خبرگزاری کار ایران

اژه ای در نشست خبری:/۳/

از ناحیه قانون تبعیضی میان رسانه‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۷۵

اگر مطالب خلاف واقع یا تخریب شخص و توهین و یا اسرار طبقه بندی شده‌ای که نمی‌توان آنها را منتشر کرد نباشد، ایرادی برای ارسال خبرها وجود ندارد، در واقع از ناحیه قانون تبعیضی بین رسانه‌ها نیست.

خبرنگار ایلنا با گلایه از تبعیض میان رسانه ها از دادستان کل کشور در این مورد سوال کرد که درج خبر فکسی یا خبر دریافتی از اصول کار خبرنگاری است ولی برخی از خبرگزاری ها می توانند این اخبار را به منظور اطلاع رسانی منتشر کنند و برخی دیگر حق ندارند به گونه ای که انتشار همین اخبار عنوان مجرمانه به خود می گیرد که سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: اگر مطلب خلاف واقع یا تخریب شخص و توهین و یا اسرار طبقه بندی شده ای که نمی توان آنها را منتشر کرد نباشد، ایرادی برای ارسال خبرها وجود ندارد. در واقع از ناحیه قانون تبعیضی بین رسانه ها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا محسنی اژه ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص اطاله دادرسی ها علی رغم الکترونیکی شدن پرونده ها گفت: رسیدگی به پرونده‌ها هنوز الکترونیکی نشده و فقط برخی سرویس‌های الکترونیکی در کشور فعال هستند. ما هنوز آئین دادرسی الکترونیکی نداریم اما زیرساخت‌هایی که آماده شده سرویس‌های الکترونیکی را از 7 به بیش از 14 سرویس رسانده است.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از دستگیری مدیر منطقه آزاد کیش گفت: در خصوص آخرین وضعیت امیر میرزایی حکمتی، جاسوس آمریکایی اطلاعات جدیدی ندارم و نمی‌دانم پس از اقدام دیوان عالی کار به کجا رسیده است.

دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وضعیت پرونده سادات خوزستان که 120 هزار شاکی داشته است، گفت: یکی از پرونده‌هایی که می‌تواند برای مردم آموزنده باشد همین پرونده بود که به 6 یا 7 سال پیش بر می‌گردد. این گروه از مردم پول می‌گرفتند و با پول‌های دیگران درصد پول فوق‌العاده‌ای را در هر ماه به افراد پرداخت می‌کردند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد:‌ اقدامات زیادی برای بازگرداندن متهم فراری این پرونده صورت گرفته و پرونده کماکان تحت رسیدگی است. البته با کمک وزارت اطلاعات برخی اموالی که وی مخفی کرده یا به نام دیگران کرده بود شناسایی شده و مال باختگان توانسته‌اند به بخشی از پول خود برسند اما در این میان عده‌ای بودند که مدرک نداشتند اما مدعی شدند که پول داده‌اند که همین موضوع رسیدگی را مشکل کرده است.

محسنی اژه‌ای در خصوص افرادی که قصد بر هم زدن امنیت انتخابات را دارند گفت: دشمن در این 34 سال انتخابات، درس نگرفته و همواره به دنبال این بوده که مردم را به عدم حضور در انتخابات تشویق کند. این بار هم همین تلاش را دارد اما کشور ما آرام است و نیروهای امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و دستگاه قضایی به طور کامل فعالیت‌ها را رصد می‌کنند و اگر دشمن نقشه‌ای داشته باشد با آن برخورد می‌کند.

وی از دستگیری تعدادی از مخلان امنیت در انتخابات خبر داد و گفت: عده‌ای از سوی وزارت اطلاعات به دلیل اخلال در امنیت دستگیر شده‌اند و باید منتظر ثابت شدن اتهامات آنها بمانیم.

اژه ای درخصوص منابع مالی کاندیداها برای تبلیغات انتخاباتی، گفت: اگر ثابت شود که کاندیداها از مجرای غیرقانونی هزینه‌های تبلیغاتی خود را فراهم کنند با آنها برخورد خواهد شد البته رصد آن چندان ساده نیست.

خبرنگاری به اظهارات یکی از کاندیداهای ردصلاحیت شده اشاره کرد و گفت: این فرد اعلام کرده که دولت 500 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار است که سخنگوی قوه قضائیه گفت: من نمی‌دانم چه کسی این مطلب را بیان کرده اما بعید می‌دانم رقم را به تومان گفته باشد، من احتمال می‌دهم عدد مورد نظر ایشان به ریال باشد البته همچنان بعید می‌دانم این موضوع را کاندیداها بیان کرده باشند.

سخنگوی دستگاه قضایی درخصوص حضور اعضای هیئت‌اجرایی در ستاد انتخاباتی گفت: در قانون اعضای هیئت اجرایی نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری باشند و حضور این افراد در ستاد انتخابات منع قانونی ندارد.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه صولت مرتضوی اعلام کرده بود که حرکت یکی از کاندیداها پیش از ثبت‌نام در انتخابات مبنی بر طی یک مسیری آن هم به همراه هوادارانش تخلف انتخاباتی است، پرسید آیا این موضوع به دستور قضایی ارجاع داده شده استکه اژه ای پاسخ داد: قانون انتخابات در زمینه تبلیغات آن هم پیش از ثبت‌نام کاندیداها مشکوک است و شفافیت لازم را ندارد. قانون از بحث کاندیداهای رسمی انتخابات نام می‌برد و این زمانی است که فرد ثبت‌نام کرده و این یعنی مرحله‌ای که فرد در انتخابات ثبت‌نام کرده و پیش از آن قانون مسکوت است.

وی افزود: برای مثال چند گزارش از شهر قم به ما رسیده بود که فردی اقدام به تبلیغات زودهنگام کرده در حالی که اصلاً این فرد در انتخابات ثبت‌نام نکرد.هر چند در این زمینه به خصوص به ما گزارشی ارجاع داده نشده است.

خبرنگار ایلنا با گلایه از تبعیض میان رسانه ها از دادستان کل کشور در این مورد سوال کرد که درج خبر  فکسی یا خبر دریافتی از اصول کار خبرنگاری است ولی برخی از خبرگزاری ها می توانند این اخبار را به منظور اطلاع رسانی منتشر کنند و برخی دیگر حق ندارند به گونه ای که انتشار همین اخبار عنوان مجرمانه به خود می گیرد که سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: اگر مطلب خلاف واقع یا تخریب شخص و توهین  و یا اسرار طبقه بندی شده ای که نمی توان آنها را منتشر کرد نباشد، ایرادی برای ارسال خبرها وجود ندارد. در واقع از ناحیه قانون تبعیضی بین رسانه ها نیست.

وی تصریح کرد:‌ البته مطالبی که جرم شمرده شده در قانون انتخابات هم آمده است که رسانه‌ها باید طبق آن عمل کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره سرنوشت پرونده ستار بهشتی گفت: من متأسفانه آخرین وضعیت پرونده را استعلام نکرده و نمی‌دانم آیا پرونده به نتیجه رسیده است یا خیر.

محسنی‌ اژه‌ای درباره کرایی عدم اجرای احکام 4 متهم ردیف اول پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: احکامی برای این افراد صادر شده از چندین وقت تشکیل شده است. این افراد به بانکها و افراد عادی بدهی دارند و تا تکلیف آن بدهی‌ها مشخص نشود نمی‌توان حکم اعدام این افراد را اجرا کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای مثال متهم ردیف اول در پرونده بانک آریا هم متهم است و ما باید برای بررسی این پرونده او را به دادگاه بیاوریم یا در مثالی دیگر همین متهم در جریان برخی تخلفات گمرکی متهم است که ضرورت دارد به پرونده او رسیدگی شود.

وی افزود: به همین دلیل است که اجرای حکم آغاز شده اما به طور قطع تا پایان یافتن آن زمانی نیاز است که باید این زمان طی شود و اقدامات ضروری همزمان انجام شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز