خبرگزاری کار ایران

حسین عبده تبریزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

در واگذاری‌ها، اهداف سیاسی مدنظر بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۸۵

خصوصی‌سازی باعث کاهش قدرت دولت بر بنگاه‌های واگذار شده نشده است/امروز عناصر تشکیل‌دهنده بهره‌وری ضعیف‌تر از گذشته شده و خصوصی‌سازی‌ها بیشتر به‌سمت نهادهای شبه‌دولتی رفته است.

دبیر کل سابق بورس تهران، با بیان اینکه خصوصی‌سازی باعث کاهش قدرت دولت بر بنگاه‌های واگذار شده نشده است، گفت: در طی ۷ سال گذشته نه تنها بخش خصوصی توسعه نیافته، بلکه توهم پولی در بخش واگذاری‌ها اتفاق افتاده است.
حسین عبده تبریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: امروز عناصر تشکیل‌دهنده بهره‌وری ضعیف‌تر از گذشته شده و خصوصی‌سازی‌ها بیشتر به‌سمت نهادهای شبه‌دولتی رفته است.

به گفته عبده تبریزی، خصوصی سازی که باید به بهره‌وری که هدف اصلی آن خلق ارزش است، نینجامید. وقتی بهره‌وری اتفاق نیفتد و فقط قیمت رشد کند، حاصل این توهم پولی است و اتفاق دیگری نیفتاده است.

این اقتصاد‌دان معتقد است: بخش خصوصی در ایران بیشتر به رابطه و وابستگی به دولت عادت کرده و عنصر مدیریت را کنار گذاشته است.

دبیر کل سابق بورس تهران، با بیان اینکه در حوزه واگذاری‌ها، بیشتر اهداف سیاسی مد نظر بوده است عنوان داشت: در این زمینه، بیشتر هدف سیاسی آن دنبال شد و خصوصی‌سازی باعث کاهش قدرت دولت بر بنگاه‌های واگذارشده نشد. مثلاً، در سطح شورا‌ها می‌بینید که در هشت سال گذشته، وظیفه جدیدی به آن‌ها اضافه نشده است، در حالی ‌که دولت می‌توانست بخشی از وظیفه‌ تصدی خود را به شورا‌ها واگذار کرده و خود را سبک کند.

تبریزی اضافه کرد: در خصوصی‌سازی هرجا نقدینگی بوده، دولت تمایل بیشتری داشته خود به آن سمت برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز