خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در گفت وگوی اختصاصی با ایلنا:

دود اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها به چشم مردم می‌رود

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۶۵

قانون هدفمندی یارانه ها بدون توجه به همه جوانب آن، فقط یک مسئله کوچک نیست، بلکه مسئله این است که دود این کار به چشم مردم می رود؛ وقتی تولید فعال نباشد نقدینگی از سمت تولید به سمت های دیگر رفته و در نتیجه گرانی می شود؛ حالا امیدوارم در آینده اصلاحات خاصی در این خصوص صورت گیرد.

ایلنا: گفت وگویی اختصاصی ایلنا با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بر فراز آسمان هند، در هواپیما و در مسیر بازگشت از دهلی نو به تهران صورت گرفت؛ از آن جا که حجم سؤالات در نظر گرفته شده برای مصاحبه با وی بسیار زیاد بود و از طرفی مدت زمان نسبتا کمی از سوی مسئولان دفتر رئیس مجلس به این مصاحبه اختصاص داده شد، به ناچار بسیاری از سؤالات با هم ادغام شد تا پاسخ همه آن سؤالات داده شود؛ همچنین بسیاری از سؤالات نیز به دلیل همین مدت زمان محدود، امکان مطرح شدن پیدا نکردند؛ اما همین که رئیس یک قوه بر خلاف برخی دیگر از مسئولان که بیشتر میل به مصاحبه با رسانه‌های خارجی دارند، حاضر به پاسخ گویی به سؤالات خبرنگاران ایرانی می‌شود، جای شکرش باقی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، با تأکید بر این که دود اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها به چشم مردم می رود، گفت: اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها، تورم و رکود اقتصادی را در پی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو به وقایع روز استیضاح وزیر کار در مجلس شورای اسلامی اشاره و پس از آن سخنان رهبری در این خصوص اشاره کرد و گفت: قضاوت رهبری در مورد جلسه استیضاح وزیر کار، قضاوت روشن و شفافی بود و مطلب را نیز رساندند.

وی در بخش های دیگری از این گفت وگو تأکید می کند که در مورد کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته و همچنین اضافه می کند که ائتلاف 1+2 نتوانست به مقام جمع نظرات تبدیل شود.

وی در ادامه با بیان این که از حضور یا عدم حضور آقای هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 92 اطلاعی ندارم، گفت: حضور اصلاح طلبان در انتخابات کاری درست و مفید است.

گفت وگوی کوتاه خبرنگار ایلنا با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه می آید:

ایلنا: آیا این امکان وجود دارد که شما در انتخابات سال 92 به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باشید؛ با توجه به اینکه پیشاپیش نیز برخی از گروه ها از شما اعلام حمایت کرده اند؛ همچنین در گوشه و کنار از ائتلاف شما با آقای قالیباف سخن به میان می آید؟

لاریجانی: نه؛ من حرف جدیدی در این باره ندارم، چون وقتی در رابطه با اصل موضوع تصمیم گیری نشده، دیگر، اطلاعات و جزئیات آن هم بررسی نشده و از این جهت اصلا مطرح کردن آن معنا ندارد؛ لذا حالا هم نظر جدیدی نسبت به این مسئله ندارم.

ایلنا: اگرچه در ابتدا از سوی جریان های اصولگرا، از ائتلاف 1+2 استقبال شد، اما عملا می بینیم که هر یک کاندیدای مستقل خود را بررسی می کنند و در میان گزینه های معرفی شده آنها، نامی از افراد این ائتلاف وجود ندارد؟ از سوی دیگر برخی معتقدند تا این ائتلاف به افراد دیگری گسترش نیابد، مورد استقبال مردم و گروه ها قرار نخواهد گرفت؛ همچنین تحلیلی وجود دارد که خروجی این ائتلاف سه نفره از پیش تعیین شده است، یعنی در نهایت آقای حداد عادل خروجی این ائتلاف باشد؛ نظر شما نسبت به نفس این ائتلاف چیست؟

لاریجانی: نمی دانم واقع این ائتلاف از پیش تعیین شده است یا نه؛ اما در این سفری که در کشور هند بودم، شنیدم برخی از آقایان در واقع خارج از این ائتلاف، اعلام حضور کرده و به بحث انتخابات ورود پیدا کردند که این نشان می دهد ائتلاف مذکور، یک مقام جمع و جمعی نشده است؛ البته شاید ایده اولی تشکیل دهندگان این ائتلاف، همین بوده باشد؛ در کل من خیلی ارتباط نزدیکی با این ائتلاف ندارم؛ البته برخی از آقایان جلساتی با من داشتد و موضوعات را مطرح کردند؛ اما این مسائل نشان می‌دهد حلقه‌های دیگری هم خارج از این ائتلاف وجود دارد و فعال هم هستند، اما در کل باید جلوتر برویم که چه می شود.

ایلنا: اخیرا سه تن از شخصیت های شناخته شده اصلاح طلب با مقام معظم رهبری دیداری داشته اند؛ اگرچه جزئیات این دیدار خیلی تشریح نشده اما از موضع گیری های برخی از این سه تن این برداشت می شود که آن ها به دنبال نامزدی آقای سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال92 هستند؛ نظر شما راجع به دیدار این سه شخصیت اصلاح طلب چیست و نیز بفرمایید که در رابطه با حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با محوریت آقای خاتمی چه نظری دارید؟

لاریجانی: اصل این که حضور داشته باشند کار درستی است، اما این که چگونه وارد می شوند و با چه هیئتی، این ها دیگر مسائل خودشان است و خودشان باید به نتیجه برسند.

ایلنا: در مورد دیدار این سه شخصیت اصلاح طلب با مقام معظم رهبری چه نظری دارید؟

لاریجانی: بنده این موضوع را خیلی دنبال نکردم؛ چون این خبر در کوران مسائل مجلس و مذاکراتی که در مجلس در حال انجام بود، منتشر شد؛ ولی تیتر این خبر را دیدم ولی ریز آن را بررسی نکرده ام.

ایلنا: حال به صورت کلی این دیدار از نظر شما چگونه بود؟

لاریجانی: رهبر معظم انقلاب که همیشه با گروه های مختلف ارتباط د اشتند و مذاکراتی را مطرح می کردند؛ این جلسه هم آن طور که من در عناوین خبر دیدم، آقایانی که ملاقات با رهبر معظم انقلاب را انجام دادند، اظهار خرسندی می کردند.

ایلنا: یک بار دیگر این پرسش را مطرح کنم که نظر شما راجع به حضور فعال اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و با محوریت آقای خاتمی چیست؟

لاریجانی: من در این بار نظرم را گفتم؛ این که با چه ساز و کاری آقایان بیایند، مربوط به خودشان است؛ خیلی ارزیابی دقیقی از این موضوع نکرده ام؛ البته این که حضور در انتخابات داشته باشند خیلی مفید است اما این که چگونه وارد شوند، خودشان باید شرایط را ببینند.

ایلنا: در مورد حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز نظریات مختلفی وجود دارد؛ دو نظریه مطرح این است که برخی معتقدند جریان حامی دولت برای كاندیداتوری هاشمی اصرار دارد، برای این که باز هم همانند دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته از فضای دو قطبی هاشمی و كاندیدای مورد حمایت احمدی نژاد استفاده کنند؛ اما برخی دیگر می گویند جریان دولتی، از این باب که تاریخ مصرف تخریب آیت الله هاشمی به اتمام رسیده است، از مواجهه با این شخصیت در رقابت های انتخاباتی واهمه دارد؛ نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

لاریجانی: اصولا این شگردها، منهای مؤثر بودن یا نبودن آن، شگردهای درستی نیست؛ چون ما جدا از این که سیاستمداریم، به هرحال ما مسلمانیم؛ یک فرد غیر از این که جزو حزب و گروهی باشد، باید مبنای کارش بر اساس اخلاق و اعتقادات باشد؛ توسل به تخریب و تهمت و... در هر گروه و دسته ای کار نادرستی است؛ متأسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون عده ای به این مسائل دامن می زدند و می زنند. اما از این که آقای هاشمی می آید یا نمی آید، اطلاع دقیق ندارم چون با خودشان صحبتی نداشتم.

ایلنا: شما کدام تحلیل را قبول دارید؛ آیا دولتی ها اصرار به حضور آیت الله هاشمی در انتخابات دارند یا این که از مواجهه با ایشان در انتخابات 92 واهمه دارند؟

لاریجانی: واقعا نمی دانم جریان دولتی ها چه نظری دارند.

ایلنا: حامیان دولت معتقدند، احمدی نژاد جریان اصولگرایی را در كشور زنده كرد؛ چرا كه بدون او هاشمی یا كروبی برنده انتخابات بودند و جریان اصولگرا به محاق می رفت؛ آیا این حرف درست است؟

لاریجانی:  امروز احتیاج داریم که التهابات سیاسی کمتر شده و از آن طرف همگرایی بیشتری برای توسعه کشور را شاهد باشیم؛ الان ملاحظه می کنید که کشور های دیگر شیب پیشرفت شان چگونه است. به نظر بنده برای این که کشور سوار بر یک روال توسعه شده و ذهن ها متمرکز این امر شود، لازم است نگاه مان را به آینده دقیق تر کنیم.

ایلنا: در جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس، مسائلی اتفاق افتاد که تا حدودی سابقه آن در کشور وجود نداشت یا خیلی کم بود؛ به اعتراف حامیان دولت، اگر آقای احمدی نژاد آن سخنان خاص را بیان نمی کرد، وزیر کار مجددا از نمایندگان مجلس رأی اعتماد می گرفت، اما شاهد بودیم که آقای احمدی نژاد در سخنانی به بهانه دفاع از وزیرش، سخنانی را به زبان راند که به نظر می رسد اهداف خاصی پشت آن سخنان بود و اتهاماتی را مطرح کرد که باعث ورود شخص رهبری و به موضوع و اعلام نظر صریح ایشان شد؛ نظرتان راجع به جلسه استیضاح وزیر کار چیست؟

لاریجانی: بالاخره کار درستی که نبود و باعث شد رهبر معظم انقلاب مستقیما به موضوع وارد شده و نظرشان را صریح گفتند؛ ایشان هم فصل الخطاب هستند، هم برای ما اهل سیاست و مسئولین، و هم برای رسانه ها؛ یعنی این فصل الخطاب را همه باید قبول کنند؛ قضاوت ایشان هم، قضاوت روشن و شفافی بود و مطلب را رساندند و بنابراین فکر می کنم باید مبنای کار را قضاوت رهبر معظم انقلاب بگذاریم.

ایلنا: جدای از سؤالات سیاسی بفرمایید مجلس به عنوان یك نهاد نظارتی، چه ابزار قدرتی برای اجرای كامل قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله پرداخت سهم 30 درصدی سهم تولید از سوی دولت دارد؟

لاریجانی: فکر می کنم این دوره ای که از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها گذشت، ضمن این که خود قانون هدفمندی یارانه ها کار درستی است، باید سامان پیدا می کرد ولی باید به صورت جامع اجرا می شد و قسمتی که مربوط به سهم تولید است، داده می شد تا تولید ما دچار چالش نمی شد. ما در مجلس کاری که می توانیم انجام دهیم این است که گزارش را شفاف کنیم که کار و اجرای این طرح، به این صورت انجام نشود و ما از ماده های قانونی برای اجرای درست این طرح استفاده می‌کنیم. مسئله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بدون توجه به همه جوانب آن، فقط یک مسئله کوچک نیست، بلکه مسئله این است که دود این کار به چشم مردم می رود؛ وقتی تولید فعال نباشد نقدینگی از سمت تولید به سمت های دیگر رفته و در نتیجه گرانی می شود؛ حالا امیدوارم در آینده اصلاحات خاصی در این خصوص صورت گیرد.

ایلنا: 43 اقتصاددان اخیرا در نامه ای اعلام كردند كه ادامه روند فعلی در حوزه اقتصاد سبب بروز مشكلات جدی تری برای اقتصاد ایران خواهد شد،اشاره مستقیم آنها به موضوع تورم،بیكاری و ركود بود؛ آیا مجلس می‌تواند در بودجه سال 92 كل كشوراین هشدارها را اعمال كند؟

لاریجانی: دقیقا مطلب این اقتصاددانان را ندیدیم، اما عنوانش را در روزنامه ها و قبل از سفر دیدم؛ چون در سفر به کشور هند، این قدر گرفتار شدیم که نرسیدم این مطلب را به صورت کامل ملاحظه کنم؛ اما این حرف، حرف درستی است که ما الان دچار تورم و رکود هستیم، اما برای این کار باید فضای تولید را رونق دهیم؛ تا تولید فعال نشود ما نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم؛ لذا استراتژی مجلس در بودجه سال 92، توجه خاص به تولید است؛ حتی در بودجه عمرانی هم بحث هایی داشتیم که چگونه می شود بودجه عمرانی داشت، اما از منابع غیر دولتی استفاده کرد.

گفت وگو از: صادق چهرقانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز