خبرگزاری کار ایران

با اجرا و پیاده سازی مکانیسم توسعه پاک (CDM)؛

بیش از 10میلیارد ریال درآمد عاید شركت فاضلاب تهران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۶۸

با ثبت این پروژه در سازمان ملل و ورود به بازار کربن برای فروش گواهی‌های کاهش نشر به کشورهای عضو، ضمن ثبت این طرح به عنوان بزرگترین طرح مکانیسم توسعه پاک در بخش فاضلاب در منطقه درآمد قابل توجه ارزی نیز عاید کشور خواهد شد.

سالیانه بیش از 10 میلیارد ریال درآمد مستقیم و منابع حاصل از صرفه‌جویی عاید شرکت فاضلاب تهران می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: درآمد کسب شده از اجرای پروژه های سازگار با محیط زیست به این صورت است که به ازای کاهش انتشار یک تن دی اکسید کربن، یک برگه بهادار گواهی کاهش انتشار CER به مجری پروژه اعطا می‌شود و این شرکت با مشارکت در کاهش تولید حدود74 هزار تن متان در سال، درآمدی اضافه‌ای را از فروش این اوراق برای پروژه فراهم کرده است.

اصغر ریاضتی افزود: شرکت فاضلاب تهران به منظور شناسایی و جلب تکنولوژی های جدید در زمینه تصفیه فاضلاب کمک به توسعه پایدار و همچنین جذب درآمدهای حاصل از فروش گواهی کاهش انتشار به دست آمده از کاهش حدود 74 هزار تن انتشار متان در سال، با جمع آوری بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب نسبت به تولید 4/8 مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) اقدام کرده و پروژه مکانیسم توسعه پاک در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب جنوب و غرب تهران را نیز پیگیری کرده است.

وی ادامه داد: با ثبت این پروژه در سازمان ملل و ورود به بازار کربن برای فروش گواهی‌های کاهش نشر به کشورهای عضو، ضمن ثبت این طرح به عنوان بزرگترین طرح مکانیسم توسعه پاک در بخش فاضلاب در منطقه درآمد قابل توجه ارزی نیز عاید کشور خواهد شد.

همچنین معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شرکت فاضلاب تهران در این خصوص گفت: مکانیسم توسعه پاک (CDM) ساز و کاری از پروتکل کیوتو است که به منظور کاهش انتشار گاز های گلخانه ای برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تعیین کرده و این کشور ها می‌توانند با اجرای پروژه های CDM به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک نموده و از فواید زیست محیطی و اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

حسین اکبریان افزود: کشور ایران با وجود دارا بودن فرصت‌های فراوان در استفاده از این قبیل پروژه‌ها، بخصوص در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و دارا بودن کلیه شروط اولیه شامل مشارکت داوطلبانه، پذیرش پروتکل کیوتو و انتخاب مرجع صلاحیت‌دار ملی، استفاده قابل توجهی از این مکانیزم نداشته است.

وی ادامه داد: استفاده از منابع زیستی از جمله: مواد زائد آلی موجود در پسماندهای شهری، فاضلاب شهری و لجن حاصل از تصفیه فاضلاب یکی از روش های نوین تولید انرژی (انرژی های تجدید پذیر) محسوب می‌شود. معمولا برای تصفیه فاضلاب شهری از روش‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود که عمدتاً به دو دسته هوازی و بیهوازی تقسیم می شوند.روش بیهوازی در مقایسه با روش‌های دیگر نه تنها انرژی بر نیست بلکه انرژی قابل توجهی نیز به صورت بیوگاز تولید می نماید.

اکبریان در پایان تصریح کرد: شرکت فاضلاب تهران ضمن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که تشدید انتشار آنها امروزه آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کند، کشور را از تکنولوژی‌های جدید در راستای توسعه پایدار در زمینه اجرای طرح های تصفیه فاضلاب بهره‌مند و علاوه بر این با توجه به منابع مالی محدود برای اجرای پروژه‌های توسعه، از رهگذر اجرای این پروژه منابع مالی قابل توجهی به دست می‌آید که از محل این درآمدها می‌توان پروژه‌های در دست اجرا را به طور اقتصادی‌تر و مطمئن‌تری اجرا نموده و پیش برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز