولاد به صندوق بازنشستگان فولاد کشور که نسبت به عدم رفع مشکلات تاخیر در پرداخت و همسان سازی حقوق‌شان صورت گرفته بود متاسفانه با خبر شدیم که مشکلاتشان هنوز مرتفع نشده است.

او افزود: صندوق بازنشستگان فولاد کشور جوابگوی تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان خود نبوده و ذخایر و اندوخته‌های این صندوق تامین کننده حقوق بازنشستگان نیست.

این فعال کارگری اضافه کرد: این در حالیست که صندوق بازنشستگان فولاد کشور با توجه به مشکلات مالی خود قصد دارد هزینه‌های تامین حقوق و سایر مخارج بازنشستگان خود را از منابع صندوق تامین اجتماعی تامین کند.

به گفته برشان بازنشستگان فولاد کشور تاکید دارند که بیمه آن‌ها بیمه فولاد بماند و خدمات صندوق فولاد برای آن‌ها کماکان ادامه داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به مشکلات بازنشستگان فولاد کشور اضافه کرد: این بازنشستگان  محق دریافت حقوق و سایر مطالبات قانونی خود هستند که در این زمینه صندوق بازنشستگان فولاد کشور کوتاهی کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه اگر قرار باشد صندوق بازنشستگان فولاد کشور از تعهدات قانونی خود شانه خالی کند و همه مسئولیتهای خود را برای تامین منابع حقوقی بازنشستگان خود به دوش صندوق تامین اجتماعی بیاندازد نسبت به تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده و حقوق سایر بازنشستگان را پایمال کرده است.

او در خاتمه گفت: ادغام صندوق بازنشستگان فولاد کشور با تامین اجتماعی بار مالی زیادی را برای صندوق تامین اجتماعی  ایجادخواهد کرد.

........................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز