خبرگزاری کار ایران

احمدی‌نژاد در اجلاس عدم تعهد تاکید کرد/۱

ساز و کاری عادلانه برای مشارکت همگان در مدیریت جهان اندیشیده شود

باید سازوکاری اندیشیده شود تا در فضای عادلانه همه بتوانند در مدیریت جهان مشارکت کنند و این انحصار شکسته شود تا با مشارکت کشور‌ها امکان تبعیض به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان ضمن سخنرانی در سالن اجلاس عدم تعهد گفت: کشورهای سلطه طلب با خلق دارایی‌های کاغذی تورم مستمر را به کشور‌ها تحمیل کردند و بدون زحمت ثروت آن‌ها را تصاحب می‌کنند.
وی ادامه داد: اکثر معادن غنی آمریکا و آفریقای لاتین وابسته به کشورهای سرمایه دار است در حالی که سایر کشورهاحتی از این منابع غنی نیز برخوردار نیستند همچنین علوم و فناوری‌های پیشرفته به شکل انحصاری در دست عده‌ای خاص است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه فرهنگ‌های بومی و انسانی که حاصل هزاران سال تلاش ملت‌ها است به طور سازمان یافته‌ای مورد هجوم گسترده عده‌ای قرار دارد تا با تحمیل بی‌هویتی ملت‌ها را زیر سوال ببرند گفت: امروز شخصیت زنان مورد توهین قرار می‌گیرد و حقوق اساسی ملت‌ها در معرض تهدید است.
رییس جمهور ایران با تاکید بر اینکه امروز کشور‌ها به بهانه‌های مختلف اشغال می‌شوند تصریح کرد: فروش سلاح به عنوان یک تجارت پردرآمد امری عادی شده است و برای رونق بازار سلاح جنگ‌ها به ملت‌ها تحمیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امروز تروریسم آشکارا از سوی کشورهای سلطه طلب مورد تقویت قرار می‌گیرد گفت: این کشور‌ها صلح و امنیت پایدار را به آرزوی دست نیافتنی مبدل کرده‌اند.
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای بررسی ابعاد نابسامانی‌ها به وقت بیشتری برای اصلاح نیاز مندیم اگرچه بار‌ها عدالت طلبان و مصلحان جهان از جمله رهبران فقید این جنبش به پا خواستن و تلاش فراوانی کردند لکن علیرغم آثار این تلاش‌های مقدس هنوز روند جامعه جهانی هنوز به سمت نفع ملت‌ها پیش نرفته است.
رییس جمهور با بیان اینکه برخی اصرار دارند علت ضعف موجود را ضعف درون ملت‌ها نسبت دهند خاطرنشان کرد: آیا غیر از این است که باید این ظرف را در اندیشه و عملکرد مدیریت حاکم جهان جست‌و‌جو کنیم علیرغم تلاشهای سازمان ملل متاسفانه مدیریت جهان مانع آن بود که شرایط بهبود یابد و وضعیت بهتری در جهان حاکم شود.
وی ادامه داد: مدیریت جهان به عنوان عامل وضعیت کنونی دنیا کاملا انحصاری بوده به گونه‌ای که جهان توسط چند کشور سرمایه دار اداره می‌شود به دلیل فشارهای چند دولت خاص در جهان صندوق بین المللی و بانک جهانی توجیه کننده فعالیت آنهاست.
احمدی‌نژاد گفت: رفتار شورای امنیت به سازمان ملل در عمل به تثبیت اشغالگری دیگر رژیم صهیونیستی در فلسطین منجر شده است همچنین در افغانستان، عراق و پاکستان مردم به شکل سازمان یافته‌ای کشته می‌شوند و شورای امنیت به راحتی این مساله توجیه می‌کند چرا که اعضای دائم آن با امتیاز وتو مانع دستیابی ملت‌ها به حقوق خود می‌شوند.
رییس دولت با طرح این سوال که کدام ملت می‌تواند با اتکا به شورای امنیت حقوق خود را استیفا کند گفت: با توجه به اینکه حق وتو در دست آمریکا و انگلیس همواره یک طرف مناقشات بین المللی بودند قرار دارد امکان عمل مستقل از شورای امنیت گرفته شده و دولت‌ها مرجعی برای احقاق حقوق خود ندارند.
وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم حاکمان امروز مراکز اصلی جهان برده داران و استعمارگران دیروز هستند که با شعارهای جدید وارد مراکز ثروت دنیا شدند گفت: بدون اینکه برنامه آن‌ها تغییر کرده باشند آن‌ها خود را‌نژاد بر‌تر و دیگران‌نژاد پست می‌دانند و به خود این اجازه را می‌دهند با ایجاد درگیری‌های قومی زمینه سلطه بر ملت‌ها را فراهم کند و با تحقیر ملت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی خود جنگ راه بیاندازند.
احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: دولت‌های سلطه گر با تاکید بر منابع خود مانع پیشرفت جوامع می‌شوند و استقلال و شخصیت آن‌ها را لگدمال می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها حتی به مردم خود نیز رحم نمی‌کنند به گونه‌ای که مردم در این کشور‌ها اسیر چند انحصاری و سلطه طلب شده‌اند و فریاد آن‌ها به جایی نمی‌رسد.
وی با تاکید براینکه مبنای مدیریت سلطه گران، کینه ورزی، برآمده از خودخواهی و ترویج اختلاف است عنوان کرد آن‌ها تنها به منافع مشروع و نامشروع خود می‌اندیشند و منابع انسانی را فاقد اصالت می‌دانند بنابراین مشخص است که این مدیریت به ضرر همه ملت‌ها خواهد بود.
احمدی‌نژاد با اعلام اینکه باید یک تغییر مهم در جهان ایجاد شود و شرایط به نفع انسان‌ها تغییر کند منطق فراگیر حکم می‌کند که براساس هم اندیشی مسالمت آمیز همه به پا خیزیم و در این راستا مهم‌ترین موضوع مدیریت جهانی است که باید به شکل مبنایی اصلاح شود چرا که اگر همه ما بنشینیم و بدون اصلاح جهان هزاران سال تصمیم بگیریم دوره ما نیز بدون هیچ تغییر اساسی روزی به سر می‌رسد.
رییس جمهور همچنین افزود: برده داری حاصل خالی شدن عده‌ای محدود اما قدرتمند و جایگزینی کینه و خودخواهی بود بنابراین مدیریت جهان باید دست عده‌ای باشد که قلبشان سرشار از کرامت انسانی است و همه را دوست دارند و همه نیز آن‌ها دوست دارندعلاوه بر این عده نباید به دنبال منافع جدی و تسلط برده گران باشند.
احمدی‌نژاد با اشاره به مشارکت همگانی بر مدیریت جهان یادآور شد: انحصار در هر امری مشکل ساز می‌شود بنابراین باید سازوکاری اندیشیده شود تا در فضای عادلانه همه بتوانند در مدیریت جهان مشارکت کنند و این انحصار شکسته شود تا با مشارکت کشور‌ها امکان تبعیض به حداقل برسد.

ادامه دارد...

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز