خبرگزاری کار ایران

نیل‌فروشان در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیریت پژوهشگاه به دلیل نگاه امنیتی از درج اخبار به بیرون جلوگیری می‌كرد

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۶۴

البته توقف پژوهش‌ها در ابتدا خوب بود چرا كه به دلیل عدم ساختار صحیح، خروجی 15 ساله پژوهش‌ها نه تنها باعث ارتقای تکنولوژی این صنعت نشد بلكه تنها پول‌های هنگفتی به هدر رفت.

 سرپرست سابق پژوهکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی كاهش حجم پژوهش‌های نفتی، عدم توجه كافی به این حوره، قطع رابطه پرسنل پژوهشگاه با دانشگاه‌های خارجی را از تاسف‌آورترین مسایل این حوزه مهم عنوان كرد.

هادی نیل فروشان، سرپرست سابق پژوهکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درمورد وضعیت پژوهش دركشور اظهارداشت: در چند سال اخیر حجم پژوهش‌های نفتی به طور کل در کشور کاهش داشته و شرکت‌های خصوصی هم به دلیل كاهش فعالیتشان گمان می‌کنند که پژوهش‌ها از آن‌ها گرفته شده و در پژوهشگاه صنعت نفت استقرار یافته در حالی که این تفکر اشتباه است و در كل ما كاهش حجم پژوهش داشته‌ایم.

سرپرست سابق پژوهکده فناوری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به دلایل کاهش‌ پژوهش‌های نفتی ادامه داد: اجرای نظام‌نامه  برای مدتی به طور کل پژوهش‌ها را متوقف کرد، تحریم‌ها و مشکلات مالی هم به كل فیتیله پژوهش در صنعت نفت را پایین کشید البته توقف پژوهش‌ها در ابتدا خوب بود چرا كه به دلیل عدم ساختار صحیح، خروجی 15 ساله پژوهش‌ها نه تنها باعث ارتقای تکنولوژی این صنعت نشد بلكه تنها پول‌های هنگفتی به هدر رفت.

وی در خصوص نظام‌نامه پژوهش صنعت نفت اظهار داشت: اگر بخواهیم این قضیه را در یک جمله خلاصه کنیم می توان گفت ایده و منطق نظام‌نامه درست بود اما متاسفانه در مرحله اجرا به درستی اجرا نشد.

نیل فروشان تصریح کرد: قرار بر این بود که نظامنامه یک تقسیم کار بین ارکان و اجزای نظام نو آوری صنعت نفت انجام دهد و جلوی پروژه‌های بی‌تقاضا گرفته شود، همچنین به خاطر آن که بی عدالتی پیش نیاید و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده شود سامانه قطب ایجاد شد که بر اساس آن تعیین می‌شد چه دانشگاهی در چه زمینه‌ای پژوهش را انجام دهد.

سرپرست سابق پژوهکده فناوری موسسه مطالعات بین المللی انرژی افزود: اما متاسفانه به دلیل همان اجرای غلط اهداف مورد نظر تامین نشد.

نیل فروشان تصریح کرد: یک امتیاز پژوهشگاه این است که پرسنل آن با مسایل نفت آشناتر هستند و پژوهش‌ها کاربردی تر صورت می گیرد ولی متاسفانه باوجود الزام یادگیری پرسنل از شرکت‌های خارجی چندی است كه این رابطه قطع شده است، قطع رابطه با دانشگاه‌های بزرگ نفتی دنیا از اشتباهات فاحشی بود که متاسفانه در همه حوزه‌های پژوهش اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: البته نكته جالب اینكه در صنعت نفت هم نگاه مثبتی به پژوهشگاه وجود ندارد اما با سرمایه گذاری‌های سنگینی که در آن شده و دو هزار محقق مشغول در این مرکز، نمی‌توان انجام پژوهش‌ها را نادیده بگیریم همچنین كه دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی هم توان پاسخ‌دهی به نیازهای پژوهش‌های صنعت نفت را ندارند.

نیل فروشان در پایان در پاسخ به این سوال که چرا پژوهشگاه از اعلام هرگونه خبر خودداری می‌كند، اظهار کرد: به دلیل مدیریت سابق که نگاه غلط و اشتباهی داشت و نیز به دلایل امنیتی گمان می کرد که پژوهشگاه در حد انرژی اتمی است، از درج اخبار به بیرون جلوگیری می‌شد كه امیدواریم این دید نادرست از بین برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز