خبرگزاری کار ایران

قاضی پور؛ نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:

آیا انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست یا خیر؟

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۷۳

آیا بیداری اسلامی را قبول دارید؟ چگونه قصد دارید در کنفرانس‌های بین‌المللی حضور پبدا کنید؟ آیا انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست یا خیر؟

نماینده مردم ارومیه گفت:به عنوان نمایندگان مجلس می‌خواهیم که ایران در عرصه سیاست خارجی در تمام نقاط دنیا سفارتخانه‌های فعال داشته باشد، سفارتخانه‌هایی که محل امنی برای ایرانیان خارج از کشور بوده و از سیاست و حقوق اموال ایرانیان دفاع می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادر قاضی پور مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه؛ در جلسه علنی عصر امروز مجلس با طرح سوالات متعددی از ظریف گفت:‌ نکته ابتدایی این است که آقای ظریف بیان کند کجا خدمت کرده است؟ کارت پایان خدمت مهم نیست آنچه اهمیت دارد محلی است که ایشان در آن خدمت کرده‌اند.

وی افزود:‌ سیاست ما عین دیانت است و براساس اصل قانون اساسی و اصول 153،‌155، 159 و بند 15 اصل 152 از قانون اساسی است. سیاست رئیس جمهور باید برمبنای پرهیز از هرگونه سودجویی و همچنین دفاع از تمامیت ارضی و حمایت از حقوق تمام مسلمانان در سراسر دنیا و به خصوص ایرانیان خارج از كشور و دفاع از آنها در مقابل تمام دول خارجی باشد.

قاضی پور اظهار داشت: آقای ظریف آیا حضرتعالی که در امور مختلف به کشورهایی مانند نیویورک رفته و چند روز در آنجا مانده‌اید، شناختی نسبت به این کشورها دارید؟ آیا حضرتعالی شناختی نسبت به خاورمیانه و شرق آسیا دارید؟ به طور حتم حضور متعدد شما در کشورهای آمریکایی و اروپایی حاکی از آن است که نمی‌توانید شناخت جامعی نسبت به کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا و حتی آفریقا داشته باشید.

این نماینده مجلس در ادامه‌ی مخالفت خود؛ با طرح سوالات دیگری گفت: آیا بیداری اسلامی را قبول دارید یا مثل عده‌ای دیگر سعی در کمرنگ کردن حکومت اسلامی دارید؟ آیا برنامه قابل مطرح شدن و بارزی برای امور خارجه دارید؟ برنامه‌ای که شما به مجلس ارائه کردید از 5 وظیفه تشكیل شده که حتی برای آن 5 برنامه توضیح و یا برنامه‌ای ننوشته‌اید.

وی گفت:‌ شما چگونه قصد دارید در کنفرانس‌های بین‌المللی حضور پیدا کنید یا سیاست همکاری شما با سایر کشورهای خارجی چیست؟ همکاری شما با وزرای ارشاد کشورهای دیگر و همچنین مشارکت با دستگاه‌های فرهنگی آنها چگونه خواهد بود؟ آیا برنامه‌ای برای ایجاد نمایندگی مطبوعات خارجی یا تبلیغات خارجی از ایران در کشورهای دیگر دارید؟

قاضی پور با اشاره به دو بند دیگر از این اصول یاد شده گفت:‌ باتوجه به قانون اساسی همکاری با دستگاه‌های ذیربط در ایجاد زمینه‌های مناسب برای گسترش روابط و تعاملات با دانشجویان و اتباع ایرانی خارج از کشور و یکی از اصول قید شده است که ظاهرا شما آن را فراموش کرده‌اید.

وی تصریح کرد:‌ آقای ظریف نظر حضرتعالی درباره جمهوری اسلامی ایران و سهم انرژی هسته‌ای چیست؟ آیا انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست یا خیر؟ البته که هست اما دیدگاه شما را در این خصوص می‌خواهم بدانم. آیا مانند عملکرد همکاران گذشته سعی در تضعیف جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دارید و اینکه آیا واقعا از کارمندان وزارت امور خارجه حمایت می‌کنید یا با فرستادن اتوبوسی برای آنها،‌ آنها را بدبخت می‌کنید؟

نماینده مردم ارومیه همچنین به مبحث تحریم‌ها اشاره کرد و گفت:‌ آقای وزیر آیا شما در زمینه تحریم‌ها تخصصی دارید و یا اطلاعاتی که بتوان برپایه آن مشکلاتی که در تحریم وجود دارد را حل کرد؟

قاضی پور که بیش از نقد و بررسی برنامه‌های ظریف نسبت به عملکرد و برنامه‌های او طرح سوال کرد، بار دیگر پرسید: من می‌خواهم تا همه ملت بدانند که مطالبه ما از شما به عنوان وزیر امور خارجه کشور چیست؟

وی ادامه داد:‌ شایع شده است که شما توانایی نگهداری یک کیف حاوی اسناد محرمانه را نداشته‌اید و آن را از شما دزدیده‌اند آیا با این تفاصیل می‌توانید در وزارت امور خارجه جایگاهی داشته باشید و آیا این ماجرا صحت دارد؟ لطفا پاسخ این سوالات را سریعا بفرمایید.

قاضی پور درادامه به برنامه‌های ظریف برای رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ آقای ظریف شما در برنامه‌های خود از رابطه با آمریکا هم صحبت‌هایی کرده‌اید. آیا شما نمی‌دانید که جایگاه ایران و آمریکا در چه وضعیتی است؟ آیا شما در برنامه خود جایی برای کشورهای فلسطین یا کشور ستم‌دیده‌ی سوریه لحاظ کرده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه همچنین موضوع جزایر سه گانه را یادآور شد و ادامه داد: لطفا برنامه خود را درباره این جزایر به ما بگویید. همچنین برنامه خود را درخصوص غرامت ایرانیان از عراقیان عنوان کنید. شما چگونه می‌توانید غرامت جنگ 8 ساله ایران را از عراق بگیرید؟

وی همچنین به سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: آقای ظریف شما می‌دانید که بروکسل یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه سیاست خارجی است و تصمیمات مهم علیه ایران در آنجا اتخاذ می‌شود؛ باتوجه به اینکه این کشور در بین سه پایتخت لندن، پاریس و برلین قرار دارد؛ شما چه برنامه‌ای برای قوی‌تر کردن نیروها و کارشناسان ایرانی در سفارتخانه این کشور دارید؟

قاضی پور همچنین به تعداد وزرای کابینه روحانی اشاره کرد و گفت: من نمی‌گویم که چرا هفت وزیر شما اصفهانی هستند اما می‌گویم که ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌خواهیم که ایران در عرصه سیاست خارجی در تمام نقاط دنیا سفارتخانه‌های فعال داشته باشد، سفارتخانه‌هایی که محل امنی برای ایرانیان خارج از کشور بوده و از سیاست و حقوق اموال ایرانیان دفاع می‌کند.

این نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی؛ مبحث صادرات تولید داخل به خارج از کشور را نیز نکته دیگری عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این مساله مهم اقتصادی برنامه خود را برای دانشجویان فعال خارج از کشور بگویید.

وی در پایان به افق چشم‌انداز 1404 ایران در سایه رهبری اشاره کرد و وزارت خارجه را چشم امیدی برای تمام مردم ایران دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز