خبرگزاری کار ایران

معرفی یک پایگاه اینترنتی برای بررسی صلاحیت ایمنی پیمانکار

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۳۴

«برای تطبیق وضعیت صلاحیت ایمنی پیمانکاری و سرعت رو به رشد درخواست شرکت های پیمانکاری برای اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری، سامانه «اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران» در نشانی svcc. ir، یکی از سرویس‌های حوزه خدمات رسانی که توسط کارشناسان و متخصیصن کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور و با همکاری و راهنمایی های اداره کل بازرسی کار کشور، عملیاتی شد.»

بیشترین حوادثی که در حوزه ی کار اتفاق می افتد ناشی از اهمال کارفرما و پیمانکار در حوزه ی حفظ ایمنی و رعایت بهداشت کار برای کارگران است.

رییس هیئت مدیره کانون سراسری مسولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار با بیان این مطلب به ایلنا گفت: بزرگترین سرمایه ی ما نیروی انسانی است، اما در حال حاضر ما با آمار بالایی از حوادثکار مواجه ایم که ناشی از عدم التزام برخی پیمانکاران و کارفرمایان به حفظ مقررات فنی کار است.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور به ضرورت توانمندسازی انجمن ها و تشکل های حفاظت ایمنی و بهداشت کار اشاره کرد و گفت: با توجه به اجرایی و الزامی شدن اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران با توجه به مصوبه شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حضور قابل توجه پیمانکاران مشمول اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران در کشور، اجرای سیستم حضوری و سنتی به منظور تشکیل پرونده صلاحیت ایمنی پیمانکاران ناکافی بوده و جوابگوی انتظاراتی همچون آمار به روز شده از آخرین وضعیت های شرکت های پیمانکاری نیست.

وی افزود: برای تطبیق وضعیت صلاحیت ایمنی پیمانکاری و سرعت رو به رشد درخواست شرکت های پیمانکاری برای اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری، سامانه «اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران» در نشانی svcc. ir، یکی از سرویس‌های حوزه خدمات رسانی که توسط کارشناسان و متخصیصن کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور و با همکاری و راهنمایی های اداره کل بازرسی کار کشور، عملیاتی شد در اجلاس معاونت روابط کار کشور که در سی ام مهرماه ۹۳ در شیراز و با حضور معاونت روابط کار و مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، روسای انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور، تشکلات عالی کارگری و کارفرمایی کشور برگزار گردید، توسط مهندس هفده تن رونمایی و راه اندازی شد.

وی در ادامه گفت: خیلی از حوادثمان در شرکت‌های بی نام و نشان از طریق اخذ بیمه‌های بی نام حل و فصل می‌شود که متاسفانه در آمار حوادثهم گنجانده نمی‌شود و پیمانکار هم به وسیله‌ی همین بیمه‌ها از خودش رفع مسولیت می کند و این ضربه ی بزرگی به جامعه کارگری می‌زند. طبق آیین نامه، گواهینامه صلاحیت باید توسط پیمانکار اخذ شود. یکی از آیتم های خواسته شده در این سامانه احراز صلاحیت پیمانکاری از مراجع ذیصلاح مثل استانداری یا اداره کار است. در واقع به این وسیله شرکت های پیمانکاری بی نام و نشان وارد سیکلی می شوند که مجبورند برای ادامه فعالیتشان گواهینامه صلاحیت دریافت کنند.

منصوری یکی از اهداف عمده ی این سامانه را پایین آوردن نرخ حوادثحوزه ی کار عنوان کرد و گفت: یکی از عمده ترین خواسته های‌مان این است که به پشتوانه ی این آیین نامه و مقررات دیگری که در حوزه ی روابط کار مطرح است، میزان حوادثکار را کاهش دهیم. به این وسیله هم به حوزه ی معاونت روابط کار و اداره کل بازرسی کمک کرده ایم و هم حاشیه ی امنیتی برای جامعه بزرگ کارگری فراهم کرده‌ایم.

وی در خصوص عدم نظارت بر عملکرد برخی پیمانکاران و رابطه ی آن با بالارفتن حوادثکار گفت: هم اکنون در کشور تعداد قابل توجهی از پیمانکاران فاقد هویت هستند و هیچ مرجع ذیصلاحی فعالیت آنها را ثبت نکرده است. بنابراین بعید نیست که هیچ نظارت و کنترلی روی آنها صورت نگیرد در نتیجه تعداد حوادثی که درحوزه ی کار اتفاق می افتد، بالا می رود. به وسیله ی این سامانه شرکت های پیمانکاری حقیقی و حقوقی می‌توانند مجموعه‌ای از خدمات مورد نیاز را به‌صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به دفاتر انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت فعال در همه استان های کشور دریافت کنند. با استفاده از این سرویس پیمانکاران می توانند از خدماتی نظیر وضعیت ثبت نام، نقایص پرونده و آخرین رسیدگیهای صورت گرفته بر روی پرونده خود اطلاع پیدا کنند. اشرف منصوری افزود: با تجهیز ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی و انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور به این سیستم، امکان رصد وضعیت ایمنی و کلیه مسائل مربوط به کار در کارگاههای مشمول قانون کار کلیه پیمانکاران فعال در استانها، شهرها و کشور در هر لحظه در هر سطح وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز