خبرگزاری کار ایران

احتمال افزایش متقاضی در تهران به ۶۵ هزار نفر/ اگر فردی ایرانی محسوب شود باید از همه امتیازات برخوردار باشد

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۲۳۵

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه برخی نسبت به طولانی شدن فرایند اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با غیرایرانی اعتراض می کنند، گفت: به دلیل تقاضاهای بالا، کار زمانبر شده است. فقط در تهران در چند روز اول ۱۸ هزار خانوار تقاضا داده اند. شاید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تقاضا فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور حاجی در وبینار «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی (۱۳۹۸) » با اشاره به روند تصویب این قانون گفت: این قانون بعد از سالیان دراز و موانع قانونی که وجود داشت با تایید مجلس و شورای نگهبان به مرحله اجرایی رسید و با کمک دستگاه های مرتبط اولین شناسنامه در چند روز گذشته به نام دو تن از فرزندان اتباع خارجی که با مادر ایرانی ازدواج کرده بودند صادر شد.

وی با اشاره به افرادی که از این طریق شناسنامه دریافت کرده‌اند گفت: هر دو نفری که شناسنامه گرفتند مادرشان عضو شهدای سلامت هستند و اخیرا مادرانشان را در راه سلامت از دست داده‌اند. صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرانشان ایرانی هستند قدم بزرگی برای تحقق حقوق شهروندی است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با بیان اینکه بخشی از این قانون، به حوزه اجتماعی مربوط می شود، خاطرنشان کرد: این قانون یک سیاست گذاری است که در دراز مدت، میان مدت یا کوتاه مدت وضع می شود و باید از شاخص های جامعه نگری خاص خودش برخوردار باشد همچنین از زوایای گوناگون سیاست، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.

حاجی با بیان اینکه برخی نگرش‌های بخشی دستگاهها باعث می شود دیدگاه‌های کارشناسی مختلفی پیرامون یک موضوع مطرح شود، تصریح کرد: به عنوان مثال درباره علل این ازدواج ها دلایل مختلف و آمارهای مختلفی مطرح  می شود. بخش عظیمی از این ازدواج ها به دلیل ناامیدی زنان از مردان ایرانی رخ داده است و آنها ناچار به ازدواج شده‌اند. یا برخی دیگر به علت مشکلات اقتصادی تن به ازدواج داده اند و بخشی هم به علت وجود روابط عاطفی شکل گرفته است. اشتراکات بسیار زیادی با اتباع افغانستانی داریم و در سنوات دور یک کشور بوده‌ایم. این اشتراکات فرهنگی بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه دستگاههای خدماتی، رفاهی، گروه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در شکل گیری این قانون اثرگذار بوده اند، گفت: اینکه کودکانی بدون هویت بخواهند در جامعه زندگی کنند، معضلی بزرگ بود و باعث شد دستگاهها به این فکر بیفتند که برای این افراد چاره اندیشی کنند. از زمان ارائه این قانون به مجلس این نگاه حاکم بود که هیچ فرزندی در ایران بدون هویت نباشد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان خاطرنشان کرد: وزیر کشور در ۱۷ تیر ۹۹ آیین نامه را به استانداران ابلاغ کرد و ادارات کل اتباع موظف شدند در چارچوب قانون و ملاحظات موجود این فرایند را طی کنند که شامل چند مرحله است. حال خانواده ای را درنظر بگیرید که مادر ایرانی و پدر خارجی است و دو یا سه فرزند دارند که باید دارای هویت مشخصی باشند. بر اساس قوانین، فرایند ما اینطور تعیین شده که ابتدا باید در سایتی ثبت نام کنند.  ما دفاتر خدماتی داریم که همانند دفاتر پیشخوان دولت به ارائه خدمات به اتباع خارجی می پردازند. اتباع محترم به این دفاتر مراجعه و فرم ها را پر می کنند و اطلاعات مورد نظر در اختیارشان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اداره اتباع استانداری تهران در چارچوب قوانین، اطلاعات را در اختیار دستگاه های امنیتی قرار می دهد و آنها پس از استعلام که این افراد دارای سوءسابقه ای نیستند بلامانع بودن صدور شناسنامه را به ما اعلام می کنند که بعد از تکمیل فرم ها برای ثبت احوال استان ارسال و آنها مبادرت به صدور شناسنامه می کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه در کشور ما بروکراسی های اداری وجود دارد و تعاملات اداری زمانبر است، تاکید کرد: برخی نسبت به طولانی شدن فرایند اعتراض می‌کنند اما به دلیل تقاضاهای بالا، کار زمانبر شده است. فقط در تهران در چند روز اول ۱۸ هزار خانوار تقاضا داده اند. شاید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم.

حاجی با بیان اینکه وضعیت اتباع با یکدیگر متفاوت است و برخی تصور می کنند باید دایره شمول قانون بسیار بالا باشد در حالی که اینطور نیست گفت: ممکن است یک خانم ایرانی ازدواجش را به صورت رسمی ثبت کرده باشد، ولی خانم دیگری فقط یک مجوز شرعی از دفتر مراجع گرفته باشد. یا کسی را داریم که اصلا همان را هم ندارد و فقط یک استشهادیه از اقوام دارد که شاهد عقدش بوده اند. همه این موارد را اداره کل اتباع با کمک دستگاه های مربوط بررسی و بعد از کارشناسی نسبت به صدور شناسنامه تصمیم گیری و موارد را تعیین تکلیف می کند.

وی در پاسخ به اینکه بعد از دریافت شناسنامه استفاده از سایر مزایا مانند دریافت کارت ملی، کارت بانکی و ارکان دیگر شهروندی چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: یک تفاوت تفسیری وجود دارد؛ یک تفسیر می گوید فرد ایرانی الاصل یعنی کسی که در ایران به دنیا آمده و پدر و مادرش ایرانی هستند؛ اما تفسیر دیگر می گوید یک ایرانی فردی است که تابعیت ایران را دریافت کرده است. با این حال تفاوتی بین این دو  وجود ندارد. اگر فردی ایرانی محسوب شود باید از همه امتیازات برخوردار باشد. مگر آنکه دستگاه مربوطه بخواهد شرایطی را تعیین کند. مثلا برای کارت بانکی مرجع مربوط تعیین کننده باشد. چون صدور شناسنامه ها به تازگی شروع شده هنوز از سوی بخش های دیگر عکس العملی نداشته ایم. صدور شناسنامه برای این افراد جزو قوانین عام است و تصور می کنم مشکلی وجود نداشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز