خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

علی‌رغم تحریم‌ها به بیش از 80 کشور جهان فرش صادر می‌كنیم

asdasd

امسال فرصت طلایی برای صادرات است/ تولید ابریشم ایرانی در دستور کار قرار دارد.

وزیر صنعت معدن تجارت گفت: علیرغم تحریم ها به بیش از 80 کشور جهان فرش صادر می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی غضنفری در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که صبح امروز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد اظهار داشت: حس عمیق تاریخی همه ما ایرانیان به فرش، مشترک است و ما در این عرصه بیش از 3 هزار سال پیشینه داریم که نشان از فرهنگ دیرینه ایران زمین است.

وی با بیان اینکه صنعت فرش اشتغال زایی خوبی دارد گفت: بافندگی فرش می تواند به عنوان شغل دوم محسوب شود چراکه به لحاظ صنعتی قبل و بعد از تولید فرش می تواند ارزش افزوده داشته باشد.

غضنفری تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت دو مجموعه مرکز ملی فرش و شرکت سهامی فرش ایران فعالیت دارند که باید بیش از پیش با بخش خصوصی در تعامل باشد.

وی ادامه داد: ایران در حوزه صادرات فرش در میان رقبا همچنان رتبه اول را دارد و با صادرات کشورهای هدف جدید نظیر برزیل، چین، آفریقای جنوبی، قزاقستان و روسیه صادرات فرش افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت و معدن تجارت با بیان اینکه سهم کشور ما بیش از 24 درصد صادرات فرش در میان رقبا است افزود: هندوستان 16 درصد، پاکستان5 درصد، ترکیه 5/3 درصد و نپال 5/2 درصد از سهم صادرات فرش را دارا هستند کشور ما سالانه 5 میلیون متر مربع فرش تولید و صادر می کند و علی رغم تحریم ها ایران به بیش از 80 کشور جهان صادرات دارد و این امر نشان می دهد که بازارهای جهانی تمایل زیادی به تولیدات ایران دارند.

وی با بیان اینکه بافندگی فرش فرصت خوبی برای اشتغال زایی است گفت: در حال حاضر 2 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت مستقیم در این حوزه فعالیت دارند و 4 میلیون نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این عرصه مشغول به کار هستند اما باید تمهیدات جدیدی در حوزه تولید و صادرات به کار برد چراکه رقبا همیشه در صحنه اند و باید با ایجاد طرح هایی نو وارد بازار شد.

وی گفت: اگر طرح های ایرانی در مجامع بین المللی به ثبت برسد کپی برداری آن مشکل خواهد شد؛ این در حالی است كه در حال حاضر 9 طرح به ثبت رسیده است.

غضنفری افزود: پذیرش سفارش یکی دیگر از نکات مهم در این عرصه است که خوشبختانه تا حدودی عملیاتی شده است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه آهنگ تولید ابریشم شروع شده افزود: متاسفانه مواد اولیه برای تولید فرش وارداتی است اما تولید ابریشم ایرانی در دستور کار قرار دارد.

غضنفری گفت: باید ارزش افزوده ای که در دست صادرکنندگان است به حلقه های پیشین یعنی بافندگان نیز برسد تا این حوزه تداوم داشته باشد.

غضنفری گفت: امسال فرصت طلایی برای صادرات است در حال حاضر حدود 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم که باید با افزایش قیمت ارز، صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کند كه کمک شایانی به صادرکنندگان است.

وی در پایان خاطرنشان كرد: در حال حاضر مکانی در وزارت صنعت، معدن تجارت طراحی شده که زیرمجموعه بانک مرکزی و محل مطمئنی برای واردکنندگان و صادرکنندگان است که می توانند ارز مورد نیاز خود را با قیمت کمتر از بازار تامین کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز