خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

تعیین شروط برای رییس‌جمهور منتخب رنگ و بوی سیاسی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۵۱

روحانی در کابینه خود از افراد متخصص، کارآمد و معتقد استفاده خواهد کرد و مجلس و سایر مسئولان باید این انتخاب را به خود دولت واگذار کنند چراکه دولت با توجه به اختیارات و مسئولیت‌هایی که دارد باید پاسخ گوی انتقاد‌ها باشد لذا لازم است که دولت را در اختیارات خود بر اساس قانون اساسی آزاد گذاشت.

ایلنا: قنبری گفت: تنظیم شروط از سوی برخی نمایندگان مجلس برای دولت تدبیر و امید رنگ و بوی جناحی و سیاسی دارد و چیزی جز دخالت در کار دولت نیست که به اعتقاد من این مساله باعث می‌شود تا تعامل بین مجلس و دولت کمرنگ شود.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مجلس در خصوص تعیین شروط برای دولت منتخب در معرفی اعضای كابینه گفت: اجرای دو شرط سطح تحصیلات و سابقه برای وزار، چیزی جز ایجاد محدودیت برای دولت جدید نیست و باید این سوال را از نمایندگان پرسید که چرا پس از گذشت بیش از یکسال از عمر مجلس دهم تازه به چنین نظری رسیده‌اند و یا اینکه چرا این مواضع را در زمان وزاری احمدی‌نژاد نداشته‌اند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: باید صراحتا عنوان کرد که این رفتار رنگ و بوی جناحی و سیاسی می‌دهد و با اعلام آمادگی مجلس برای همکاری با دولت و رییس جمهور منتخب مغایرت دارد.به نظر من این اقدام به نوعی مداخله در کار قوه مجریه است و تفکیک و استقلال قوای سه گانه را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه شایسته سالاری محور کار دولت آینده خواهد بود، تاکید کرد: روحانی در کابینه خود از افراد متخصص، کارآمد و معتقد استفاده خواهد کرد و مجلس و سایر مسئولان باید این انتخاب را به خود دولت واگذار کنند چراکه دولت با توجه به اختیارات و مسئولیت‌هایی که دارد باید پاسخ گوی انتقاد‌ها باشد لذا لازم است که دولت را در اختیارات خود بر اساس قانون اساسی آزاد گذاشت.

قنبری با تاکید بر آنکه مجلس وظیفه انتخاب وزارای دولت را ندارد و تنها می‌تواند با توجه به فرآیندهایی مثل استیضاح و سوال کردن بر عملکرد وزرا نظارت داشته باشد، ‌تصریح کرد: این شرط گذاشتن‌ها درست نیست؛ شرطی مثل سابقه ۱۰ ساله در وزارت مربوطه دلیل و منطق درستی برای تایید وزیر نیست و چه بسا افرادی در یک وزارتخانه ۳۰ سال سابقه دارند ولی توانایی لازم را برای پذیرش پست وزارت ندارند.

این نماینده سابق مجلس با طرح این پرسش که چرا باید این اتفاق دقیقا در آستانه تشکیل دولت جدید اتفاق بیفتد؟، ‌افزود: طرح چنین مسائلی بدون شک افق‌های روشنی برای همکاری مجلس و دولت ترسیم نخواهد کرد؛ مجلس باید بداند که مردم در انتخابات با توجه به مناظره‌ها و بصیرت خودشان به یک برنامه رای داده‌اند و مردم انتظار دارند که مجلس برای حل مشکلات کشور با دولت همکاری‌های لازم را داشته باشد.

قنبری با بیان اینکه مجلس نباید در کار دولت سنگ اندازی کند، ادامه داد: رییس جمهور منتخب در قبال رای مردم احساس مسئولیت می‌کند و در انتخاب کابینه خود بدون شک به دنبال بهترین گزینه‌ها خواهد بود لذا نباید مجلس این آزادی عمل را از رییس جمهور منتخب سلب کند.

این نماینده سابق مجلس رای اعتماد را یک حق قانونی برای مجلس خواند و تاکید کرد: اگر نمایندگان مجلس شروطی را برای وزیران در نظر دارند می‌توانند این نظر‌ها و معیار‌ها را در قالب رای اعتماد اعلام کنند و با توجه به وجود چنین امکانی در مجلس طرح شروط برای انتخاب وزیر نادرست و اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان با مطرح کردن شرط برای انتخاب وزیر به دنبال فرآیندهای جناحی هستند؟ گفت: نمایندگان مجلس مطمئن باشند که روحانی در کابینه خود از افراد ضعیف و فاقد صلاحیت استفاده نخواهد کرد و قطعا کابینه سطح بالایی را برای دولت خود تشکیل خواهد داد.

قنبری در پایان تاکید کرد: مجلس درباره کابینه دولت یازدهم نگران نباشد و بداند با این رفتار تنها باعث می‌شود که تعامل بین مجلس و دولت کمرنگ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز