خبرگزاری کار ایران

نوباوه؛ نماینده مخالف وزیر راه:

آخوندی در پست وزارت مسکن موفقیت نداشته است

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۷۴

سکان قطار هدایت مسکن درحالی به آخوندی داده شد که بهبود بازار مسکن در سالهای ۶۱ تا ۷۱ در دستور کار قرار داشت و تا سال ۷۲ شاهد رشد نسبی در امر مسکن بودیم اما با ورود او؛ قانون پنج ساله اهدا زمین تمدید نشد و سیاست تحریک تقاضا جایگزین آن شد.

ایلنا: در سومین روز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس؛ بیژن نوباوه، نماینده تهران و مخالف اول وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیانات رئس جمهور منتخب گفت: خوشحالیم که در آینده کابینه‌ای مختلف و باتجربه با چشم‌اندازی رو به جلو شروع به فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در بررسی وضعیت وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با نگاهی به استدلال رئیس جمهور این سوال پیش می‌آید که آیا آقای آخوندی باتوجه به سوابقش فردی باتجربه برای این سمت است؟

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما سازمانی که عملکرد افراد را در پست‌های مختلف ارزیابی کند و نتایج و میزان موفقیت را نشان دهد، وجود ندارد. حال این سوال پیش می‌آید که آیا سوابق ایشان تجزیه و تحلیل شده است؟

نوباوه در ادامه افزود: ‌آخوندی با سابقه مدیریتی در همین پست حساس که از سال ۷۲ لغایت ۷۶ متقارن با دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است، در پست وزارت مسکن موفقیت نداشته است.

وی در همین راستا ادامه داد: در طرح توسعه مسکن کشور به عنوان اصل بسیار مهم قانون اساسی با عنوان داشتن مسکن متناسب با نیاز آورده شده است و دولت براساس این اصل با رعایت اولویت به خصوص برای روستاییان و کارگران زمینه داشتن مسکن را فراهم کند که متاسفانه در دوران وزارت ایشان تامین نشد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه‌، تامین؛ توسعه و تولید مسکن است که خود باعث تولید مشاغل می‌شود اما متاسفانه همه آمارها در سال ۷۲ نشان از عملکرد ضعیف این فرد باسابقه و متدین بوده است. آمار‌ نشان می‌دهد که سکان قطار هدایت مسکن کشور درحالی به آخوندی داده شد که بهبود بازار مسکن طی ۱۰ سال(۶۱ تا ۷۱) در دستور کار قرار داشت و تا سال ۷۲ شاهد رشد نسبی در امر مسکن بودیم.

نوباوه افزود: ‌با ورود آخوندی؛ قانون پنج ساله اهدا زمین تمدید نشد و سیاست تحریک تقاضا با عنوان سیاست پاک جایگزین آن شد که تاثیرات منفی بسزایی در شاخص‌های مسکن داشت و مسکن را که یک کالای مصرفی بود، به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. سیاست پاک در دوران هاشمی طی ۳ سال وزارت آخوندی؛ بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت مسکن را به همراه داشت و همین آمار در مورد یک متر خانه و افزایش اجاره بها نیز به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به سیاست‌های ضعیف آخوندی ادامه داد: همه این سیاست‌ها مبتنی بر برنامه‌ای بود که آخوندی اعلام کرده بود و برنامه‌ای خلاف توسعه مسکن بود.

نوباوه با اشاره به اینکه برنامه‌های اعلام شده از طرف وزیر پیشنهادی تنها سر تیتر هستند و عملیاتی نیستند، گفت: در بند اول برنامه‌ای که سال ۷۲ توسط وزیر راه و شهرسازی ارائه شد با مغایرت‌های زیادی روبرو بود. در یکی از برنامه‌ها گسترش عرضه زمین دولتی و یا فراهم سازی تملک زمین جهت سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان ارائه شده بود و اظهار داشتید که قصد پایین آوردن قیمت زمین را دارید اما متاسفانه در اولین قدم از ارائه زمین به بخش‌های گوناگون جامعه خودداری کردید.

وی با اشاره به شاخص‌های دسترسی مسکن برای دهک اول و دوم افزود: این شاخص در سال ۷۲ از ۳۰ به ۳۴ و در سال ۷۵ برای دهک دوم از ۱۵به ۱۹ رسیده است.

نوباوه با اشاره به بررسی آمار‌ افزود: وزیر پیشنهادی برای وزارت مسکن در تنظیم و کنترل قیمت مسکن موفق نبوده‌اند و فرایند افزایش قیمت زمین و مسکن روندی صعودی داشته است.

این نماینده مخالف با اشاره به شعارهای مهندس آخوندی در دوران وزارتش افزود: در دوران ایشان با شعار تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و ایجاد فرصت پس‌انداز و همچنین برقراری ارتباط بین تامین مسکن و اشتغال مفید و صرفه‌جویی انرژی در تامین گرمایش و سرمایش و فراهم‌سازی تولید انبوه مسکن هیچگونه اقدام عملیاتی بعداز ۲۰ سال مشاهده نشده است.

وی با اشاره به گفته آخوندی که در سال ۹۲ زمین ارزان دراختیار مردم قرار خواهند داد، افزود: مهم‌ترین کای که در دولت قبل انجام شده است تامین ۶۰ میلیون مسکن مهر برای محرومان بوده است که کمک بزرگی برای افراد مستضعف و محروم جامعه بوده است درحالیکه در دوره وزارت ایشان ۳۱۴ هزار مسکن در کل کشور به ۲۸۴ هزار تنزل پیدا کرده است.

وی در ادامه از وزیر پیشنهادی این سوال را پرسید که نسبت به ادامه برنامه‌ی مهر که در بند ۱۹ به مشارکت شهرداری خیریه اشاره کرده‌اید، چه تدبیری دارید؟

وی همچنین به مسائل حمل و نقل ریلی و جاده‌ای اشاره کرد و پرسید: این برنامه‌ها همگی راهبردی بودند و نه طرحی عملیاتی. لذا این سوال را مطرح می‌کند که در برنامه پنجم توسعه ۲۵ هزار کیلومتر پیش بینی شده است برای باقی مانده این برنامه چه برنامه‌ای دارید؟

وی همچنین از وزیر پیشنهادی درخواست برنامه‌ای مدون برای فارغ‌التحصیلان در مسکن و عمران خواستار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز