خبرگزاری کار ایران

اذعان وزیر اقتصاد به كاهش صادرات غیر نفتی؛

شیب نزولی صادرات شدت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۰۳

صادرات غیر نفتی ایران با 6 درصد كاهش در 2 ماهه نیمه دوم سال جاری به 37.5 میلیون تن رسید. کاهش ارزش صادرات پتروشیمی 27 درصد و کاهش ارزش صادرات میعانات گازی نیز 18 درصد بوده است.

صادرات غیر نفتی ایران با 6 درصد كاهش در 2 ماهه نیمه دوم سال جاری به 5.37 میلیون تن رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی كه سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد با اذعان به كاهش 17 درصدی صادرات كشور در نیمه نخست سال جاری، از رشد صادرات این محصولات در طی ماه های آینده خبر داده بود، اما بر اساس گزارش واحد اطلاعات اكونومیست و واحدهای دیگرغیر رسمی، صادرات غیر نفتی كشور همچنان با روند نزولی روبرو است.

براساس این گزارش،کاهش ارزش صادرات پتروشیمی 27 درصد و کاهش ارزش صادرات میعانات گازی نیز 18 درصد بوده است.

وزیر اقتصاد، پیش از این گفته بود:«صادرات غیر نفتی گرچه در ماه‌های نخست سال جاری حدود 16 تا 17 درصد کاهش داشت، اما در حال حاضر تنها 4 درصد کاهش نشان می‌دهد و امیدواریم در ادامه سال این کاهش به رشد صادرات غیرنفتی تبدیل شود، به گونه‌ای که در 6 ماه دوم، 20 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 26 میلیارد دلار واردات در کشور وجود داشته باشد».

اظهارات وزیر اقتصاد در حالی مطرح می شود كه اقتصاد كشور در شرایط تحریم مواجه شده و حجم تجارت جهانی آن به صورت ارزی و كالایی به شدت كاهش یافته است.

بر اساس گزارش نهاد های آماری غیر رسمی، در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل واردات از نظر وزنی 7 درصد رشد داشته و به 1/19 میلیون تن رسیده است.

در عین حال، ارزش واردات 10 درصد کاهش داشته و به 4/26 میلیارد دلار رسیده است.

عمده ترین اقلام وارداتی به ترتیب، شمش، آهن و فولاد، گندم، سخت دانه، ذرت دامی و کنجاله سویا بوده است در همین بازه زمانی صادرات از نظر وزنی 6 درصد کاهش داشته و به 5/37 میلیون تن رسیده است ارزش صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و محصولات پتروشیمی 4 درصد کاهش داشته و به6/20 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش صادرات غیر نفتی بدون میعانات و محصولات و پتروشیمی شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدن، فرش و صنایع دستی از نظر ارزش 29 درصد افزایش داشسته است و به 3/10 میلیارد دلار رسیده است.

کاهش ارزش صادرات پتروشیمی 27 درصد و کاهش ارزش صادرات میعانات گازی نیز 18 درصد بوده است.

به اعتقاد كارشناسان، روند پیش رو نشان می دهد كه در طی ماه های باقی مانده از سال 91، پیش بینی وزیر اقتصاد غیر منطقی بوده و تحقق20 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی امكان پذیر نخواهد بود.

نویسنده: علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز