خبرگزاری کار ایران

قاضی پور؛ نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو:

اهمیت وزیر نیرو کمتر از وزیر نفت نیست

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۷۴

آیا می‌دانید ۷۰ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده است؟ آیا می‌دانید که ۴۸ درصد از آن توسط رودخانه زرینه‌رود تامین می‌شود و هم اکنون رو به قطعی است؟ آیا می‌دانید چه زمانی ۳۰ درصد باقیمانده از آب دریاچه ارومیه خشک خواهد شد؟

ایلنا: نادر قاضی‌پور؛ نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو؛ در صحن علنی امروز عصر مجلس به ضرورت و اهمیت آب به عنوان مایه حیات اشاره کرد و گفت: همه می‌دانید که بر سر آب در دنیا ۳۸ جنگ تاکنون شکل گرفته است. همچنین جنگ‌هایی که در آینده ممکن است رخ دهد، اغلب جنگ‌هایی خواهند بود که بر سر سلطه یا نفت نبوده و اغلب برای بحران کم‌آبی و خشکسالی می‌باشد.

وی افزود: شاید این گمان می‌رود که بحران آینده دنیا بحرانی انرژی که در صدر آن نفت قرار دارد، باشد و این امر باعث اهمیت بخشیدن بیشتری به وزارت نفت شود و در ادامه نمایندگان را از اهمیت به برنامه‌های وزیر نیرو غافل کند.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: هم‌اکنون اهمیت وزیر نیرو کمتر از وزیر نفت نیست. امروز اگر مدیریت منابع آب کشور تدبیر و تبدیل درستی نداشته باشد با خشکسالی در سال‌های آینده همراه خواهد بود.

وی گفت: به دنبال وقوع خشکسالی؛ شاهد کاهش قدرت ایران در جهان و مجامع بین‌المللی خواهیم بود. تاکید من برای اهمیت به موضوع خشکسالی این است که هم اکنون رودخانه‌های لب مرزی بسیاری هستند که ایران با کشورهای همسایه بر سر آن‌ها همچنان مشکل دارد.

قاضی‌پور در ادامه با طرح سوالاتی از وزیر پیشنهادی نیرو گفت: منابع آبی که از سدهای مختلف شهرهای بزرگی مانند مشهد مقدس تامین می‌شود، چند سال آب خواهند داشت؟ آیا وزیر نیرو می‌داند که بعداز چند سال قطعی آب هیرمند و جلوگیری از ورود آن برای استفاده ایرانیان، چه مشکلاتی را برای مردم منطقه فراهم کرده است؟

نماینده مردم ارومیه گفت: آب مهم است و روابط کشور‌ها را با یکدیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد. آقای وزیر نیرو چه برنامه‌ای جهت این منبع حیاتی برای کشور دارد و چه اقدامات اساسی برای دریا‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران انجام خواهد داد؟

وی ادامه داد: آقای چیت‌چیان آیا می‌دانید ۷۰ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده است؟ آیا می‌دانید که ۴۸ درصد از آن توسط رودخانه زرینه‌رود تامین می‌شود و هم اکنون رو به قطعی است؟ آیا می‌دانید چه زمانی ۳۰ درصد باقیمانده از آب دریاچه ارومیه خشک خواهد شد؟ چه برنامه‌هایی برای این دریاچه دارید؟

قاضی‌پور با یادآوری تالاب‌ها و رودخانه‌های مهم ایران گفت: آقای چیت‌چیان برای تالاب‌هایی مثل گاوخونی، هویزه یا شادگان و همچنین رودخانه‌هایی مثل نمک نخبگان، هیرمند یا حوض سلطان قم که از منابع گرانبهای کشورمان هستند، چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه گفت: آقای وزیر نیرو شما چه برنامه‌هایی برای روستا‌ها و شهرهایی مانند خراسان شمالی که اکنون با خشکسالی مواجه هستند، دارید؟ آیا قصد دارید در طرح‌ها و پروژه‌هایی که پیش از این در دولت‌های قبلی آغاز شده؛ و درحال انجام است، تجدیدنظر کنید و یا با نظر کار‌شناسان و نخبگان آن را ادامه می‌دهید؟

قاضی‌پور به حوزه برق نیز اشاره کرد و گفت: برنامه وزیر پیشنهادی نیرو برای شرکت‌های برق و توزیع منطقه‌ای برق چیست؟ آیا برنامه‌ای دارید که هر منطقه یک پست برق داشته باشد تا بتواند میزان برق مصرفی کاهش داد؟

وی در ادامه خطاب به چیت‌چیان گفت: آیا برای انتقال آب از لوله‌های تولید آب سدی و کارخانه‌ای از آب اهواز، ارومیه و ماهشهر استفاده خواهید کرد یا مانند سایر نمایندگان از لوله‌های کهنه وارداتی استفاده می‌کنید؟

نماینده مردم ارومیه به بحران بی‌آبی زاینده رود در اصفهان اشاره کرد و افزود: آقای چیت‌چیان می‌دانید که مردم اصفهان سالهاست چشم به این رودخانه دارند تا شاید آبی در آن جاری شود؟ چه برنامه‌ای برای این رودخانه دارید؟

قاضی‌پور یادآور شد: آیا حضرتعالی از کارکنان رسمی شرکت‌های برق و آب که سال‌ها برای این شرکت‌ها زحمت کشیده‌اند؛ استفاده می‌کنید یا به محض ورود در دولت جدید از آشناهای اطراف خود بهره خواهید برد؟

وی به وعده رئیس جمهور پیرامون جلوگیری ازخشک شدن دریاجه ارومیه اشاره و تصریح کرد: آقای روحانی در زمان بازدید از ارومیه به نمایندگان قول دادند که از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری کنند. من پشت این تریبون اتمام حجت خود با آقای روحانی را برای وزیر پیشنهادی نیرو یادآور می‌شوم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز