خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل بورس انرژی خبر داد:

احتمال وورد مشتقات نفتی به بورس انرژی

کد خبر : ۱۹۷۶۸

مدیرعامل بورس انرژی گفت: امسال بازار داخلی چهارمین بورس کشور را پوشش خواهیم داد و در فازهای بعد مراحل بین المللی شدن آن اجرایی می شود.

بستر انجام معاملات مشتقات نفتی در بورس انرژی آماده است و فقط باید صادرکنندگان و فعالان این حوزه در این بازار حضور پیدا كنند.
به گزارش ایلنا، شاپور محمدی مدیر عامل بورس انرژی درخصوص مقاومت‌های وزارت نفت برای واگذاری از طریق بورس گفت: هرچند درباره عرضه نفت خام در این بازار با وزارت نفت مذاکره‌ای نداشتیم اما تعاملاتی با برخی متولیان و صادرکنندگان مشقات نفتی داشتیم و این گروه موافقت‌های اولیه خود را برای ورود مشتقات نفتی به این بازار اعلام کرده‌اند.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به اینکه بورس انرژی آمادگی لازم رابرای انجام معاملات محصولات نفتی دارد، گفت: بستر انجام این معاملات آماده است اما باید خریدار و فروشنده‌ای وجود داشته باشد تا معاملات شکل بگیرد.
محمدی با بیان اینکه ورود به حوزه نفت مشکل و زمانبر است، افزود: امیدوارم با همکاری خوب بدنه وزارت نفت و بورس انرژی، بتوانیم درا ین حوزه نیز فعال شویم.
وی از آمادگی کامل بورس انر‍ژی برای آغاز معاملات خبر داد و افزود: تامین نقدینگی برای فعالان برق وظیفه ما نیست اما مذاکراتی با وزارت نیرو انجام شده است تا مراحل اجرایی این بخش آغاز شود.
محمدی ادامه داد: بخش عمده خرید و فروش برق در ایران دولتی است و پس از فروش برق وجوه آن با تاخیر به تولید کننده پرداخت می‌شود به طوریکه شرکت‌های توزیع به طور مستقیم وجهی دریافت نمی‌کنند.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به وقفه و تاخیر ایجاد شده در تسویه وجوه، تاکید کرد: این مسئله برای معامله در بورس انرژی باید بر طرف شود زیرا در صورتی که تسویه وجوه با مشکل مواجه باشد، معامله در این بورس برای فعالان به صورت نسیه بوده و بی‌فایده خواهد بود.

محمدی از تکمیل بحث‌های نرم افزاری و آغاز آموزش فعالان و کارگزاران بورس انرژی خبر داد و گفت: کلاس‌های آموزشی کارگزاران و فعالان بازار برق آغاز شده است.

وی همچنین از آغاز معاملات آزمایشی ظرف دو هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: آمادگی لازم در بخش‌های مقرراتی، نرم افزاری و اداری برای آغاز معاملات برق وجود دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بورس انرژی در فاز‌های بعدی بین المللی می‌شود، گفت: امسال بازار داخلی را پوشش خواهیم داد و در فازهای بعد مراحل بین المللی شدن این بورس اجرایی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز