خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از عقب نشینی دولت در مقابل فشار بازار غیر رسمی ارز؛

نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرجع شناخته شد

asdasd

در حالیکه با توافق دولت و مجلس اعلام شد، از این پس نرخ عرضه دلار با دو درصد زیر قیمت بازار رسمی به کالاهای اساسی ارائه می‌شود، کار‌شناسان، این موضوع را به عنوان پذیرش نرخ بازار رسمی به عنوان نرخ مرجع ازسوی دولت اعلام کردند.

در پی توافق مجلس و دولت، نرخ بازار رسمی عملا به عنوان نرخ مرجع شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالیکه با توافق دولت و مجلس اعلام شد، از این پس نرخ عرضه دلار با دو درصد زیر قیمت بازار رسمی به کالاهای اساسی ارائه می‌شود، کار‌شناسان، این موضوع را به عنوان پذیرش نرخ بازار رسمی به عنوان نرخ مرجع ازسوی دولت اعلام کردند.

این اتفاق در حالی رخ داده که هنوز چند روز از اظهار نظر رییس جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی مبنی بر اینکه نرخ دلار در کشور بسیار بالاست و ارزش دلار کمتر از یک هزار و دویست و بیست و شش تومان است، نمی‌گذرد.

این برای دومین بار پیاپی در یک سال و چند ماه گذشته است که نرخ ارز مرجع دستخوش تغییر شده و نکته جالب اینکه بعد از هر اظهار نظر در این مورد، آن هم برخلاف اظهارات وی انجام می‌شود.

سال گذشته پس از سال‌ها بانک مرکزی در اقدام شگفت انگیز نرخ مرجع تغییر داد و با افزایش ۱۱۲ تومانی آن را به ۱۲۲۶ تومان رساند.

به زعم کار‌شناسان کنترل بازار ارز در حال حاضر از دست دولت خارج شده است و توافق اخیر دولت و مجلس برای تغییر یکباره مرجع آغاز گر جریانات ارزی جدید در کشور است.

دولت در بازار ارز یک رانت گسترده ایجاد کرده

حسین راغفر، کار‌شناس اقتصادی، در خصوص ارز به ایلنا گفته:  نمی‌توان چشم انداز مثبتی را در این زمینه جستجو کرد، زیرا باید اصلاحاتی مثبت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای مبارزه با فساد و انحصار گرایی و رانت به وجود آمده انجام داد و این دولت نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

چرا که خود دولت عامل ایجاد این نوع فساد‌ها و سیاست‌ها است و دولتی که خود مجری این کار باشد نباید انتظاری از آن برای بهبود اقتصاد کشور داشت.

دولت احمدی‌نژاد خود در بازار ارز یک رانت گسترده ایجاد کرده و از منابع این رانت برای مقاصد خود استفاده می‌کند.

اختلاف بر سر ارزان فروشی با گران فروشی دلار در دولت

درحالیکه بسیاری برخی از وزیران اقتصادی دولت همجون وزیر اقتصاد و کار بر افزایش قیمت دلار اصرار دارند اما رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزیبر پاییین نگه داشتن قیمت دلار تأکید می‌کنند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش قیمت دلار دولتی دفاع کرده و گفته افزایش قیمت ارز به معنی گران‌تر شدن قیمت کالاهای خارجی است که این خود باعث کاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می‌شود.

پاریزی معاون وزیر اقتصاد هم عدم ارزان فروشی دلار تأکید دارد.

به هر حال، به نظر می‌رسد با فشار گروههای موافق افزایش قیمت دلار در درون دولت و بخش خصوصی، رییس جمهور تن به افزایش قیمت دلار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز