خبرگزاری کار ایران

خزاعی در گفت‌وگو با سی ان ان:

مذاکره و فشار بطور هم‌زمان کارساز نیست

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۹۶

تعامل و گفت‌وگو با همه کشور‌ها همواره یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در صورتی که آمریکا برای مذاکره جدی و صادق باشد و تغییر عملی در سیاست‌های این کشور مشاهده گردد، ایران از گفت‌وگو استقبال خواهد کرد.

ایلنا: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در مصاحبه با فرید زکریا مجری مشهور شبکه سی ان ان تاکید کرد: صحبت از مذاکره و فشار بطور هم‌زمان کارساز نیست، اما جمهوری اسلامی ایران از مذاکره براساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق خود استقبال می‌کند.

به گزارش ایلنا، محمد خزاعی در این مصاحبه اختصاصی که از برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان پخش شد، در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورمان به درخواست آمریکا برای مذاکره تصریح کرد: تعامل و گفت‌وگو با همه کشور‌ها همواره یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در صورتی که آمریکا برای مذاکره جدی و صادق باشد و تغییر عملی در سیاست‌های این کشور مشاهده گردد، ایران از گفت‌وگو استقبال خواهد کرد.

خزاعی فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان را تحلیل و پیامی شفاف در مورد موضوع مذاکره با آمریکا دانست و اضافه کرد: مقام معظم رهبری پس از بیان شکایتهایی که از عملکرد گذشته آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، فرمودند: «ما منطقی هستیم. مسوولین ما منطقی‌اند، ملت ما منطقی‌اند. حرف منطقی و کار منطقی را ما قبول داریم. آمریکایی‌ها نشان بدهند که زور نمی‌گویند، نشان بدهند که شرارت نمی‌کنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیر منطقی حرف نمی‌زنند و عمل نمی‌کنند، نشان بدهند که به حقوق ملت ایران احترام می‌گذارند». مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: «از این راه می‌توانند با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند. آمریکایی‌ها باید حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگویی نیستند. اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد..»

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: یکی از مشکلاتی که الان وجود دارد، آن است که برخی مقامات آمریکایی باید متوجه شوند که چگونه باید با ایرانی‌ها صحبت کرد؛ نمی‌شود هم درخواست مذاکره کرد و هم از فشار و تهدید سخن گفت. ایران از مذاکره بر اساس احترام متقابل استقبال می‌کند، اما این احترام متقابل نمی‌تواند همراه با فشار باشد و هدف از مذاکره نباید اعمال فشار و یا توام با فشار باشد. ملت ایران در صورتی که احترام آن‌ها حفظ شود، آماده گفت‌وگو در خصوص مسائل بر اساس منافع مشترک می‌باشد. مذاکره خط قرمز ایران نیست. خط قرمز ایران به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران و احترام متقابل است.

خزاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا چه گامهایی باید بردارد تا شرایط مذاکره فراهم شود، با اشاره به اینکه ملت ایران سال‌ها است قربانی سیاست‌های آمریکا است و در داخل آمریکا تفاوت رویکرد بین دولت و کنگره در قبال ایران مشاهده می‌شود، تصریح کرد: رفع تهدید، فشار و تحریم علیه ملت ایران از مسائل موثر در این رابطه می‌باشد، در حالیکه با تداوم سیاست تهدید، فشار و تحریم، ملت ایران اجازه مذاکره با آمریکا را به مسوولین خود نخواهد داد. اما در صورتی که آمریکا مواضع و اقدامات منطقی در قبال ایران اتخاذ کند، آن وقت ملت ایران آماده مذاکره با آمریکا می‌باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با ذکر نمونه‌هایی از مقاومت مردم ایران در برابر فشار‌ها و کمبود‌ها ظرف هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه ایران که از حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربی برخوردار بود و حضور گسترده و میلیونی مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را نشانه آن دانست که اعمال فشارخارجی در قبال مردم ایران کارساز نیست و ایرانیان داخل و خارج از کشور فشار علیه مردم ایران را نمی‌پذیرند.

خزاعی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات هسته‌‌ای بین ۱+۵ و ایران در آلماتی قزاقستان تصریح کرد: در این مذاکرات دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک‌تر شد. نکته مهم در حال حاضر توافق طرفین برای تداوم گفت‌وگو در خصوص موضوعات جامع و گام‌های هم‌زمان می‌باشد، گامهایی که باید به طور همزمان و متوازن برداشته شود و حق غنی سازی ایران حفظ شود و همچنین ایران بتواند از اورانیوم غنی شده در راکتور تهران که برای حدود یک میلیون بیمار دارو تولید می‌کند، استفاده نماید. البته این‌ها گام‌های مثبتی هستند که می‌تواند برداشته شود اما هنوز راهی طولانی در پیش است تا طرف مقابل بتواند انتظارات ایران را در جهت اعتماد سازی برآورده سازد. اما بطور کلی مذاکرات آلماتی در چارچوب مذاکرات ایران و ۱+۵ ظرف سال‌های اخیر می‌تواند نقطه عطفی تلقی شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد فیلم آرگو تصریح کرد: آرگو فیلم ضعیفی است و اگر آن را با چند فیلم مطرح امسال مانند لینکلن، لایف آو پای و بینوایان مقایسه کنیم، آرگو لیاقت اخذ جایزه اسکار را نداشت، در آرگو اشتباهات زیادی مشاهده می‌شود و تهیه کننده و کارگردان این فیلم بدون هیچگونه آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی این فیلم را تهیه کرده‌اند. نکته دیگر انکه در این فیلم به فرهنگ و ملت ایران اهانت شده است. تهیه کننده فیلم آرگو که شنیده‌ام دارای لقب سفیر صلح بوده است بایستی از اهانت به ملت بزرگ ایران شرم کند. اگر کارگردان و تهیه کننده این فیلم به ایران سفر کنند و از نزدیک با واقعیتهای ایران آشنا شوند، بلافاصله خودشان از مردم ایران عذرخواهی خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز