خبرگزاری کار ایران

آقا محمدی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

احزاب با برنامه در کشور نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۳۱

قانون انتخابات باید برای کاندیدا‌ها اعتبار ایجاد کند/ هیچ تفکر خارجی نباید بر نمایندگان مجلس و خبرگان تسلط پیدا کنند/هیات نظارت بر انتخابات نباید به جناحی وابسته باشد/ افراد در تشکل‌های خود به دنبال حفظ قدرت هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که قانون جامع و کاملی در رابطه با احزاب تدوین شده است، گفت: احزاب توانایی تدوین برنامه برای کشور ندارند و نمی‌توانند در انتخابات کاندیدای مطرح خود مردم را نیزجذب کنند.

ابراهیم آقا محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که طرح اصلاح کمیسیون شورا‌ها هنوز به صورت طرح از سوی اعضا مطرح شده و به قانون در نیامده است گفت: قانون انتخابات باید قانونی باشد که به کاندیدا‌ها اعتبار ایجاد کند نه اینکه با قوانین به دنبال ایجاد محدودیت برای نامزد‌ها باشیم.

وی با بیان این مطلب که حساسیت بر جمع آوری امضا از نمایندگان مجلس و خبرگان حساسیت بجایی است، افزود: باید قانون انتخابات ریاست جمهوری بگونه‌ای تدوین شود که هیچ تفکر خارجی نباید بتواند بر نمایندگان مجلس و خبرگان تسلط پیدا کند و هر نماینده بتواند به راحتی هرچه تمام‌تر پای کاندیدای مورد نظر را خود را امضا کند و ممکن است که این قانون در زمان ارائه به صحن علنی دلیل وجود شائعبه سیاسی در قوانین تغییراتی ایجاد شود.

آقامحمدی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری مجری انتخابات وزرات کشور است خاطرنشان کرد: در اصلاح قانون انتخابات باید هیاتی در نظر گرفته شود که به هیچ گروه و صنفی وابسته نباشد و بدور از هر جناحی بر انتخابات نظارت کند.

نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه افزایش مدرک گرایی در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: با توجه به اینکه در زمینه اتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی آمده است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید از رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شوند و هیچ صحبتی از بی‌سواد بودن یا نبودن ریاست جمهوری مطرح نشده لذا هر فرد و گروهی در هر صنفی و سوادی در مرحله اول می‌تواند به عنوان کاندیدا ریاست جمهوری ثبت نام کند.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما می‌توانیم قانونی وضع کنیم که درآن نیازی به ارائه مدرک رسمی نباشد چراکه ممکن است با ارائه مدرک رسمی بسیاری از افراد که تجربه و تفکرو صاحب نظرهستند نتوانند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

آقا محمدی اظهار کرد: در قانون انتخابات ریاست جمهوری باید به گونه‌ای قوانین را تدوین کنیم که افراد با سابقه، تجربه، سیاسی و مذهبی برجسته بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

نماینده خرم آباد در خانه ملت با بیان این مطلب که در کشور ما احزاب توانایی ایجاد کادر مرکزی را ندارند، تصریح کرد: احزاب در کشور ما نمی‌توانند برای انتخاب کاندیدای مطرح خود مردم را جذب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه احزابی که امروزه در کشور شاهد آن هستیم تماما احزابی هستند که در دل قدرت ایجاد شده‌اند افزود: احزاب زمانی که تشکیل می‌شوند باید برنامه مدون در همه موارد اعم از بهداشت، کشاورزی، اجتماعی، کارگری، سیاسی و..... داشته باشند و در امورات کشور نیز بتوانند با برنامه‌های خود ورود پیدا کنند اما در کشور ما کدام یک از احزاب چنین ساختاری را دارند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشکیل حزب کارگزاران در دوران ریاست جمهور هاشمی رفسنجانی، حزب مشارکت در زمان خاتمی و رایحه خوش خدمت در زمان احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در کشور ما قانون جامعی برای احزاب وجود دارد و امکانات بسیاری نیز به احزاب تعلق گرفته شده و حتی هزینه و وام‌هایی به این گروه‌ها پرداخت می‌شود ولی تنها این افراد در تشکل‌های خود به دنبال حفظ قدرت هستند.

آقامحمدی بیان کرد: تشکل‌ها و احزاب کشور در حال حاضر بجز حذف رقیب در کشور برنامه‌ای در دستور کار ندارند.

وی با بیان این مطلب که ایجاد کمیته‌ای متشکل از دادستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت اطلاعات و غیره برای نظارت بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری از سوی بسیاری از نمایندگان دارای ابهام است، گفت: اگر عملکرد این کمیته با شورای نگهبان موازی باشد نه تنها نمایندگان این موضوع را تصویب نخواهند کرد بلکه به تصویب شورای نگهبان نیزنخواهد رسید و از اجرایی شدن این قانون جلوگیری خواهند کرد چرا که تمامی مصوبات نمایندگان مجلس باید در شورای نگهبان نیز به تصویب برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز