خبرگزاری کار ایران

اولین نشست خبری دكتر حسن روحانی با اصحاب رسانه/كامل/

افزایش دستمزد كارگران براساس تورم حق قانونی كارگران است

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۹۸

تلاش دولت‌ یازدهم برای افزایش دستمزد كارگران متناسب با نرخ تورم یك وعده انتخاباتی نیست بلكه حق قانونی كارگران است. درحال حاضر برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و دستمزدها از نرخ تورم کمتر است بنابراین باید این فاصله برطرف شود.

ایلنا: حسن روحانی در اولین نشست خبری خود؛ عصر امروز (۲۷ خرداد) در سالن كنفرانس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

روحانی با تاكید بر تلاش دولت‌ یازدهم برای افزایش دستمزد كارگران متناسب با نرخ تورم، افزایش دستمزد كارگران براساس نرخ تورم را نه تنها یك وعده انتخاباتی كه حق قانونی كارگران دانست.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا كه پرسید؛ براساس مصوبهٔ شورای عالی كار، امسال دستمزد كارگران 6 درصد كمتر از نرخ رسمی تورم تعیین شد و این در شرایطی است كه كارگران و به‌طور كلی جامعه مزدبگیر به دلیل سقوط ارزش پول ملی شرایط سختی را می‌گذرانند. برنامه فوری شما برای تحقق وعده‌ای كه پیش از انتخابات در خصوص تعیین دستمزد متناسب با نرخ تورم مطرح كردید، چیست؟ گفت: این وعده من نیست، قانون می‌گوید که حقوق مزدبگیران باید بر مبنای نرخ تورم تعیین شود.

رئیس جمهوری منتخب مردم ایران ادامه داد: درحال حاضر برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و دستمزدها از نرخ تورم کمتر است بنابراین باید این فاصله برطرف شود.

حسن روحانی تاكید كرد: دولت یازدهم تلاش می‌کند تا اجرای این قانون را عملیاتی کند.

وی در پاسخ به سوال واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه مصادیق شعار اعتدال در عرصه اقتصاد و سیاست چیست؟ گفت: اعتدال‌‌ همان مشی و شیوه‌ای است که چه در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تندروی افراط‌گرایی و شعارزدگی، خودمحوری و خودشیفتگی دوری کنیم.

وی افزود: عقلانیت و اعتدال مبتنی بر خرد جمعی و مشورت است. خرد جمعی در برآورد هزینه‌ها و طی کردن مسیر قانونی است. البته این مساله در هر موردی مصداق خاص خود را دارد که انشاالله در موقع آن توضیح خواهم داد. اما به‌طور مثال می‌توانم بگویم با مشی اعتدال می‌توانیم با مشورت گرفتن از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی بهره برده و استفاده کنیم و تا حد ممکن انجام امرو را به خود مردم و صاحبان نظران واگذاریم.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال شبکه خبر كه پرسید؛ مهم‌ترین و فوری‌ترین برنامه جنابعالی در بهبود وضعیت معیشت مردم چگونه است و دولت جنابعالی از موفقیت به وجود آمده در افزایش حوزه بین‌الملل چگونه برخورد خواهد کرد؟ گفت: اولین اولویت من مسائل اقتصادی مردم و معیشتی مردم است و این کار ضروری و لازم است که در دو مرحله اقدام شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول ضروری است باتوجه به نزدیك شدن ماه رمضان فکری به حال نیازهای ضروری مردم و تامین کالاهای اساسی بکنیم. البته از آنجا که دولت جدید فعلا مسئولیتی ندارد با یاری و کمک فعلی نسبت به این مهم اقدام کنیم و از طریق تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک چاره‌اندیشی کنیم.

رئیس جمهور منتخب افزود: در مرحله دوم برنامه‌ریزی برای ماه‌های آتی و آرامش یافتن و ثبات یافتن اقتصاد در کشور و سایر زمینه‌هاست و در این زمینه هم توجه خواهد شد. برای اینکه ظرفیت‌های موجود اقتصادی فعال شود؛ بخش‌هایی که در اقتصاد فعال نیست با برنامه‌ریزی فوری فعال شود، نقدینگی به صورت كامل کنترل شود و هدایت شود به سمت تولید. اگر این کار سامان پیدا کند اولین قدم‌ها برداشته خواهد شد و آثارش در‌‌ همان ماه‌های اولیه در بازارهای مختلف ظاهر خواهد شد و تبعات آن در بحث گرانی، تورم و اشتغال نیز مشاهده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دوم شبکه خبر گفت: مرحله بعد که دولت جدید احساس می‌کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا توسط دنیا به وجود آمده و حضور فعال مردم و مشارکت مردم این فرصت را آفریده، من امیدوارم همه این کشور‌ها از این فرصت استفاده کنند چون استفاده از این منابع؛ منافع متقابلی را در امور اقتصادی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و جهان دارد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره که درمورد روابط دولت وی با کشورهای عربی منطقه و حوزه خلیج فارس پرسیده بود، گفت: اولویت دولت در سیاست خارجی برقراری روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود. یعنی با ۱۵ کشور همسایه یک رابطه بسیار نزدیک براساس حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل براساس احترام و منافع متقابل برقرار خواهد شد.

وی افزود: در حوزه ارتباط با کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی باید گفت باتوجه به ویژگی و اهمیت سیاسی اقتصادی و شرایط استراتژیک خلیج فارس درصدد حسن تعامل هستیم.

وی همچنین درخصوص عربستان گفت: نه تنها همسایه‌ایم و برادر هم هستیم بلکه رابطه بسیار نزدیکی از لحاظ فرهنگی و تاریخی و منطقه‌ای با هم داریم. سالانه صد‌ها هزار نفر از مردم کشور ما در سال برای زیارت خانه خدا به کشورهای آن‌ها سفر می‌کنند و از اتباع آن کشور هم به ایران می‌آیند.

وی با یادآوری اینکه اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای در سال ۱۳۷۷ وی بود، افزود: انشاالله امیدوارم در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان به ویژه با عربستان سعودی انشاالله داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دوم الجزیره درخصوص موضع ایران در رابطه با بحران سوریه گفت: حل مسائل سوریه به عهده مردم سوریه است. تصمیم گیری نهایی نسبت به سرنوشت سوریه، با ملت سوریه است. البته ما با تروریسم مخالفیم، با جنگ داخلی مخالفیم، با دخالت‌های کشورهای دیگر كه می‌خواهند در امر سوریه مداخله کنند مخالفیم. ما امیداوریم با کمک همه کشورهای جهان و منطقه هرچه زود‌تر صلح و آرامش به کشور سوریه برگردد و آنچه نظر ملت سوریه است‌‌؛ همان در این کشور محقق شود.

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه شما در تبلیغات اعلام کردید که جشن پیروزی را زمانی که جوانان شاغل و بیکاری از كشور رخت ببندد، در دولت شما چه زمانی جشن پیروزی به پا خواهد شد؟ گفت: با کمک مردم عزیز ما هرچه زود‌تر مساله اشتغال كه مساله بسیار مهمی است را حل می‌كنیم. نمی‌خواهم بگویم دغدغه‌ی همه خانواده‌ها ولی اکثریت خانواده‌های ایرانی عزیز شغل است. حتی آنها که فارغ التحصیل مراکز عالی کشور هستند، آن‌ها هم همین مشکل را دارند. حل اساسی بیکاری زمانی است که رونق اقتصادی درست شود و قدم به قدم نرخ بیکاری تنزل داده خواهد شد و نرخ بیکاری را به یک رقم قابل قبول خواهیم رساند. تک رقمی شدن نرخ بیكاری آرزوی همه ماست که انشاالله به آن برسیم.

وی ادامه داد: قانونی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بهبود مستمر فضای کسب و کار تصویب کرده، دولت بلافاصله آیین‌نامه را تصویب خواهد کرد و برای اجرا ابلاغ خواهد شد. این اولین قدم خواهد بود. البته یک مشکلاتی هم بخش‌های تولید ما دارد اعم از کشاورزی که قدم به قدم دولت آن را رفع می‌کند و انشاالله در‌‌ همان سال اول اولین آثار این مساله را ببینیم. هر روز که رقم بیکاری تک رقمی شد، جشن کوچکی می‌گیریم و هر‌گاه بیکاری از بین رفت جشن بزرگی می‌گیریم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر درباره موضوع تحریم‌ها گفت: مساله تحریم یک معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم البته همه ما می‌دانیم که این تحریم ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم داشته باشد. کاری که کرده قانونی بوده است. من می‌خواهم بگویم استفاده از ابزار تحریم یک ابزار ارتجاعی است و دوره‌اش گذشته. مخصوصا در دنیای امروز حتی غرب با معضلات اقتصادی مواجه است و خود آن‌ها هم می‌دانند این تحریم به ضرر خود غرب است. تحریم اگر سودی داشته باشد برای اسرائیل دارد. برای هیچ کس سودی ندارد. بنابراین اساس تحریم نمی‌تواند مبنای درستی داشته باشد. برای اینکه ما بتوانیم قدم به قدم تحریم را کاهش دهیم اولین قدم گذاشتن روی شفافیت بیشتر است.

اما ما حاضریم شفافیت بیشتری را نشان دهیم و روشن کنیم برای همه دنیا که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب‌های بین المللی است. ثانیا اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشور‌ها را ما ارتقا خواهیم داد و هرجایی که اعتماد بخواهد خدشه‌دار شود، ما تلاش خواهیم کرد که این اعتماد سرجای خود برگرد. اعتماد متقابل و همچنین شفافیت بیشتر در چارچوب بین المللی است و ما در هر دو زمینه قدم خواهیم برداشت و انشاالله این تحریم را کاهش بدهیم. و بعد انشاالله به‌طور کامل حل شود.

دكتر روحانی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدام اقتصادی دولت برای مهار تورم در کوتاه مدت چه خواهد بود و درخصوص مسکن مهر و توزیع یارانه‌ها چگونه عمل می‌کنید؟ گفت: راه‌حل اساسی در این زمینه رونق تولید و هدایت پس‌اندازهای مردم و همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

وی با اشاره به اینکه نسبت پس‌انداز در کشور ۳۴ درصد است که ذخیره خوبی به نظر می‌رسد، ادامه داد: بانک‌ها باید به صورت بنگاه‌هایی که بتوانند سرمایه‌های لازم را برای تولید مهیا کنند، تحرکاتی داشته باشند که سرمایه‌ها را به سمت تولید تشویق کنند تا ظرفیت‌های بخش تولید فعال شود. این اتفاق موجب بهره‌وری در زمینه اقتصاد و منجر به رونق خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: ‌هنگامی که صحبت از تولید به میان می‌آوریم؛ منظور ما تنها در صنعت و کشاورزی نیست بلکه توریسم هم به عنوان یکی از بخش‌های مهم در این زمینه درنظر گرفته می‌شود.

وی درخصوص مسکن مهر و یارانه‌ها اظهار داشت: اصل مسکن مهر باید تکمیل شود البته اشکالاتی دارد که باید تلاش کنیم این اشکالات برطرف شود. بعضی از آن‌ها مانند مکان‌یابی ایرادهایی داشته که دیگر قابل تغییر نیست و باید در سازه‌های جدید مورد توجه قرار بگیرد اما آنچه برای بخش‌های ساخته شده موردنظر داریم این است که آن‌ها را از یک خوابگاه صرف به شهرک تبدیل کنیم.

او در پایان عنوان کرد: پرداخت یارانه نقدی فعلا ادامه پیدا خواهد کرد و ما قصد داریم کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس تشکیل دهیم تا کار‌ها در این زمینه بررسی شود.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ۲۴ فرانسه كه درخصوص توقف غنی‌سازی و مذاکره با غرب سوالاتی پرسید، گفت: دیگر دوره این صحبت‌ها گذشته و امروز در شرایط جدیدی به سر می‌بریم. من اعتقاد دارم راه‌های اعتمادسازی بسیاری وجود دارد که به عنوان نمونه مذاکره و توافق ما با آقای ژاک شیراک در سال ۲۰۰۵ می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد که ما به این نتیجه رسیدیم که چطور می‌شود هم اعتمادسازی ادامه پیدا کند و هم غنی‌سازی.

وی ادامه داد: در آن زمان کشورهای فرانسه و آلمان با این پیشنهاد موافقت کردند اما انگلستان تحت تاثیر فشار آمریکا این پیشنهاد را نپذیرفت و کار ناقص ماند. از همین‌رو توجه به‌‌ همان توافق می‌تواند به عنوان یکی از راه‌حل‌ها محسوب شود.

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه نخستین قفلی که کلید روحانی باز می‌کند؛ چیست؟ گفت: اولین قفل باز شد. اولین مساله سرمایه اجتماعی بود که بحمدالله با حضور مردم محقق شد و ارتقا پیدا کرد چون یکی از مهم‌ترین سرمایه‌ها محسوب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: این شادمانی سراسری مردم در کشور و اعتماد، مشارکت و نشاط مردم نشان داد که ایران بر‌ترین است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شرق که پرسید؛ آیا پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان و احزاب آن‌ها را انجام خواهد داد یاخیر؟ گفت: از همه آنها که از من حمایت کرده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از تمام جناح‌ها، احزاب، افراد و کسانی که از من حمایت کردند؛ سپاسگذارم. اما یادمان باشد من؛ رئیس جمهور منتخب همه مردم هستم و آنچه وظیفه من است، اینکه به حقوق همه ملت توجه کنم و به مطالبات به حق آنها توجه و کمک کنم.

وی ادامه داد: ما همه کارها را با کمک مردم به پیش می‌بریم زیرا دولت همواره نیازمند کمک مستمر مردم است. این دولت، دولت امید است و باید همیشه در این دولت؛ مردم در صحنه باشند. همه مطالبات همه احزاب و گروه‌ها در چارچوب قانون عملی می‌شود و من اجرای قانون اساسی را وظیفه خود می‌دانم و به این عهد پایبند هستم. مخصوصا اجرای فصل سوم قانون اساسی وظیفه ماست.

وی در پاسخ به سوال کیهان ورزشی درباره ایجاد نظام باشگاه‌داری و رفع مشکلات ورزشی گفت: من ابتدا بگویم که برای تیم ملی فوتبال در بازی فردا با کره جنوبی موفقیت آرزومندم. ما در زمینه ورزش و جوانان باید تلاش‌های زیادی کنیم زیرا ورزش جزء علاقمندی‌های جوانان است اما سیستم ورزشی ما نواقص زیادی دارد.

او ادامه داد: در برنامه‌ای که من اعلام کردم؛ یک فصل درباره ورزش است و من مساله ورزش را به عنوان عامل نشاط و غرور ملی مورد توجه ویژه قرار می‌دهم.

روحانی در پاسخ به سوال تسنیم پیرامون امکان تعلیق غنی‌سازی اورانیوم براساس پیشنهاد 1+5 گفت: سوالات جزئی را باید در زمان خودش پاسخ داد اما آنچه که می‌توانم بگویم این است كه ما مذاکره 1+5 را فعالانه‌تر دنبال می‌کنیم زیرا معتقدیم حل موضوع هسته‌ای صرفا از راه مذاکره و دیپلماسی امكان دارد.

وی ادامه داد: راه‌حل مساله هسته‌ای رسیدن به اعتماد متقابل است. ما در دوره قبل به این اعتماد رسیده بودیم. آنچه امروز مسلم است حقوق ملت ایران همواره مدنظر ماست و ما تحریم ظالمانه را قدم به قدم رفع می‌کنیم و به‌دنبال روابط بهتر هستیم.

حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن مبنی بر تصمیم ایران به تصلیح دولت سوریه گفت: در رابطه با سوریه همانطور که گفتم مساله این کشور باید با نظر مردم این کشور حل و فصل شود. از نظر مردم ما در سوریه باید جنگ داخلی و دخالت خارجی پایان یابد.

وی افزود: تا زمانی که برگزاری انتخابات بعدی که در سال 2014 برگزار شود؛ باید دولت فعلی سوریه از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شود و پس از انتخابات هرآنچه نظر مردم این کشور است، انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش نخست مدیر مسئول روزنامه ایران سپید(روزنامه ویژه نابینایان) مبنی بر اینکه شنیده می‌شود دولت جدید قصد تسویه حساب با مدیران کارآمد دولت فعلی را دارد، گفت: دولت یازدهم با کلید و نه با داس در این انتخابات با رای مردم پیروز شد. دولت آینده کارآمدی و شایسته سالاری را مبنای کار خود قرار خواهد داد و در این رابطه از همه کسانی که در این هشت سال شایسته کار کردند، استفاده خواهد کرد. البته اگر کسی اتوبوسی و بدون بلیت وارد دولت شده باشد، کسی مسئول نیست.

روحانی گفت: امیدواریم در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد بهره‌برداری شود و به سهم خود قول می‌دهم که در دولت آینده به کسی تهمت زده نشود.

وی همچنین در ادامه درباره‌ رابطه دولتش با دشمنان داخلی و خارجی گفت: در بعد داخلی باید تلاش کنیم تا اگر کسی فاصله گرفته است؛ جذب شود زیرا جذب کردن اولین قدم است.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مردم ایران خیلی خوب هستند، گفت: ممکن است مردم نظر انتقادی داشته باشند؛ ما نباید این انتقاد را به دشمنی تعبیر کنیم.

وی همچنین در رابطه با موضع دولتش در مورد دشمنان خارجی گفت: البته کشور ما دشمنانی در خارج دارد و ما باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا دشمن خارجی را وادار کنیم تا در مقابل ملت ایران سر تعظیم فرود آورد و دشنه خود را نشان ندهد.

وی افزود: ملت ایران با حضور حماسی و 72 درصدی خود در حماسه 24 خرداد به جهانیان اقتدار خود را نشان داد. شور و هیجان و شادی مردمی که در روزهای قبل از انتخابات و بعداز آن در نقاط مختلف کشور مشاهده کردیم، نشان داد که همه مردم ایران به توسعه و سربلندی کشور علاقه مندند.

او همچنین در پاسخ به پرسش مدیر مسئول روزنامه سپید مبنی بر برنامه دولت درخصوص رسیدگی به وضعیت معلولان گفت: در رابطه با معلولان باید بگویم که رسیدگی به وضعیت آنان در اولویت دولت من است و این وظیفه انسانی و اسلامی دولت آینده است.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی که از وی درباره برنامه دولت جدید در رابطه میان ایران و انگلستان پرسیده بود، گفت: با همه کشورهای جهان که به رسمیت می‌شناسیم اگر مشکلی داشته باشیم درصدد رفع مشکل هستیم اما مبنای ما احترام متقابل به حقوق حقه ملت ایران و رعایت منافع متقابل باتوجه به عقلانیت است. امیدوارم بتوانیم در مسیر عدالت مشکلات پیش آمده ازجمله انگلستان را حل کنیم.

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی براینکه باتوجه به اینکه بودجه سالیانه بسته شده، آیا تغییراتی در آن اعمال می‌شود یا خیر؟ گفت: همانطور که گفتم قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را دنبال می‌کنیم و آیین نامه‌های اجرایی مرتبط نوشته خواهد شد.

وی درخصوص اجرای ناقص اصل ۴۴ در دولت گذشته عنوان کرد: اصل ۴۴ به دقت اجرا نشده و باید تمام آن سیاست‌ها به درستی اجرایی شود چون رهبر معظم انقلاب نیز آن را انقلاب اقتصادی نام گذاشتند که اگر روند به صورت گذشته؛ ادامه پیدا کند، معلوم نیست این انقلاب اتفاق بیفتد و به نتیجه برسد. ما سعی می‌کنیم تمام موارد ذکر شده به درستی اجرا شود.

روحانی درخصوص بودجه نیز اظهار کرد: بودجه تصویب شده در دولت؛ قانون محسوب می‌شود و لازم‌الاجرا است اما اگر جایی دولت نیاز داشته باشد قطعا لوایحی به مجلس می‌دهیم که درصورت لزوم بیشتر به صورت دوفوریت و حتی به صورت سه فوریت خواهد بود و اعتقاد دارم نمایندگان مجلس هم در این زمینه بهترین همکاری را خواهند داشت.

رئیس جمهور منتخب مردم در رابطه با تعامل ایران با کشورهای دنیا گفت: همانطور که قبلا گفته بودم اساسا سیاست تعامل سازنده با دنیا تغییر کرده است و شرایط تعامل کشور‌ها در دنیا دچار تغییراتی شده است. افکار عمومی، رسانه‌ها و سیاسیون در نگاه به ایران تغییراتی را ایجاد کرده‌اند و جو حاکم در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است که این تغییرات باعث شده فرصت‌های نویی برای ایجاد تعامل با کشورهای دیگر به وجود بیاید.

وی همچنین درباره فعالیت انجمن‌های صنفی و انجمن روزنامه‌نگاران ایران گفت: مردم با حضور پرشورشان امید را به کشور برگرداند و توانستند با این حضور نشاط را یکبار دیگر در جامعه برپا کنند. ما هرچه داریم از این مردم است و باید خدمتگذار آنان باشیم.

روحانی ادامه داد: نه تنها انجمن روزنامه‌نگاران بلکه تمام انجمن‌های صنفی طبق قانون باید به فعالیت خود بازگردند چون به اعتقاد من؛ بهترین راه برای اداره مسائل جامعه و اصناف این است که اداره مسائل را به خود اصناف و انجمن‌ها واگذار کنیم.

رئیس جمهور منتخب مردم درباره تعامل ایران با کشورهای آمریکای لاتین نیز افزود: کشورهای این حوزه نیز جزء کشورهایی هستند که ما بدنبال توسعه روابط و تعامل با آنان هستیم ولی همانطور که قبلا نیز گفته بودم اولویت ما در تعامل با کشور‌ها در ابتدا همسایگان، کشورهای اسلامی و اعضای غیرمتعهد است و سپس در همین چارچوب رابطه برقرار خواهیم کرد.

روحانی همچنین در رابطه با تشکیل کابینه خود گفت: من پیش‌تر اعلام کرده بودم که دولت من؛ دولت فراجناحی خواهد بود. یعنی از همه نیروهای شایسته از اعتدالگران، اصلاح طلبان و اصولگرایان استفاده خواهد کرد و من هیچ محدودیتی در استفاده از نیروهای کاردان نخواهم داشت. من شعار دولت ائتلافی را نمی‌پذیرم و اعتقاد دارم دولت من یک دولت فراجناحی است.

رئیس جمهور منتخب مردم؛ مساله رابطه ایران و آمریکا را پیچیده و دشوار دانست و گفت: یک زخم کهنه از این رابطه باقی مانده است که باید این زخم با تدبیر درمان شود چراکه ما بدنبال ادامه و توسعه‌ی تنش نیستیم و عقل سلیم حکم می‌کند که دو کشور و دو ملت بیشتر به فکر آینده باشند و گذشته را ترمیم کنند.

وی ادامه داد: هرگونه سخنی باید بر مبنای احترام متقابل و موضع متقابل شکل بگیرد تا دارای شرایط لازم برای برقراری ارتباط باشد.

وی در ادامه گفت: در ابتدا باید آمریکایی‌ها تصریح کنند که در امور داخلی ایران دخالتی نخواهند کرد. آن‌ها موظفند حقوق ملت ایران و هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند. سوم آنکه آن‌ها می‌بایست سیاست‌های زورمدارانه و یکجانبه خود را نسبت به ایران کنار بگذارند که با این شرایط زمینه لازم برای گفتگو با آمریکا را می‌توان فراهم کرد. البته امریکا باید بداند که دولت ایران از حقوق ملتش کوتاه نمی‌آید و بر این مبنا؛ ما به دنبال کاهش تنش هستیم که اگر شرایط فراهم باشد، اقدام می‌کنیم.

رئیس جمهور منتخب مردم ایران در رابطه با برداشتن محدودیت چهره‌های سیاسی و فعال تاریخ ایران گفت: مردم با حضور پرشورشان توانستند فضای کشور را عوض کنند، قرار بود که دولت فضای دوستی و فرهنگی را فراهم کند که این فضا به کمک مردم تغییر یافت.

وی ادامه داد: من مطمئن هستم که در خیلی از امور نباید دخالت کنیم و خیلی از امور نیز تنها توسط رئیس جمهور و یا قوه مجریه به نتیجه نمی‌رسد و لازم است سه قوه با هم همکاری داشته باشند ولی من کاملا امیدوارم که فضا تغییر کند و زمینه بسیاری از این تغییرات فراهم شود.

حسن روحانی در پاسخ به سوال روزنامه آفتاب یزد که پرسید؛ تعدادی از تماس‌گیرندگان با این روزنامه تقاضا کرده‌اند که عارف در کابینه باشد، گفت: آیا فقط این درخواست را از شما داشته‌اند یا در جای دیگر گفته‌اند؟!

وی ادامه داد: بنده از همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و رقیب بودند و لطف کردند و تبریک گفتند؛ خواستم که برنامه‌ها، افراد، دیدگاه‌ها و نظرات خود را معرفی و بیان کنند زیرا ما از همه نیروهای شایسته و لایق دعوت به همکاری می‌کنیم. از عارف هم دعوت می‌کنم که با ما همکاری کنند و باز به میل خودشان است که با ما همکاری کنند یا نه.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار cctv درباره رابطه آینده ایران و چین گفت: بین ایران و چین رابطه خوبی بوده است و این رابطه ادامه خواهد داشت البته دولت ممکن است نکاتی را مدنظر داشته باشد که با مقامات چینی پیرامون آن به توافق خواهیم رسید اما در هر صورت ما با چین رابطه خوبی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اختصاص بودجه علمی و تحقیقاتی به دانشگاه‌ها گفت: تلاش ما بر این است که کیفیت را بالا ببریم و مباحث دانشگاهی را به سمت کاربردی بودن هدایت کنیم و دانشجویان ما در پایان تحصیل بتوانند به تخصص‌های خوبی دست پیدا کنند.

حسن روحانی در پایان از اینکه به دلیل کمبود فضا و وقت همه خبرنگاران نتوانستند سوال خود را بپرسند، عذرخواهی کرد.

در این نشست بیشتر خبرنگاران شبکه‌های خارجی، غربی و بیگانه سوالات خود را مطرح کردند و فرصت کمتری به رسانه‌ها و خبرنگار‌های داخلی داده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز