خبرگزاری کار ایران

اژه ای در نشست خبری:/۱/

پرونده همراهی احمدی‌نژاد با مشایی در هنگام ثبت نام درحال رسیدگی است

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۲۴

سخنان وکیل مهدی هاشمی که گفته است پرونده گم شده صحت ندارد و پرونده در دادسرای انقلاب تهران است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در چهل و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد وضعیت پرونده همراهی رئیس جمهور با اسفندیار رحیم مشایی هنگام ثبت نام در وزارت کشور گفت: این پرونده به قوه قضائیه منتقل شده و هم اکنون در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا غلامحسین محسنی با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان تهران تصریح کرد: این ستاد تاکنون در 85 جلسه ای که داشته است به تصمیمات خوبی نیز رسیده که مجموعا بیش از 44 طی آن به استان ها ابلاغ شده است.

وی با اعلام این خبر که تا پنج‌شنبه گذشته 117 نشست در مراکز استان‌ها برگزار شده است، گفت: در شهرستان‌ها نیز حدود 540 نشست برگزار شده است که در طول این مدت تنها 11 مورد شکایت به دست ما رسیده که آن هم در زمینه تبلیغات زودرس کاندیداها بوده است که این میزان نسبت به قبل کاهش چشم گیری داشته استو موفقیات بالایی محسویب می شود.

اژه ای با تاکید بر اینکه در کاهش جرائم انتخاباتی همه دستگاه ها موثر بودند، گفت: اگر همه ما در ان زمینه پاشفاری کنیم و این روند ادامه داشته باشد شاهد کم ترین میزان از جرائم انتخاباتی خواهیم بود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما از سال 91 همچنان ستاد پیگیری از جرائم خاص را پیگیری می کردیم، عنوان کرد: در مجموع 747 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و برای انها پرونده تشکیل شد که در دو مورد سرقت مسلحانه و شرارت کاهش جدی را نسبت را به سال 90 داشتیم البته در برخی جرائم همچون آدم ربایی و قتل نیز شاهد افزایش بودیم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد معوقات بانکی نیز عنوان کرد: ما از روز اول از بانک مرکزی خواستیم که گزارشی از افرادی که دارای معوقات بانکی هستند ارائه دهد و از بانک ها نیز این گزارش را خواستیم وی گفت: در نوبت اول در نامه‌ای از بانک مرکزی خواستیم تا کسانی که بیش از یک میلیارد تومان معوقه بانکی دارند را به ما معرفی کنند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بانک مرکزی در پاسخ به نامه ما به جای آنکه لیست اسامی افراد معوقه‌دار بالای یک میلیارد را معرفی کند افراد بالای 10 میلیارد تومان را به ما معرفی کردند.ما در گام دوم از خود بانک‌ها نیز همین لیست را مطالبه کردیم که با مقایسه دو لیست موجود به برخی تناقضات رسیدیم و متوجه شدیم برخی آمار با یکدیگر همخوانی ندارند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در گام سوم مسئولان بانک مرکزی، رؤسای بانک‌ها و برخی از معوقه‌داران را گردهم جمع کردیم و سرانجام به یک لیست 822 نفره رسیدیم.‌ ما از بانک‌ها خواستیم خودشان با ارائه شکایت پرونده معوقه‌داران را به جریان بیندازند اما بانک‌ها از ما فرصت خواستند تا با تعامل با معوقه‌داران در رفع این معوقات چاره‌ای بیندیشند.

وی گفت: ما هم از این موضوع استقبال کردیم به این علت که علاقه‌مند به تشکیل پرونده قضایی نبوده و ترجیح می‌دهیم موضوع بدون پرونده قضایی حل و فصل شود.هرچند بانک‌ها هنوز به ما گزارشی ارائه نکرده‌‌اند که در راه وصول مطالبات چه اندازه موفق بودند و این تعامل به کجا انجامیده است اما باید بدانید مهلت بانک‌ها به اتمام رسیده و ما به زودی وارد عمل خواهیم شد.

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به برگزاری دادگاه کهریزک اشاره کرد و گفت:‌بخشی از این پرونده در دادسرای نظامی مورد رسیدگی قرار گرفت و حتی برای چند نفر قصاص صادر شد در حالی که با بخشش اولیای دم این احکام اجرا نشد.

وی افزود: آن بخشی از پرونده که مربوط به تعلیق چند قاضی بود قضات معلق شدند و شاهد آن هستیم که 11 جلسه رسیدگی به این پرونده ادامه یافت.شکات و متهمان همگی فرصت بسیار وسیعی داشتند برای آنکه از خود دفاع کنند که این امر محقق شد.

درباره احضار و بازداشت برخی حامیان دولت، اظهار داشت: اگر کسی اقدام مجرمانه‌ای را انجام دهد تحت تعقیب قرار می‌گیرد و این موضوع ربطی به دولتی بودن یا نبودن آن فرد ندارد.

وی افزود: اگر سایتی مطلبی خلاف منتشر کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد، در فضای مجازی، سایتها به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی آنها ثبت شده و برخی ثبت نشده‌اند. اگر سایتی ثبت شده باشد و مطلبی خلاف را منتشر کند ابتدا تذکر می‌گیرد و در صورتی که پس از چند بار تذکر باز، اقدام خود را تکرار کند با تصمیم کارگروه ویژه یا به دستور دادستان فیلتر می‌شود.

وی در خصوص مصونیت نامزدهای انتخاباتی گفت: اگر نامزدهای انتخاباتی جرمی را مرتکب شوند تحت تعقیب قرار می‌گیرند اما این به آن معنا نیست که آنها احضار شوند بلکه پرونده قضایی برای آنها تشکیل می‌شود و پس از انتخابات به اتهام آنها رسیدگی خواهد شد که این موضوع فقط در خصوص کاندیداها صدق می‌کند اما اگر حامیان آنها جرمی را مرتکب شوند به سرعت رسیدگی می‌شود.

وی در خصوص افرادی که صلاحیتشان احراز نشده، گفت: این افراد حق فعالیت انتخاباتی ندارند و اگر افرادی در قالب ستاد یا به عنوان حامی آنها، اقدام به فعالیتهای تبلیغاتی و انتخاباتی کنند این موضوع خلاف قانون بوده و افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

خبرنگاری با اشاره به اینکه وکیل مهدی هاشمی اعلام کرده، پرونده وی مفقود شده و خواستار ارائه آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی از دادستان شده که اژه‌ای گفت: من فکر نمی‌کنم وی گفته باشد پرونده گم شده چرا که اگر این طور باشد جرم است و تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قاضی نواقصی را در پرونده دیده بود که می‌توانست آنها را حین رسیدگی برطرف کند اما متهم درخواست استهمال را مطرح کرد و به همین جهت پرونده در حال حاضر در دادسرای تهران است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز