خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز ضروری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۳۴

بسیاری از مخازن نفت و گاز کشور امروز به نیمه عمر خود رسیده‌اند، از این‌رو پروژه‌های ازدیادبرداشت برای صنعت نفت اهمیت بسیار دارد.

وزیر نفت بر شکل‌گیری ساختار داخلی کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت تاکید کرد و گفت: بسیاری از مخازن نفت و گاز کشور امروز به نیمه عمر خود رسیده‌اند، از این‌رو پروژه‌های ازدیادبرداشت برای صنعت نفت اهمیت بسیار دارد.

به گزارش ایلنا، رستم قاسمی در نشست کمیته‌های تخصصی کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت، تشکیل این کنسرسیوم و تجمیع توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های کشور برای رفع یکی از نیازهای بزرگ صنعت نفت را قابل تقدیر دانست.

وی به ماده 130 قانون برنامه پنجم که وزارت نفت را مکلف به افزایش یک درصدی ضریب برداشت در طول این برنامه کرده است، اشاره و خاطرنشان کرد: اشاره قانون برنامه به این امر نشان‌دهنده اهمیت بالای آن برای صنعت نفت است.

قاسمی افزود: به دلیل اهمیت موضوع برای صنعت و منافع کشور انتظار داریم ساختار داخلی کنسرسیوم هرچه سریع‌تر شکل گیرد به‌ گونه‌ای که بتوانیم هر هفته چند پروژه‌ پژوهشی در این حوزه به آن ارجاع دهیم.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران آماده ارایه بسته‌های پژوهشی ازدیادبرداشت به این کنسرسیوم است، گفت: دغدغه اصلی در این کنسرسیوم باید حفظ منابع ملی و تحقق اهداف برنامه پنجم باشد.

تزریق گاز به 50 درصد مخازن نفتی جنوب

حمید بورد نیز در این نشست با بیان این که مناطق نفت‌خیز جنوب آماده هرگونه همکاری با این کنسرسیوم است، گفت: در این شرکت همه اطلاعات و ظرفیت‌های لازم برای همکاری با کنسرسیوم آماده است.وی اضافه کرد: بحش ازدیادبرداشت از مخازن بسیار پیچیده و فنی است؛ از این‌رو واحدهای عملیاتی باید در کنار قطب‌های پژوهشی در این قبیل پروژه‌ها مشارکت داشته باشند، زیرا صرفا با انجام کارهای آزمایشگاهی نمی‌توان چنین پروژه‌های حساسی را انجام داد.

بورد همچنین به ترزیق گاز در بیش از 50 درصد مخازن مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره و تاکید کرد: حجم تزریق گاز در مخازن، برحسب نفت درجای آنها انجام می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از دستاوردهای تزریق گاز به مخازن نفتی این شرکت را افزایش یک میلیارد بشکه‌ای برداشت از میدان مارون اعلام کرد و گفت: این دستاورد مهم از سال 68 تا امروز و با تزریق گاز در میدان مارون به دست آمده است.

مخازن بنگستان در اولویت ازدیادبرداشت

بورد با بیان این که در مخازن آسماری میادینی مانند اهواز نزدیک به 50 درصد ضریب برداشت وجود دارد، تاکید کرد: اولویت در پروژه‌های پژوهشی باید در مخازن بنگستان متمرکز باشد، زیرا هم‌اکنون ضریب برداشت از این مخازن، پایین‌تر از مخازن آسماری است.

وی افزایش طول عمر مخازن را از بزرگ ترین مزیت‌های اجرای طرح‌های ازدیادبرداشت در مخازن نفت و گاز کشور دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز