خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهوری نیجریه در نشست جنبش عدم تعهد:

باید به تعهدات خود در قبال تبعیض نژادی پایبند باشیم

بعد از 50 سال تلاش در مسیر رسیدن و پیشرفت می توانیم بگوییم که بعداز سازمان ملل هیچ سازمانی به این اندازه تاثیر گذار نبوده است و به دنبال اشاعه اصول صلح، آزادی و احترام به تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل نزاع ها از طریق مذاکرات صلح آمیز هستیم.

معاون رئیس جمهوری نیجریه در اجلاس عدم تعهد سخنرانی و از حل مشکلات سیاسی و اجتماعی کشورهای دنیا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرک نمدی سامبو به نمایندگی از گودلاک جاناتان گفت: رئیس جمهوری نیجریه به ایران برای برعهده گرفتن ریاست اجلاس تبریک گفته و اطمینان داریم که این جنبش به تجقق صلح جهانی کمک خواهد کرد.

وی افزود: از رئیس و دبیرخانه جنبش برای هماهنگی های خوبشان تقدیر کرده و نسبت به وقوع زلزله اخیر ابراز تاسف می کنم. به فیجی و آذربایجان به عنوان اعضای جدید خوش امد می گویم و معتقدم نشست تهران فرصت بهتری برای تحقق اهداف نشست شرم الشیخ فراهم می کند.

معاون رئیس جمهور نیجریه تصریح کرد: بعد از 50 سال تلاش در مسیر رسیدن به پیشرفت می توانیم بگوییم که بعد از سازمان ملل هیچ سازمانی به این اندازه تاثیر گذار نبوده است و به دنبال اشاعه اصول صلح، آزادی و احترام به تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل نزاع ها از طریق مذاکرات صلح آمیز هستیم.

آرک نمدی سامبو معتقد است: این اصول و آرمان ها همیشه درست بودند و امروز بیش از همیشه مصداق دارند. از زمان نشست شرم الشیخ تحولات زیادی را شاهد بوده ایم. تحولات آفریقا و خاورمیانه فرصت زیادی را برای تحقق دموکراسی به وجود آورده اند. باید ساز و کار خود را به عنوان جنبشی مستحکم تقویت کرده و صلح و امنیت را اشاعه دهیم. تحمل ادیان دیگر، احترام به فرهنگ های محتلف و عدم تبعیص نژادی اهدافی هستند که باید نسبت به آن متعهد باشیم. در سازمان ملل و تمامی سازمان های بین المللی باید این اصول را نهادینه کنیم.

معاون رئیس جمهور نیجریه در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اجتماعی کشورهای عضو نم گفت: در تمامی دنیا شاهد تحویلاتی هستیم که نیاز به درایت ما دارد؛ تروریسم و جرائم سازمان یافته همچنان ما را تهدید می کند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد نزاع ها باعث شده تروریسم به دورن جوامع نفوذ پیدا کند. اگر هنوز نمی توانیم همه سلاح های هسته ای را نابود کنیم ولی نم در این زمینه تلاش زیادی کرده است.

وی ادامه داد: باید همایش های بین المللی درباره خلع سلاح و از بین بردن کامل سلاح های هسته ای داشته باشیم. اعلام آفریقا به عنوان منطقه عاری از سلاح های هسته ای باید در سایر مناطق نیز اجرا شود.

آرک نمدی سامبو یادآور شد: در نیویورک نتوانستیم درباره خرید و فروش سلاح های سبک به توافق برسیم ولی امیدواریم قوانینی داشته باشیم که درباره تجارت اینگونه سلاح ها ضمانت اجرایی داشته باشد. باید خوشبختی ملل هدف اصلی ما باشید نه سود ناشی از تجارت سلاح.

معاون رئیس جمهور نیجریه معتقد است: چالش توسعه همواره پیش روی ما است و سه سال دیگر باید به اهداف هزاره رسیده باشیم و باید چارچوبی داشته باشیم که بتوانیم اهداف دیگری را برای خود در نظر بگیریم.

وی افزود: اراده سیاسی و تعهد جنبش از مسائل بسیار مهم است. در حال حاضر میلیون ها گرسنه در جهان وجود دارد و این مساله بسیار شرم آور است. باید به از بین بردن گرسنگی، بیکاری و فقر کمک کنیم و همکاری جنوب – جنوب و جنوب و شمال باید مد نظر قرار گیرد. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در رفع آلام بشری موثر باشد و در این راستا نیاز به کمک و همکاری جهانی است. نم باید تلاش خود را انجام دهد تا اقدامات و ابتکارات بین المللی را به سیاست های روشن و قاطع تبدیل کند.

آرک نمدی سامبو با اشاره به مسائل دیگر کشورها گفت: در حال حاضر تغییرات آب و هوایی از جمله مسائل مهم است و باید به بهترین تجربیات برای مبارزه به این خطرات اولویت دهیم.نیجریه در حوزه هایی پیشرفت داشته است از جمله استقرار دموکراسی و حامکمیت قانون. از این رهگذر توانسته ایم از قانون استفاده کرده و موفق شده ایم آب و برق را به بسیاری از مناطق کشور برسانیم. مساله امنیت غذایی و کشاورزی از دیگر محورهای مهم برنامه دولت نیجریه است.

وی تاکید کرد: نیجریه به دنبال صلح بین المللی از طریق مذاکرات صلح است. از ابتکار بان کی مون برای به وجود آوردن کمیته ای برای حاکمیت قانون استقبال کرده و امیدواریم تصمیم های این کمیته به برنامه های اجرایی منجر شود.

نمدی سامبو خاطرنشان کرد: نیجریه از نقش سازمان ملل برای تحقق ثبات در منطقه و زیر منطقه ما تقدیر کرده و تصمیم دارد در اینده کنفرانس های متعددی را میزبانی کنیم و از تمامی کشورها می خواهیم به صلح اهمیت دهند. و این مساله ای است که در مالی و پس از گفت وگوهای انجام شده محقق شد همچنین امیدواریم مساله مالی هر چه سریع تر حل شود؛ حاکمیت این کشور هر گز نباید به مخاطره بیفتد. از ایده اصلاح سازمان ملل و شورای امنیت استقبال می کنیم و معتقدیم باید چندجانبه گرایی در مدیریت جهان را در دستور کار قرار دهیم و کشورهای مختلف باید در شورای امنیت بتوانند صدای خود را به گوش جهان برسانند ولی از آهستگی پیشرفت کار نگران هستیم.

آرک نمدی سامبو در پایان تصریح کرد: آفریقا منطقه بزرگی است و باید در شورای امنیت جای خود را داشته باشد همچنین به مواضعی که در نم درسال 2009 در شرم الشیخ اتخاذ کردیم متعهد هستیم. اخراج فلسطینیان از سرزمین های خود را محکوم کرده و دیوان بین المللی عدالت نیز این مساله را تائید کرده است. انتظار داریم فلسطین هر چه زودتر عضو سازمان ملل شده و نقش خود را در صلح بین الملل ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز