خبرگزاری کار ایران

آصف علی زرداری در اجلاس عدم تعهد:

سرنوشت هند و پاکستان با هم عجین است

از شرایط سوریه نگران بوده و معتقدیم که حقوق مردم این کشور باید رعایت شود. اعلام استقلال یکجانبه در مالی را نیز محکوم می‌کنیم. فلسطینی‌ها نیز باید حقوق خود را احقاق کنند. ایجاد کشور مستقل فلسطینی برای روند صلح لازم است.

ئیس جمهور پاکستان با حضور ر اجلاس عدم تعهد در تهران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آصف علی زرداری در سخنرانی خود در تهران گفت: افتخار می‌کنم در تهران و درمیان دوستانم از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هستم و از دولت و ملت ایران تقدیر می‌کنم. ایران و پاکستان مشترکات تاریخی و فرهنگی زیادی دارند. ما دوستان یکدیگر هستیم و باید این مشترکات را بیشتر کنیم. از مصر نیز برای ریاست نم در سه گذشته و ونزوئلا به عنوان رئیس آینده نم تشکر می‌کنم.

وی افزود: بیش از نیمی از کشورهای در حال توسعه دنیا عضو نم هستند. در حال حاضر جهان در حال تغییر بوده و لازم است بار دیگر تعهد خود را به اصول سازمان ملل و اصل چندجانبه گرایی و همچنین مقابله با استعمار اعلام کنیم. پاکستان به چندجانبه گرایی متعهد است. هر چه دولت‌ها همکاری بیشتری داشته باشند، موفقیت بیشتر خواهد بود. باید به گوناگونی فرهنگ‌ها نیز احترام بگذاریم. ما با این مساله در سیاست داخلی خود رو به رو هستیم و معتقدیم این روند در سیاست خارجی نیز قابل اجرا است.

آصف علی زرداری با اشاره به شرایط منطقه گفت: در این راستا هکارهای اقتصادی و ارائه راه حل برای نزاع‌های مختلف نیز در دستور کار است. سرنوشت هند و پاکستان با هم عجین است. پاکستان معتقد است که افغانستان باید استقلال داشته و کشورهای خارجی نباید طرح‌ها و عقاید خود را بر آن‌ها تحمیل کنند. این روند باید با آرامش و ثبات باشد. خروج نیروهای بین المللی باید با احترام به حاکمیت این کشور باشد.

رئیس جمهور پاکستان همچنین با ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر کشور سوریه گفت: از شرایط سوریه نگران بوده و معتقدیم که حقوق مردم این کشور باید رعایت شود. اعلام استقلال یکجانبه در مالی را نیز محکوم می‌کنیم. فلسطینی‌ها نیز باید حقوق خود را احقاق کنند. ایجاد کشور مستقل فلسطینی برای روند صلح لازم است. پاکستان یکی از قربانیان تروریسم بوده و هزینه زیادی در مقابل آن پرداخت کرده است. هروئین نیز ستون فقرات تروریسم بوده و باید تلاش‌های بین المللی برای مقابله با ان اتخادذ شود. در این باره جلسه‌ای در ماه نوامبر برگزار می‌کنیم.

آصف علی زرداری در پایان سخنان خود با اشاره به رابطه پاکستان با دیگر کشورهای دنیا گفت: پاکستان رابطه نزدیکی با آفریقا دارد. این کشور همچنین از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کند و همچنین تاکید می کنیم که حمایت از خلع سلاح هسته‌ای باید بر اساس اصل عدم تبعیض داشته باشد. باید دیدگاه مشترکی درباره کارکرد نم در قرن ۲۱ داشته باشیم. باید با مشاوره با سایر کشور‌ها یک استراتژی برای تقویت نم در هزاره سوم به وجود بیاوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز