خبرگزاری کار ایران

نمایندگان تصویب کردند؛

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در دستور کار مجلس

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۳۶

موسسات و قرض الحسنه هایی که با نام مقدس ائمه دایر می شوند و مبالغی از مردم جمع آوری می کنند بعد از مدت کوتاهی ورشکسته شده و سپرده های مردم حیف و میل می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی با ۱۷۱ رای موافق با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی موافقت کردند.


به گزارش خبرنگار ایلنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به رای گذاشتند که از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در صحن علنی ۱۷۱ نماینده با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی موافقت کردند ۳۶ نماینده با این تحقیق و تفحص مخالف بودند و ۲۱ نماینده به این تحقیق و تفحص رای ممتنع دادند.

علی علیپور در شصت و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در صحن علنی قرائت کرد و گفت: گزارش تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به تقاضای 43 نفر از نمایندگان مجلس در اجرای ماده 214 آیین نامه داخلی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است.

وی در ادامه بیان کرد: عملکرد بانک مرکزی در خصوص ساماندهی بازار پول، نحوه صدور، تمدید، تعلیم یا ابطال مجوز نهادهای مالی و انطباق آن با اصول شرعی و قانونی از ابتدای سال 90 تاکنون یکی از محورهای درخواست تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان از بانک مرکزی است.

این نماینده مجلس عملکرد بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، نحوه قیمت گذاری ارز، نحوه تخصیص ارز به متقاضیان، نحوه تخصیص مبالغ حاصل از فروش ارز به قیمت بالاتر از نرخ مرجع،‌نحوه واریزو تخصیص معادل ریالی ارز فروخته شده به خزانه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی عملکرد بانک مرکزی در خصوص تعیین نرخ سود و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال 90 تاکنون از دیگر محورهای تحفیق و تفحص برشمرد و گفت: در حالیکه بانک مرکزی می بایست در زمانی که کشور در تحریم است منابع اختصاص یافته را برای تنظیم بازار در اختیار نمایندگان قرار دهد اما از سال 90 تاکنون چنین امری را به مجلس ارائه نکرده و حتی ارزی که با نرخ مرجع در سال 90 و 91 به برخی از افراد ارائه شده هنوز لیست آن به مجلس ارائه نشده است.

وی افزود: تااکنون مشخص شده است که 9 میلیارد دلار افراد حقوقی و حقیقی ارز را با نرخ مرجع 1226 از بانک مرکزی گرفته اند اما بانک مرکزی نسبت به جواب مجلس پاسخی داده نشده است در حالی که بیشتر مبالغ این تخصیص صرف خرید کالاهای لوکس و اتومبیل و غیره شده است و این موضوع برای اعضای کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مبهم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: همچنین برای نمایندگان مبهم است که چگونه بانک مرکزی پول از حساب دیگر بانک ها برداشت می کند و سود و زیان را چگونه محاسبه می کند.

وی گفت:‌بانک مرکزی بر قرض الحسنه ها نیز نظارت کافی و دقیق ندارد و موسسات و قرض الحسنه هایی که با نام مقدس ائمه دایر می شوند و مبالغی از مردم جمع آوری می کنند بعد از مدت کوتاهی ورشکسته شده و سپرده های مردم حیف و میل شده است.بانک مرکزی بر این موسسات چه نظارتی تاکنون انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از موسسات نیز بدون اجازه فعالیت می کنند که بانک مرکزی نسبت به آنها نظارتی انجام نمی دهد.

علیپور در ادامه بیان کرد: نمایندگان از مسئولان و کارشناسان اقتصادی درخواست دارند که بیان کنند چه اقدامی برای عدم کاهش ارزش پول ملی به عمل آورده اند چراکه شاهد هستیم ارزش پول ملی کشور در مدت کوتاهی به نصف رسیده است.

وی افزود:‌ صرافی های کشورهای همسایه از سوء مدیرت بانک مرکزی میلیاردها دلار به جیب زده اند برای برون رفت از این مشکل بانک مرکزی چه اقدامی انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در پایان عملکرد بانک مرکزی در خصوص تعیین سقف تسهیلات اعطایی به هر بخش اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آن را از دیگر محورهای طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز