خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری/ ۳/:

«اصلاح قانون انتخابات» به نفع کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۸۶

ما نمی دانیم چرا این همه نگران هستند که از معتمدین در سطح کلان برگزاری انتخابات استفاده شود.

رئیس قوه مقننه گفت: در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نگران هیچ چیزی نباید باشیم چراکه تدوین این قانون به مصلحت کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی درنشست خبری خود بااصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا امروزه مردم طرح نظارت بر نمایندگان را به طور ملموس مشاهده نمی کنند گفت: طرح نظارت بر نمایندگان مجلس به تصویب شورای نگهبان رسیده و امروز نیز کار خود را آغاز کرده است و هیاتی برای نظارت بر کار نمایندگان نیز از سوی مجلس مشخص شده و بر کار نمایندگان نظارت می کند و به صورت موردی نیز واردموضوعات شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در رابطه با اینکه برخی از رسانه های داخل و اپوزوسیون معتقدند که مجلس نهم در حد و اندازه و انتظارات مردم کار نکرده است ارزیابی شما از این نظرات چیست گفت: نمایندگان مجلس نهم محور اصلی کاری خود را تمرکز درحل مشکلات اقتصادی مردم گذاشته اند و شاید به همین دلیل است که به موضوعات دیگر نمی پردازند به گونه ای که وقتی استیضاح وزیر ورزش مطرح شد بسیاری از نمایندگان بر این عقیده بودند که درحالی که اولویت کشور مسائل اقتصادی است استیضاح وزیر ورزش معنا ندارد.

وی گفت: وقتی مشکل مردم گرانی و تورم است باید نمایندگان وقت اصلی خود را صرف این موضوع کنند و در این رابطه نمایندگان مجلس دوره نهم چندین جلسه غیر علنی با وزرا برگزار کردند تا مشکلات گندم، مرغ و دیگر اقلام مصرفی مردم را دراین جلسات بررسی کنند.

رئیس قوه مقننه از آماده شدن طرحی برای تسهیل فضای کسب و کار که به زودی در دستور کار نمایندگان درصحن علنی قرار خواهد گرفت خبرداد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز طرحی را برای پیش برد منابع طبیعی در دستور دارد که این طرح ها از اولویت های مجلس نهم می باشد اما گاهی لازم می دانیم که حل مسائل اقتصادی مردم جزو وظایف اصلی نمایندگان قرار بگیرد.

لاریجانی در ادامه به قوانینی که درمجلس نهم به تصویب رسیده از جمله عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقتی فهمیدند که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باعث خواهد شدکه مردم گرانی بیشتری را برای پرداخت هزینه های حامل های انرژی پرداخت کنند مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها شدند تا قیمت های حامل های انرژی بدون تغییر باقی بماند و فشار کمتری بر مردم واردشود.از دیگر قوانینی نیز قانونی بود که دولت موظف است اگر بانرخ دیگری به غیر از نرخ مرجع ارز را به فروش رساندند منابع و هزینه های به دست آمده صرف تولید و بودجه کشور شود و با تصویب این قانون یک مقدار آرامش به قیمت ارز وارد شد.

وی بحث اتاق تبادل ارزی را نیز از دیگر قوانین تصویب شده درمجلس نهم برشمرد و گفت: با بحث اتاق ارزی و خرید کالاهای اساسی بر قیمت مرجع و نگاه به صندوق توسعه ملی قرار شد تا 10 درصد ریالی به صنعت 10 درصد به بخش کشاورزی و دامداری واریز شود تا کمک بیشتری بتوانیم از این هزینه ها به تولیدات کشاورزی و صنعتی داشته باشیم.

وی رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را از تنها قوانینی دانست که به دور از حوزه مسائل اقتصادی در مجلس نهم بررسی می شود.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه خانم کلینتون در سخنرانی خود تمایل کشور آمریکا برای مذاکره با ایران را مطرح کرد اما شاهدیم که آمریکا در بیان این گونه مطالب تحریم ها را نیز علیه ایران تشدیدمیکند ارزیابی شما از این گونه سخنرانی ها چیست گفت: اگر مسئولان عالی آمریکا هدفشان از بیان چنین سخنرانی هایی این باشدکه می‌خواهند با ایران وارد مذاکره شوند می توانند در نشست 1+5 موضوع را دنبال کنند. چراکه مذاکرات ایران با 1+5 همچنان درهایش باز است و ایران نیز پیشنهادات خوبی را در این گروه مطرح کرده است و اگر آنها مایل هستند که با ایران مذاکره کنند می توانند پیشنهادات خود را درنشست 1+5 اعلام کنند تا بتوانند مسیر را عوض کنند اگر باز می گویم آنها به دنبال مذاکره با ایران باشند نه هدفشان چیز دیگری باشد.

لاریجانی درادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در رابطه با اینکه چه اصراری در مجلس نهم است که نمایندگان در صددهستند تا اصلاح قانون انتخابات راتصویب کنند درحالی که این موضوع در مجلس هشتم نیز مطرح شده بود و چه نیازی است که در تصویب این قانون ماده 35 حذف شود گفت: اگر دقت کرده باشید بیشتر مناقشات نمایندگان حول ماده 35 اصلاح قانون انتخابات است و ما معتقدیم که مفاد خوبی در ماده 35 آورده شده است اما شواری نگهبان نظرش این است که این ماده مخالف قانون اساسی است و ما نیز به نظر شورای نگهبان و قانون اساسی احترام می گداریم و شورای نگهبان را مرجع می دانیم.

وی درادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی براینکه در جلسه غیر علنی دیروز در رابطه با تصویب اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده شده بودکه ماده 35 حذف می شود چه تضمینی وجود داردگفت: هیچ تضمینی نیست اگر بدانیم که نمایندگان در این رابطه اخطار قانونی می دهند من نیز اخطار قانونی آنها را بپذیرم اخطار را به رای می گذاریم و اگر به تصویب نمایندگان رسید این ماده را حذف می کنیم اما اگر تشخیص ما این نباشد که این قانون بانظر شورای نگهبان مخالفت دارد این ماده را به تصویب می رسانیم اما اگر در شورای نگهبان ایرادی به آن گرفته شود به نظر شورای نگهبان احترام می گذاریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سوءتفاهم هایی وجود دارد که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برگرفته از طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام است گفت: حرف هایی که پیرامون در رابطه با این قانون زده می شود سوءتفاهمی بیش نیست چراکه همچنین چیزی اصلا درست نیست و ما مایل نیستیم که این قانون را به مجمع تشخیص بفرستیم.

وی در ادامه افزود: درمجلس هشتم نیز قوانینی برای بررسی و ساماندهی احزاب و شوراها و انتخابات تدوین شد اما به دلیل اینکه وقت کافی برای بررسی آن نداشتیم این قوانین در مجلس هشتم به تصویب نرسید و مجلس نهم ادامه دهنده راه نمایندگان در مجلس هشتم هستند و شورای نگهبان نیز در زمینه تطبیق قوانین مشاور مجلس هستند و در اصلاح قانون انتخابات نیز نظر خود را به مجلس اعلام کردند چرا که آنان نیز در تلاشند تا با تغییر قانون انتخابات نحوه انتخابات درکشور اعطلا یابد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ خبرنگاری دیگر مبنی براینکه کدخدایی شورای نگهبان قبل از ورود نمایندگان به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از جنجالی بودن این قانون خبرداده بودگفت: مشکل اصلی ما درکشور این است که در تحلیل مسائل و موضوعات به دنبال این هستیم تا مسائل بی ربط را با همدیگر آمیخته کنیم چراکه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ربطی به طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد چراکه در طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده شده است کمیته ای دیگر در جای دیگر بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت کند اما در طرحی که ما به دنبال آن هستیم وزارت کشور راحذف نکرده ایم بلکه درکنار وزارت کشور از معتمدین محلی استفاده کرده ایم تامعتمدین محل نیز در سطح کلان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز نظارت داشته باشند.

وی افزود: ما نمی دانیم چرا این همه نگران هستند که از معتمدین در سطح کلان برگزاری انتخابات استفاده شود.

لاریجانی در رابطه با حذف ماده 35 قانون انتخابات نیز گفت: اگر مجلس لازم بداند این ماده را اصلاح خواهیم کردچراکه معتقدیم قانون اساسی این بخش را برعهده نمایندگان گذاشته و اگر شورای نگهبان نیز این موضوع رای بدهد سعی می کنیم این ماده را اصلاح کنیم.

وی افزود: ما نگرانی نداریم و فکر می کنیم که اصلاح و تدوین این قانون به مصلحت کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز