خبرگزاری کار ایران

مسئول كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان گیلان:

كشاورزان زن با داشتن كاری طاقت فرسا، بیمه نیستند

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۱۹

چكیده: «زنان در 60 درصد كشتزارهای گیلان كار می كنند/ كار كشاورزی سخت و طاقت فرساست/ به دلیل مدیریت سنتی كشاورزان زن از مزایای بیمه تامین اجتماعی محروم هستند/ به دلیل نبود بستر فرهنگی این كارگران تمایلی به دانستن حقوق خود ندارند».

مسئول كانون شوراهای اسلامی كار استان گیلان گفت: باوجد آنكه حدود 60 درصد كشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان كشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

غلامحسین فلاحتی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در استان گیلان كشتزارها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و بنابراین كارگران كشاورز كه بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود محروم هستند.

وی یادآور شد: در كشاورزی به شیوه مكانیزه كه در حدود 40 درصد از كشتزارهای گیلان اعمال می‌شود مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر كشتزارها زنان هنوز با دست مشغول كار هستند.

وی با یادآوری اینكه كارگران كشاورز دارای مشاغل فصلی هستند افزود: از جمله موارد محرومیت‌های كارگران كشاورز به ویژه كشاورزان زن عدم برخورداری از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است.

این مقام كارگری با یادآوری اینكه كار كشاورزی از نظر سخت و طاقت فرسا بودن در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد گفت: به دلیل نبود بسترهای فرهنگی لازم كارگران و كارفرمایان كشاورز هیچكدام از اهمیت پوشش بیمه تامین اجتماعی بی خبر هستند.

به گفته مسئول كانون شوراهای اسلامی كار استان فارس شدت این بی اطلاعی در میان كشاورزان زن به حدی است كه این كارگران ترجیح می دهند برای حفظ درآمد خود از حقوق قانونی خود چشم پوشی كنند.

فلاحتی بابیان اینكه در حال حاضر در آمد روزانه كشاورزان زن بالغ بر 40 هزار تومان است‏، گفت: دلیل این پرهیز از بی اطلاعی نمی تواند ریشه اقتصادی داشته باشد زیرا در صورتی این كارگران بیمه باشند هزینه روزانه آنها در نهایت حدود 10 هزار تومان گرانتر خواهد شد.

این فعال كارگری گفت: محرومیت كارگران كشاورز به ویژه كشاورزان زن از پوششهای بیمه‌ای درحالی است كه مطابق قوانین كار و تامین اجتماعی تمامی كارگران فصلی از حق دسترسی به دخدمات بیمه‌ای برخوردار هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز