خبرگزاری کار ایران

چرا بهمنی با دریافت ارز مبادله برای طلا مخالف است؟

کد خبر : ۴۱۱۵۹

درصورتی که با ارز مبادله ای شمش طلا وارد کشور شود از سود بانک مرکزی کاسته خواهد شد و از طرف دیگر قیمت طلاو سکه در بازار نیز کاسته خواهد شد.

به گزارش ایلنا،آریا نوشت: در حالی که بر اساس مصوبه اخیر اولویت نهم نیز مشمول دریافت ارز مبادله ای شده است،اما بانک مرکزی با اختصاص ارز مبادله ای برای شمش طلا و فلزات گرانبها مخالفت کرده است.
بانک مرکزی به دلیل این که خود بزرگترین وارد کننده شمش طلا به کشور بوده با توجه به اینکه شمش طلا با ارز آزاد وارد شده به تبع آن فروش آن نیز به نرخ بازار آزاد صورت خواهد گرفت ولی درصورتی که با ارز مبادله ای شمش طلا وارد کشور شود از سود بانک مرکزی کاسته خواهد شد و از طرف دیگر قیمت طلاو سکه در بازار نیز کاسته خواهد شد.
حدود چند هفته پیش بود که رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر با ارسال نامه ای به اتحادیه های استانی طلا مبنای نرخ گذاری طلا را ارز مبادله ای اعلام کرد ولی بانک مرکزی بلافاصله در واکنش به این نامه اعلام کرد تغییردر نحوه محاسبه نرخ طلا بر اساس ارز مبادله ای انجام نخواهد شد.
در همین رابطه پیمان قربانی مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با تکذیب محاسبه قیمت طلا و سکه به صورت روزانه از سوی مرکز مبادلات ارزی گفت: نحوه نگاه بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار طلا و سکه در کشور بر اساس قانون پولی و بانکی ورود پیدا می کند و به این صورت است که بازار سکه و طلا نباید حبابی بشود و قیمت و مسیر آن بر اساس عوامل تعیین کننده بنیادین طلا و سکه در کشور که همان نرخ ارز و قیمت طلا در بازار جهانی است صورت گیرد.
قربانی گفت: مرکز مبادلات ارزی برای تأمین نیازهای مبادلاتی و ضروری اقتصاد در کشور تشکیل شده است و طبیعی است اگر ارزی به کالایی تخصیص یابد، قیمت گذاری آن کالا نیز بر اساس ارز تخصیص داده شده انجام شود. این در حالی است که تا کنون ارزی برای طلا تخصیص داده نشده و واردات طلا بر اساس ارز متقاضی بوده است.
وی افزود: انتظار نمی رود وقتی به طلا ارزی تخصیص داده نشده است قیمت گذاری آن بر اساس ارز مبادله ای شکل بگیرد.
قربانی تاکید کرد: از نظر بانک مرکزی قیمت طلا و سکه در بازار (آزاد) تعیین می شود و برای کاهش آن باید عوامل بنیادین مانند میزان نرخ ارز و قیمت بازار جهانی طلا کاهش یابد.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی افزود: با تمهیداتی که در مرکز مبادلات ارزی انجام می شود، بانک مرکزی در تلاش است بین قیمت ارز در بازار آزاد و نرخ مبادله ای همگرایی ایجاد کند.

همچنین محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر با اشاره به اینکه اصولا قیمتها دستور پذیر نیستند، افزود: این عرضه و تقاضا است که قیمتها را تعیین می کند وقیمت طلا در داخل کشورمتاثر از قیمت جهانی طلا و همچنین نرخ ارز است.
رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهردر مورد آینده قیمتی بازار سکه و طلا اظهار داشت: آینده طلا و سکه به قیمت ارز و نرخ جهانی طلا بستگی دارد و به هیچ عنوان نمی توان حتی برای یک ساعت آینده هم قیمت سکه و طلا را پیش بینی کرد و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور که در حال حاضر در آن قرار دارد قیمتها در حال نوسان است.
بر اساس این گزارش،این در حالی است که باید منتظر آینده ماند و دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در نامه ای به رؤسای اتحادیه طلا و جواهر در استان های کشور خبر از تصمیم ویژه دولت مبنی بر نحوه قیمت گذاری طلا و سکه بر اساس نرخ مبادله ای داده بود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز