خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

مکتب امام باقر و امام صادق استوارترین مکتب فقهی است

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۹۹

امام باقر (ع) به انحای مختلف حکومت را نامشروع اعلام می کردند و بیان می داشتند که آینده در دست مسلمانان خواهد بود و باید جامعه‌ای نمونه برای آنان تشکیل شود.

رئیس قوه مقننه گفت: امام باقر (ع) به انحای مختلف حکومت را نامشروع اعلام می کردند و بیان می داشتند که آینده در دست مسلمانان خواهد بود و باید جامعه‌ای نمونه برای آنان تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) به نمایندگان و ملت گفت: استغفار و روزه داری در این ماه باعث خشنودی خدا می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که مکتب امام باقر و امام صادق استوارترین مکتب فقهی است، گفت: مکتب فقهی شیعی در زمان امام صادق فرزند امام محمد باقر توسعه یافت و اصل استصحاب نفی ضرر که از علوم پیامبر ص است امام محمد باقر از طریق امام علی روایت می‌کردند.

لاریجانی در ادامه به شرایط نهضت زمان امام محمد باقر اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط آن زمان امام محمد باقر توانست نهضت علمی خود را گسترش دهد.

نماینده مردم قم گفت:امام باقر و امام صادق توانستند استوارترین مکتب را که تاکنون زنده است پایه ریزی کنند اما نباید شرایط سیاسی زمانه را از یاد برد چراکه شرایط سیاسی زمانه موثر بود تا علوم آل محمد نشر پیدا کند.

وی افزود: امام محمد باقر در زمانی نهضت علمی خود را گسترش داد که نقل روایت از پیامبر و علی ممنوع بود اما امام باقر (ع) توانست با بیان این روایت طالبان علم را به سوی خود بکشاند.

لاریجانی با بیان این مطلب که مقابله مرجئه از مبارزات فکری امام صادق(ع) به شمار می رفت گفت: در زمان امام محمد باقر دیدگاه شیعیان با منافقان موافق نبود و امام می بایست در این زمینه سخت با آنها مقابله کند و امام با صراحت در مقابل دین های دروغین مقابله کرد.

وی گفت:امام وظیفه خود می دانست که با تفکرهای دروغین که در میان خلفای اموی رایج بود مقابله کنند و همواره بیان می‌داشت ما اهل بیت از ستم قریش چه‌ها کشیدیم چرا آنان برای رسیدن به حق خود از ما استفاده می‌کردند ولی حق ما را پرداخت نمی‌کردند و آنطوری که می بایست حق پیروان ما را ادا نمی‌کردند و در همین شرایط بود که تفکرهای دروغین شروع به روایت احادیث دروغ کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منافقان و تفکر و مکتب‌های دروغین هر کجا شیعه ای را می دیدند یا سر یا دست و پای وی را می‌بریدند و عرصه بر پیروان امام تنگ می‌کردند و اگر افراد را کافر می‌نامیدند بهتر بود تا آنان را شیعه امیرالمومنین بدانند.

لاریجانی گفت: امام مجبور بود برای زنده بودن مکتب فکری و حق خود در مسیری آرام و اعتدال برای رسیدن به مکتب حقیقی قدم بردارد و در این راستا در نزاع های نظامی که با مکتبش همسویی نداشت همکاری نمی‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام باقر ع به انحای مختلف حکومت را نامشروع اعلام می‌کردند و بیان می‌داشتند که آینده در دست مسلمانان خواهد بود و باید جامعه‌ای نمونه برای آنان تشکیل شود.

وی افزود:‌حکمت‌هایی که در مدرسه امام تدریس می‌شد تنها مسائل کلان و درد زمانه نبود بلکه برای جهان اسلام درس آموز بود و برای برخی افراطی آموزی بلای جان شده بود که با فتاوای ظالمانه آتش اختلاف را ایجاد کرده بودند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: حجم زیادی از اخباری که بعدها با عنوان علائم ظهور در منابع اسلامی منتشر شد در اصل متعلق با کعب‌الاحبار که در قلمرو اسرائیلیات محسوب می‌شود که از سادگی گروندگان فرق اسلامی بهره گرفته می‌شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز