خبرگزاری کار ایران

انتخابات و گل به خودی زودهنگام تلویزیون!

کد خبر : ۷۱۶۰۹

مدیران صدا و سیما و در راس شان عزت‌الله ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما لازم است در رویکرد منفعلانه جاری تجدید نظر کنند.

سیاست خبری تلویزیون رسمی کشور درباره انتخابات ریاست جمهوری چنان عجیب و غریب است که با هیچ نوع رویکرد تحلیلی نمی‌توان توجیهش کرد.

به گزارش ایلنا، «هفت صبح» در ادامه نوشت: دیروز در حالی که نگاه بیشتر مردم و رسانه‌های داخلی و خارجی به سمت ستاد انتخابات کشور بود و در آخرین ساعات ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از خودی تا منتقد و مخالف منتظر بودند که ببینند نامزدهای مشهور و بالقوه انتخابات وارد عرصه می‌شوند یا نه، شبکه‌های داخلی تلویزیون و به خصوص شبکه خبر طوری رفتار می‌کردند که گویی زمان برای‎شان متوقف شده است.

شبکه خبر در تمام مدت حتی یک گزارش زنده از وزارت کشور روی آنتن نبرد و حتی به شکل زیرنویس هم اخبار ثبت نام نامزدها را پوشش نداد. در همان مقطع چند ساعته‌، تمام رسانه‌های خبری رسمی کشور و رسانه‌های فارسی زبان خارجی در حال اطلاع رسانی لحظه به لحظه بودند. شبکه‌های اجتماعی به محل انعکاس این اخبار تبدیل شده بود و مفهوم شهروند – رسانه بار دیگر قابل تشخیص بود.

در چنین شرایطی صدا و سیما با رویکردی غیر قابل فهم عرصه رسانه‌ای را دو دستی تقدیم رسانه‌های مخالف خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده کرد، نکته جالب آن بود که بعد از ثبت نام دو نامزد مشهور انتخابات در دقایق پایانی تنها پرس تی وی و العالم این خبر را به زبان‌های عربی و انگلیسی پوشش دادند و اکثریت مردم ایران سهمی از اطلاع رسانی رسانه ملی نداشتند! این اتفاق دوم تحلیل سیاست رسانه‌ای تلویزیون را دشوارتر هم می‌کند چرا شبکه‌های داخلی باید مخاطب آخرین اخبار را تشنه رها کند و در عوض دو شبکه غیر فارسی زبان متعلق به تشکیلات صدا و سیما خبر را مخابره می‌کند؟ مردم ایران تا این حد نامحرم شده‌اند؟! آیا این حرکت را می‌توان چیزی جز یک گل به خودی هولناک در ثانیه‌های ابتدایی بازی رسانه‌ای چند هفته پیش رو تلقی کرد؟ صدا و سیما قرار است این بازی حساس را در برابر حریفان زیرک و حرفه‌ای آن سوی آب‌ها با نتیجه یک-صفر باخته آغاز کند؟ در این بازی حساس و نفس گیر باید شاهد چند گل دیگر به خودی باشیم؟

مدیران صدا و سیما و در راس شان عزت‌الله ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما لازم است در رویکرد منفعلانه جاری تجدید نظر کنند. وقتی همه جا در داخل و خارج از کشور همه نگاه‌ها به ساختمان بزرگ خیابان فاطمی است و شبکه خبر در حال پخش یک برنامه غیر خبری و تاریخی درباره وضعیت منطقه خاورمیانه یا اعلام برگزیدگان نمایشگاه کتاب است،‌ به سادگی می‌توان حدس زد که رای دهندگان بالقوه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برای دستیابی به طبیعی‌ترین حق خود (اطلاعات تازه و موثق) به سمت رسانه‌های دیگر داخلی و خارجی بروند و از این به بعد تا پایان انتخابات به سمت تنها تلویزیون رسمی کشور بازنگردند.

تنها فرضی که می‌توان رویکرد فعلی صدا و سیما را درک کرد، آن است که سیاستگذاران رسانه‌ ملی خود را در این بازی مرگ و زندگی از پیش بازنده می‌دانند و با بی‌تفاوتی بازی را آغاز کرده و قرار است تا پایان با همین حس انفعال و بی‌تفاوتی ادامه دهند و با شکستی سنگین این نبرد رسانه‌ای را به پایان برسانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز