خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه صربستان در اجلاس عدم تعهد:

گفت و گوی تمدن ها باید در جهان تقویت شود

به کشورهای عضو عدم تعهد اعلام می کنم که ما به هر نوع مذاکره و اصولی که مورد احترام است، احترام می گذاریم تا در کوزوو به صلح برسیم، چرا که این مساله به نفع کشور ما است. ما گزارش هایی در زمینه نقض حقوق بشر در آنجا داریم. این گزارش ها توسط کشور آلبانی تهیه شده است علیه کشور ما.

وزیر امور خارجه صربستان با حضور در اجلاس عدم تعهد، در این نشست سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، مستقر در ستادخبری اجلاس سران عدم تعهد، ایوان مارکیج در سخنان خود گفت: ما یک کشور اروپایی و عضو اتحادیه اروپا هستیم که به ارزش های جنبش نم احترام می گذاریم از این رو سند نهایی تهران، بخشی از استراتژی جدید عدم تعهد است و ما کشورهای عضو برای تجدید ساختار مدیریت جهانی نیاز به به روز شدن داریم تا برای ارتقای عدالت تلاش کنیم.

وی افزود: در این راستا نهادهای مالی و اقتصادی جهانی باید تغییر کنند. گفت و گوی تمدن ها فرهنگ ها و ادیان باید تقویت شود و همچنین منع گسترش سلاح اتمی باید توسعه یابد.

وزیر امور خارجه صربستان با اشاره به جایگاه سازمان ملل در دنیا گفت: ارتقای کارآیی سازمان ملل و احیای مجمع عمومی سازمان ملل از بزرگترین اهداف جنبش است. جمهوری جدید صربستان تلاش می کند جایگاه خود را در عدم تعهد حفظ و بورسیه را بیشتر کند. ما دانشجویان جوانی را در کشورمان پذیرفتیم تا روابط را با کشورهای عضو جنبش افزایش دهیم.

ایوان مارکیج تصریح کرد: فکر میکنیم که ارتقای نقش جنبش عدم تعهد، به نفع همه ملت های جهان است. یکی از چالش های مهم ما، بحث تغییر مرز کشور آلبانی با ما است. آنها بیانیه ای یک جانبه در این راستا صادر کردند و کسانی که خواهان جدایی هستند، آنها هم از این حرکت حمایت کردند.

وی ادامه داد: به کشورهای عضو عدم تعهد اعلام می کنم که ما به هر نوع مذاکره و اصولی که مورد احترام است، احترام می گذاریم تا در کوزوو به صلح برسیم، چرا که این مساله به نفع کشور ما است. ما گزارش هایی در زمینه نقض حقوق بشر در آنجا داریم. این گزارش ها توسط کشور آلبانی تهیه شده است علیه کشور ما. این افراد کسانی را مجبور به شهادت علیه کشور ما کردند که این نوع شاخه جدیدی از جنایت جنگی است که با روحیه عدم تعهد در تعارض است.

وزیر خارجه صربستان معتقد است: ما باید همبستگی خود را حفظ و با رفتار یک جانبه مخالفت کنیم و باید یک نظم بین المللی ایجاد کنیم که توافق کشورها مبنای حل منازعات باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز