خبرگزاری کار ایران

غلامرضا محمدی مطرح کرد:

می‌خواستند از دنیای کشتی محو شوم

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۳۰

پس از اختلاف نظر و دعوای کاری من و رسول خادم، خیلی‌ها خوشحال شدند و تا دیدند روابط ما تیره و تار شده تلاش کردند عمق این کدورت را بیشتر کنند.

غلامرضا محمدی تاکید می‌کند که عده‌ای به دنبال این بوده‌اند تا او را از دنیای کشتی برای همیشه محو کنند.

به گزارش ایلنا، بازگشت او به کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد عجیب و باورنکردنی بود. مردی که در آستانه المپیک به‌واسطه حضور رسول خادم عطای کار در تیم ملی را به لقایش بخشید و کنار رفت تا حضور در بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی جهان را به دلیل یک اختلاف سلیقه از دست بدهد، حالا پس از گذشت چند ماه بازگشته تا در کنار خادم کار کند و از اعتقادش به مدیر تیم‌های ملی کشتی می‌گوید. بازگشتی که بسیاری آن را مداخله رسول در صدور حکم محرومیت محمدی می‌دانند. غلامرضا محمدی در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» از این بازگشت ناگهانی و دلایل آن می‌گوید و اعتراف می‌کند اگر زمان به عقب باز می‌گشت، تصمیم دیگری می‌گرفت و المپیک را از دست نمی‌داد. او همچنین در این گفت‌وگو علاوه بر تشریح اتفاقات فینال لیگ برتر، بحث حذف کشتی از المپیک را غیرممکن خواند.

بازگشت شما به کادر فنی تیم ملی بسیار عجیب بود؟

به هیچ وجه دوست ندارم اتفاقات قبل از المپیک که بین من و رسول خادم رخ داد دوباره تکرار شود، به همین خاطر به کشتی بازگشتم تا در وهله اول خیلی چیز‌ها را به خودم ثابت کنم و بعد هم به رسول خادم. رفاقت ۲۰ ساله‌ام با رسول خادم دلیل اصلی بازگشتم بود و می‌خواهیم در کنار هم به کشتی کمک کنیم. من به خادم اعتقاد و اعتماد کامل و کافی دارم.

پس چرا این اعتماد و این اعتقاد قبل از المپیک وجود نداشت؟

واقعا نمی‌دانم چه اتفاقاتی رخ داد که رابطه من و خادم بهم خورد و داستان‌های پیش از المپیک رخ داد. قبل از المپیک اتفاقاتی رخ داد که فقط افسوس و حسرت آن را می‌خورم. با این وجود داستانی که پیش از المپیک و پس از آمدن رسول خادم برایم رخ داد، تجربه گرانبهایی بود که بابت‌اش هزینه سنگینی پرداخت کردم. باور کنید هنوز هم از اتفاقات پیش آمده ناراحتم و افسوس می‌خورم. البته فکر می‌کنم در آن جدایی حکمتی بود و این دوری مقطعی من و خادم را دوباره خیلی به هم نزدیک کرد و باعث شد قدر او را بیشتر بدانم.

با توجه به این شرایط نمی‌توانستید قبل از المپیک جلسه‌ای دوستانه و رودر رو سوتفام‌ها را حل کنید و با هم همکاری کنید؟

باز هم تاکید می‌کنم هنوز هم نمی‌دانم قبل از المپیک چه شد. من هیچ مشکلی با خادم نداشتم و ندارم چون او را بزرگ‌تر و پیشکسوت خودم می‌دانم؛ فقط به نوع آمدنش معترض بودم. اگر در آن مقطع اعتراض کردم فقط نسبت به نوع جابه‌جایی گله داشتم نه شخص رسول خادم. مطمئن بودم که اگر دقایقی با هم رو در رو صحبت می‌کردیم و شائبه‌ها برطرف می‌شد، حتی اگر او می‌گفت سرمربی نباش و بدون حکم و عنوان فقط تا پیش از المپیک همراه ما باش، قطعا قبول می‌کردم. اما برخی‌ها نمی‌خواستند ما کنار هم باشیم.

یعنی اگر به عقب بازگردید، در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کنید؟

صد در صد. در این موضوع شک نکنید. من اعتقاد دارم در آن مقطع بی‌تجربگی کردم و تحت تاثیر جو به وجود آمده قرار گرفتم. پس از اختلاف نظر و دعوای کاری من و رسول خادم، خیلی‌ها خوشحال شدند و تا دیدند روابط ما تیره و تار شده تلاش کردند عمق این کدورت را بیشتر کنند. احساس می‌کنم اگر تفکر و صبوری بیشتری به خرج می‌دادم، آن اتفاق تلخ رخ نمی‌داد و من هم المپیک را از دست نمی‌دادم. مطمئنم اگر زمان به عقب بازمی گشت، با افتخار کنار خادم می‌ماندم و به کادر فنی تیم ملی کشورم بخصوص ملی‌پوشان اعزامی کمک می‌کردم. مطمئنم خادم هم دوست داشت من کنار تیم ملی بمانم اما واقعا نمی‌دانم چه شد که آن تصمیم را گرفتم.

تصور می‌کنید که اگر در المپیک حضور داشتید، تیم ملی می‌توانست نتیجه‌ای بهتر بگیرد؟

پیش‌بینی کردن در این مقطع منطقی نیست. واقعا مشخص نیست که با حضور من چه اتفاقی رخ می‌داد. شاید بهتر ظاهر می‌شدیم و شاید هم این سه مدال را نمی‌گرفتیم. فقط می‌توانم بگویم از روزی که حکمم را از یزدانی‌خرم، رئیس وقت فدراسیون دریافت کردم، برنامه ریزی‌ام برای المپیک لندن آغاز شد. اگرچه در مقاطعی با آزمون و خطا مواجه شدیم اما همواره با برنامه حرکت کردیم و روند رو به رشدی داشتیم. نزدیک چهار سال با بچه‌ها کار کرده بودم و با شرایط اکثر آن‌ها آشنا بودم و این می‌توانست درصد موفقیت را بیشتر کند. با این وجود معتقدم که تیم ملی کشتی آزاد در المپیک لندن نتیجه خوبی گرفت و اگر چندان به چشم نیامد، به دلیل درخشش خیره کننده کشتی فرنگی بود. فقط امیدوارم به رسول خادم حداقل تا المپیک ۲۰۱۶ برزیل فرصت داده شود.

حکم شما سرمربیگری تیم ملی است اما خادم مدیر تیم‌های ملی محسوب می‌شود. فکر نمی‌کنید که این دو سمت باعث تداخل کاری و در ‌‌نهایت اختلاف دوباره شما دو نفر شود؟

امروز به عنوان یک دوست و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی آمدم تا کمک کنم و به هیچ عنوان پست و جایگاه برایم مهم نیست. به تیم ملی آمدم، چون خادم را قبول دارم و مطمئنم از کنار او بودن پشیمان و متضرر نمی‌شوم. در همکاری گذشته‌ام با خادم خاطرات خوشی دارم. اطمینان دارم با جمعی که سال‌های سال کنار هم زندگی کرده‌ایم، دوباره می‌توانیم دست به کارهای بزرگی بزنیم. به دنبال هیچ تیتر و عنوان و پستی نیستم و می‌خواهم به خودم و بعضی‌ها ثابت کنم که می‌توان از خود گذشتگی داشت و برای کمک به کشتی کشور کار کرد. من با گروهی که اکنون در آن حضور دارم زندگی کرده‌ام، هم تیمی بوده‌ام و امیدوارم بتوانم در کنار آن‌ها اثرگذار و مثبت باشم.

در تیم ملی حرف آخر را چه کسی می‌زند؟

مطمئنا رسول خادم تصمیم گیرنده نهایی است اما تصمیمات فنی را من می‌گیرم و او در سطح کلان نظرش را اعلام می‌کند و حرف آخر را می‌زند. شاید تنها کسی هستم که بطور جدی با خادم صحبت می‌کنم و اختلاف نظر‌هایم را با او در میان می‌گذارم. حتی در مقاطعی با اختلاف سلیقه شدید هم داریم اما در ‌‌نهایت به تفاهم می‌رسیم و آن کاری که به مصلحت و صلاح تیم ملی است را دنبال می‌کنیم. آنقدر با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داریم که حتی بدون حرف زدن، نیت و تصمیم هم را می‌فهمیم.

برخی شایعات حاکی از آن است که حکم سرمربیگری تیم ملی کشتی معامله فدراسیون با شما بوده تا از شکایت به فیلا بابت اتفاقات لیگ منصرف شوید؟

این از‌‌ همان شایعاتی است که برخی دشمنان می‌سازند. واقعا شأن و جایگاه فدراسیون بالا‌تر از این حرف‌هاست. حالا فدراسیون به کنار. شما باور می‌کنید که رسول خادم زیر بار توصیه دیگری برود و کادر فنی تحمیلی بپذیرد؟ خادم چه در دوران قهرمانی و چه در دوران مربیگری و البته در عرصه سیاست نشان داده یک مرد ثابت قدم و کاربلد است و هیچ وقت تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌پذیرد و نمی‌توان چیزی را به او تحمیل کرد. او مرد روزهای سخت است و بازگشت من به کشتی با نظر شخص خود او انجام پذیرفت و هیچ داستان دیگری در میان نبود.

اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که بی‌تردید دخالت رسول خادم در شکسته شدن سنگینی رای کمیته انضباطی بی‌تاثیر نبوده؟

متاسفانه بعضی‌ها سفت و محکم دنبال این موضوع بودند که غلامرضا محمدی برای همیشه از کشتی کنار برود اما رسول خادم جلوی آن‌ها ایستاد ولی در صدور رای هیچ دخالتی نکرد. قبول دارم که نباید در فینال لیگ آن رفتار را انجام می‌دادم و اشتباه بزرگی را مرتکب شدم اما نمی‌دانم چه کار کرده بودم که بعضی‌ها کمر به حذف من بسته بودند؟ حتی قبل از جلسه کمیته انضباطی شنیده بودم می‌خواستند چند سال محرومم کنند تا دیگر بی‌خیال کشتی شوم. خدا را شکر که مردم خیلی خوب همه چیز را می‌دانند و خیلی خوب مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

واقعا چه اتفاقی رخ داد که در جریان فینال لیگ آن جنجال بزرگ اتفاق افتاد؟

ذهنیت و شبهه من از فینال لیگ مربوط به اتفاقات فینال نبود و آنچه در فینال رخ داد، نتیجه جمیع اتفاقاتی بود که از ابتدای لیگ امسال به نفع باشگاه ثامن رخ داد و همه عوامل به سود آن‌ها بود. من از قبل آغاز لیگ نسبت به مسائل رخ داده هشدار داده بودم و احساس خطر می‌کردم. قبل از آغاز لیگ و در جریان مسابقات اتفاقاتی رخ داد و مسائلی رقم خورد که نمی‌توان به راحتی از کنارش عبور کرد. باشگاه ثامن در لیگ امسال آشکارا چندین تخلف انجام داد و با جذب چندین ملی‌پوش با عناوین فرمالیته و دروغین عملا قانون و آیین نامه را زیر پا گذاشت. از سوی دیگر کمیته داوران هم با تیم ثامن کاملا هماهنگ بود و از این بابت لیگ امسال کاملا در دستان ثامن قرار داشت.

در لحظه جنجال و درگیری به‌وجود آمده در فینال، بسیار عصبانی بودید و به نظر می‌رسید اگر اطرافیان شما را کنترل نمی‌کردند، حتی امکان داشت که داوران را مورد ضرب و شتم قرار دهید؟!

پس از اتفاقی که در کشتی حسین‌خانی با خودزیاشوویلی رخ داد، تنها درخواستم از بهمن طالبی این بود که فیلم کشتی را نگاه و در ‌‌نهایت امتیاز خودشان را ثبت کنند اما آن‌ها با لجبازی که انجام دادند حتی حاضر نشدند فیلم کشتی را هم نگاه کنند. این موضوع به شدت من را عصبی کرد و دست به کارهایی زدم که قبول دارم در شأن کشتی و غلامرضا محمدی نبود به همین خاطر با شهامت تمام برای چندمین بار از مردم عذرخواهی می‌کنم. چون اعتقاد دارم مردم عزیز، فهیم و بزرگواری داریم اما باور کنید داوری‌های لیگ بسیار ضعیف بود و این موضوع را می‌توان از‌‌ همان ابتدای لیگ تایید کرد. واقعا نمی‌دانم چرا وقتی کارت قرمز گرفتم، باز توانستم کنار تشک حاضر شوم و کشتی‌ها را از نزدیک دنبال کنم؟! من هم در کشتی ۷۴ و هم ۹۶ کیلوگرم فینال به داوری‌ها معترض بودم اما متاسفانه هیچ توجهی به اعتراض ما نمی‌شد چون همه چیز از قبل پیش‌بینی شده بود.

بازگشت دوباره شما به تیم ملی مصادف شد با حضور در جام یاریگین روسیه آن‌هم بعد از نزدیک به یک دهه غیبت در این تورنمنت. حضور در این‌جام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نفس حضور در جام معتبر یارگین بسیار مثبت بود. این جام یک کلاس آموزشی خیلی خوب برای مربیان و کشتی‌گیران بود. البته مشکلات زیادی برای اعزام وجود داشت و با شرایط نامناسبی به این‌جام اعزام شدیم اما با اصرار رسول خادم این اتفاق افتاد چون در ‌‌نهایت به نفع کشتی است. در جام یاریگین با تیمی جوان حضور پیدا کردیم که نسبتا راضی کننده بود. ما به دنبال رسیدن به خودباوری و اعتماد به نفس هستیم تا کشتی‌گیران‌مان بتوانند در جوانی به فکر رسیدن به سکوهای المپیک و جهانی باشند.

برخی‌ها به نفرات اعزامی به این‌جام انتقاد و اعتقاد داشتند شما تعمدا نفرات دوم و سوم هر وزن را به این‌جام اعزام کردید تا در صورت ناکامی توجیه داشته باشید؟

مخالف این انتقادم که کشتی‌گیران در سطح این مسابقات نبودند، چرا که نباید جوانان از حضور در چنین جام‌هایی هراس داشته باشند و نباید نتیجه‌ گرفتن خیلی مهم باشد چون چنین جام‌هایی سکوی پرتابی برای رقابت‌های مهم جهانی و المپیک است.

عملکرد تیم اعزامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کل بچه‌ها خوب کشتی گرفتند، اما در چند مسابقه مثل وزن‌های ۷۴ و ۸۴ کیلوگرم داوری‌ها مشکل داشت و در فینال ۱۲۰ کیلوگرم هم اوج ناداوری را دیدیم که امتیاز مسلم آذرشکیب لحاظ نشد. البته آذرشکیب در این رقابت‌ها بسیار خوب ظاهر شد و نشان داد نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده است.

جام جهانی تهران را چگونه می‌بینید؟

برای شرکت در پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد در تهران برای هر وزن ۳ کشتی گیر را در نظر گرفته‌ایم و دست‌مان کاملا باز است. البته به خاطر فشار لیگ شرایط بچه‌ها ایده‌آل نبود، اما با تلاش به مرز آمادگی لازم رسیده‌اند. خوشبختانه با درایت و توانمندی خادم حاشیه‌ها به حداقل رسیده و مشکل چندانی وجود ندارد، امیدواریم رسانه‌ها تیم ملی را وارد حاشیه نکنند و از ما حمایت کنند و فدراسیون نیز از ما حمایت کند تا بتوانیم بهترین نتیجه در خانه خودمان بگیریم.

در پایان بحث حذف کشتی از المپیک. به نظر می‌رسد این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک جامعه کشتی را شوکه کرده؟

بله شنیدم البته باور نمی‌کنم چنین تصمیمی عملی شود و مطمئن هستم که کشتی در المپیک باقی می‌ماند!

اما هیات اجرایی IOC به طور جدی پیگیر این است که کشتی از المپیک حذف شود و طبق اظهارنظر بعضی از افراد مطلع تغییر تصمیم IOC بسیار سخت خواهد بود!

البته ما در IOC نماینده نداریم که بخواهیم در چنین مواقعی عکس‌العمل خاصی نشان بدهیم اما فکر می‌کنم کشورهایی مثل روسیه، آمریکا، ترکیه و آذربایجان که الان در کشتی سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داده‌اند، در مقابل این تصمیم موضع‌گیری خواهند کرد، بنابراین من گمان نمی‌کنم که چنین اتفاقی عملی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز