خبرگزاری کار ایران

بررسی نشست ناکام اوپک برای ایران؛

چرا رقابت کاندیداهای دبیرکلی اوپک نتیجه نداد؟

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۶۶

یکصد و شصت و نهمین نشست اعضای اوپک در حالی چهارشنبه در وین برگزار شد که از مدت‌ها قبل رقابت بر سر کرسی دبیرکلی اوپک آغاز شده بود.

یکصد و شصت و نهمین نشست اعضای اوپک در حالی چهارشنبه در وین برگزار شد که از مدت‌ها قبل رقابت بر سر کرسی دبیرکلی اوپک آغاز شده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، از حدود یک ماه پیش خبرهایی مبنی بر کاندیداتوری نوذری وزیر نفت سابق کشورمان به عنوان کاندیدای احراز پست دبیرکلی اوپل بر سر زبان‌ها افتاد از طرف دیگر، عربستان و عراق هم به عنوان دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده و صادرکننده نفت خام اعلام کردند، نمایندگانی برای شرکت در انتخابات دبیرکلی خواهند داشت.

در این شرایط روز برگزاری این نشست، رویترز مدعی شد ایران از معرفی نماینده منصرف شده است که این خبر از سوی قاسمی وزیر نفت کشور تکذیب شد.

با این وجود اکثر وزرای نفت کشورهای صادرکننده نفت در این نشست به تمدید یک ساله دبیرکلی سالم البدری رای دادند تا موضوع انتخاب دبیر کل به نشست آینده موکول شود.

در این زمینه وزیر نفت با اعلام این‌که کناره گیری ایران به نفع نامزد عراقی برای سمت دبیرکلی صحت ندارد، از تشکیل یک تیم بی‌طرف برای ارزیابی سه کاندیدای ایران، عراق و عربستان در سال آینده خبر داد.

رستم قاسمی گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان در یکصد و شصت و دومین اجلاس اوپک دارای یک نامزد شایسته بود. وی با اشاره به این‌که برای انتخاب دبیرکل باید اعضا بر سر یک نامزد اجماع کنند گفت: بحث‌های زیادی پشت درهای بسته برای انتخاب نامزدهای یکی از کشورهای ایران، عراق و عربستان صورت گرفت اما اعضا بر سر هیچ کدام از این کاندیدا‌ها به توافق نرسیدند. در مجموع اعضا توافق کردند که زمان دبیرکلی سالم البدری به مدت یک سال دیگر تمدید شود. براین اساس یک تیم بی‌طرف برای ارزیابی سه کاندیدا تشکیل شده است.

موضوع مهم دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، تعیین میزان سقف روزانه تولید اعضای اوپک بود. تثبیت سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اعضا، مصوبه نهایی نشست اخیر بود اما ایران یکی از مخالفان آن بود. قاسمی وزیر نفت ایران اعتقاد داشت باید سقف تولید اوپک ۲ میلیون بشکه کاهش یابد و به ۲۸ میلیون بشکه در روز برسد هرچند که اکثر وزرای نفت حاضر در نشست به عدم تغییر سقف اوپک رای دادند.

قاسمی در این خصوص اعلام کرد که ترجیح می‌دهد سقف تولید نفت در سازمان اوپک به ۲۸ میلیون بشکه نفت در طول روز کاهش یابد. رستم قاسمی در آغاز نشست اظهار کرد: ایران ترجیح می‌دهد میزان تولید نفت اوپک به ۲۸ میلیون بشکه نفت در طول روز کاهش یابد، اما اکنون به این مساله راضی است که این میزان معادل ۳۰ میلیون بشکه نفت در طول روز بدون اعمال تغییر باقی بماند.

این در شرایطی است که آمار‌ها نشان می‌دهد که این کشور‌ها حدود ۳۰. ۸ میلیون بشکه در طول روز تولید می‌کند.

سایر وزرای نفت حاضر در نشست به حفظ تولید فعلی تاکید کردند. محمد الحملی وزیر انرژی امارات تاکید کرد که در حال حاضر تولید اوپک منطقی است و اگر بازار تقاضای بیشتری داشته باشد ما خوشحال می‌شویم.

همچنین دیزانی الیسون مادوک وزیر نفت نیجریه پیش از نشست پشت درهای بسته اوپک گفت: فکر نمی‌کنم در حال حاضر تولید بیش از حد وجود داشته باشد، اما با توجه به افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، ما قصد داریم پیشاپیش و قبل از ۱۲ الی ۱۸ ماه آینده این مساله را بررسی کنیم.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی که کشورش بار‌ها از سقف تولید روزانه مورد توافق عدول کرده است پیش از اجلاس اوپک هیچ اظهارنظری نداشته است.

ویلستون پاستور وزیر نفت اکوادور نیز گفت: اوپک احتمالا سقف تولید خود را بدون تغییر حفظ خواهد کرد. همچنین یوسف یوسفی وزیر نفت الجزایر نیز به خبرنگاران گفت: کمیته نظارتی وزرای اوپک که یک هیات داخلی ناظر روی سطح تولید این سازمان است در زمینه تغییر سقف تولید این سازمان به توافق نرسید.

در این شرایط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اعلام کرد که سهم این سازمان در بازار جهانی در ماه نوامبر مجددا کاهش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک در ماه نوامبر به میزان ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته در حالیکه تولید نفت خام اوپک ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. همچنین براساس گزارش اوپک، عرضه جهانی نفت در این ماه ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. از سوی دیگر بی‌ثباتی اقتصاد جهانی و بحران منطقه یورو، بهای سبد نفتی اوپک را در ماه نوامبر به ۱۰۶ دلار ۸۶ سنت در هر بشکه رسانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز