خبرگزاری کار ایران

دکتر مهدی مطهرنیا:

مطلوب آمریکا، تشکیل یک دولت بی‌خطر در فلسطین است

کد خبر : ۲۴۳۶۵

ا مسئولیت پذیری دولت خودگردان فلسطین زمینه های کنترل و هدایت بیشتر ملت انقلابی فلسطین به یک ملت دولت محور فراهم میشود.

یک کارشناس روابط بین الملل در رابطه با پذیرش فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل، گفت:  آنچه در سازمان ملل رخ داد بیش از آنچه در تعریف جایگاه فلسطین در نظام بین الملل موثر باشد در تعریف جایگاه دولت خودگردان فلسطین در میان افکار عمومی منطقه و نظام بین الملل از اهمیت برخوردار است.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: رای مثبت قریب به 159 کشور به عضویت فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو نشان‌دهنده فضای گفتمانی مثبت برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی در جهان است که این گامی به جلو به جهت به رسمیت شناختن این دولت علی رغم تحرکات اسراییل و قدرتهای مدافع آن در نظام بین الملل است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این اقدام موجب افزایش محبوبیت محمود عباس شد و این امر را نشان داد دیپلماسی می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد که گاهی گلوله و موشک نمی‌تواند.

دکتر مطرنیا با اشاره به اینکه این اقدام می تواند باعث نزدیکی گروههای فلسطینی شود، گفت: از این منظر محمود عباس با تکیه برمقاومت و تحرکات حماس می تواند امتیازات دیپلماتیک بگیرد و از طرف دیگراین حماس است که باید بیاموزد دیپلماسی نیز می تواند برای رسدن به اهداف  کارساز باشد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: اگر این تفکر مشترک و متقابل ایجاد شود، گروه های فلسطینی در خواهند یافت که میتوانند درسایه هم گرایی و تفاهم دستاوردهای بزرگی را برای فلسطینیان در آینده فراهم سازند.

وی در رابطه با تاثیر این تصمیم در منافع آمریکا،تصریح کرد: اگرچه در سیاست های اعلامی آمریکا و اسراییل ما شاهد نگرانی و دغدغه خاطر در مسیر پذیرش فلسطین به عنوان دولت ناظر در سازمان ملل هستیم ولی در عمل تلاش چندانی برای ممانعت از این امر به ویژه از طرف آمریکا نبودیم.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا در پی ایجاد فضایی مثبت در جهت تشکیل دولت خودگردان فلسطین در محدوده غزه تحت حمایت حماس و کرانه غربی بوده است، به گونه ای که این کشور در یک جغرافیای مشخص و محدود با تراکم جمعیتی بالا در نظام بین الملل در مسیر حل چالشهای درونی خود محصور باشد.

وی تصریح کرد: تشکیل یک دولت خودگردان بی خطر در کنار پذیرش یک دولت صهیونیستی در تل آویو سناریوی مطلوب آمریکاست که با برداشتن چنین گام هایی علی رغم مخالفت ظاهری میتواند در آینده برای ایالات متحده در جهت کنترل افکار عمومی جهان وکنترل رادیکالیسم یهودی و فلسطینی بسیار مفید باشد.

مطهر نیا اضافه کرد: با مسئولیت پذیری دولت خودگردان فلسطین زمینه های کنترل و هدایت بیشتر ملت انقلابی فلسطین به یک ملت دولت محور فراهم می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز