خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چرایی عدم رسیدگی به برخی جرائم در کلانتری‌‌های خارج از محل وقوع جرم/ مردم تاخیر در ارائه خدمت را به ۱۹۷ گزارش کنند

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۹۳۵

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره چرایی عدم رسیدگی به برخی جرائم در کلانتری‌‌های خارج از محل وقوع جرم توضیحاتی را ارائه کرد.

«سرهنگ جلیل موقوفه‌ای» رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه بیشتر چه موضوعاتی در کلانتری‌ها پیگیری می‌شود گفت: کلانتری‌ها مانند پزشکی عمومی هستند و هر شهروندی در زمینه موضوعات مختلف انتظامی مانند دعوا و درگیری، ضرب و شتم، کلاهبرداری، سرقت و… به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که همچنان پس از گذشت ۱۰ سال هنوز کلانتری جدیدی به مجموعه کلانتری‌های تهران اضافه نشده است، آیا این موضوع مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: برخی از کلانتری‌ها به دلیل کمبود کلانتری در تهران دارای جایگاه‌های متفاوت شده‌اند و با توجه به جمعیت تهران اگر کلانتری‌ها به تهران اضافه شود، قطعا بار کلانتری‌های موجود به ویژه در برخی از مناطق کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در بحث رضایت‌مندی ارباب‌رجوع نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

رییس پلیس پیشگیری پایتخت همچنین درباره مدت زمان متوسط حضور ارباب رجوع در کلانتری‌ها گفت: در همه کلانتری‌ها مدت زمان لازم برای ارائه خدمات مختلف به مردم مشخص شده و بر تابلوی اعلانات کلانتری‌ها نصب شده است. براساس این جدول نیز باید در کلانتری‌ها خدمات به مردم ارائه شود. چنانچه ارائه خدمت در کلانتری‌ها از زمان تعیین شده بیشتر شود، افراد می‌توانند با تماس با پلیس ۱۹۷ موضوع را اطلاع داده و این تاخیر در ارائه خدمت مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

سرهنگ موقوفه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جلوگیری از شهادت برخی نیروهای پلیس پیشگیری در هنگام عملیات گفت: کار انتظامی در واحدهای اجرایی مانند کلانتری‌ها با خطراتی همراه است، برخی از مجرمان با توجه به سوابق قبلی و نوع جرمی که دارند، مسلح به اسلحه و یا ابزار و تجهیزاتی هستند؛ ما نیز تلاش کردیم نیروهایمان را با توجه به نوع جرائمی که صورت می‌گیرد، آموزش داده و هشدارهای لازم را به آن‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین شیوه و شگرد دستگیری مجرمان در موضوعات مختلف آموزش داده می‌شود تا مشکلی برای نیروهایمان در حین انجام علمیات ایجاد نشود، اما خواه ناخواه در کار انتظامی تعقیب و گریز و تیراندازی نیز پیش می‌آید که در مواردی نیز منجر به شهادت و یا جانباز شدن برخی از نیروهای پلیس پیشگیری نیز شده است. البته روحیه شهادت‌طلبانه و غیرت همکاران ما نیز در ماموریت‌ها باعث می‌شود تا در برخی از ماموریت‌ها به درجه رفیع شهادت برسند. 

وی همچنین درباره ورزیده بودن نیروی انسانی تصریح کرد: از جذب یک نیروی جدیدالورود تا هر درجه‌ای که بخواهد آن نیرو در سال‌های بعد دریافت کند، باید آموزش‌های رزمی و دفاع شخصی را بیاموزد و از آمادگی جسمانی و رزمی برخوردار باشد تا بتواند ارتقای شغلی دریافت کند. 

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح رعد گفت: طرح رعد یکی از طرح‌های خوب و موفق و ابتکار «سردار رحیمی» فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است. این طرح به صورت ماهانه یک‌بار اجرا می‌شود. در طول یک‌ماه در حوزه استحفاظی کلانتری‌ها و معاونت اطلاعات و عملیات کلانتری‌ها، اخبار و اطلاعاتی درخصوص جرائم تحت حوزه استحفاظی کلانتری کسب کرده و در روز عملیات با دستور مقام قضایی طرح اجرا شده و نیروهای کلانتری‌های تهران بزرگ درخصوص برخورد با مجرمان، کالاهای قاچاق، مواد مخدر، اراذل و اوباش اقدام می‌کنند. 

سرهنگ موقوفه‌ای درباره تاثیر طرح رعد بر کاهش جرائم در مناطق و محلات مختلف تصریح کرد: این طرح یکی از مواردی است که در کاهش جرائم و انهدام باندها تاثیرگذار است، چراکه یک باند در یک شب در یک محله ممکن است چندین خودرو را مورد سرقت قرار دهند، وقتی تمام اعضای باند شناسایی و دستگیر می‌شوند و باند نیز منهدم می‌شود، قطعا در کاهش جرائم در آن محله نیز تاثیرگذار است. 

وی همچنین درباره طرح پاکسازی دره فرحزاد که در سال گذشته آغاز شده است، گفت: پاکسازی دره فرحزاد یکی از طرح‌های خوب پلیس پیشگیری است که با هماهنگی سازمان‌های دیگر مانند شهرداری و اداره برق پاکسازی انجام شده و البته نیروهای ما همچنان در آن جا مستقر هستند. این طرح یکی از طرح‌های موفق ما بود که تثبیت شده است. البته فاز بعدی پاکسازی نیز در این دره انجام خواهد شد. 

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرح‌هایی در دیگر نقاط شهر تهران انجام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای نقاط آلوده و حاشیه‌ای شهر تهران در دستور کار پلیس پیشگیری است. برخی از نقاط در درون شهر مانند محله شوش و هرندی نیز تبدیل به نقاط حاشیه شده و معضلی برای پلیس شده‌اند که ما برنامه‌ها و طرح‌هایی در این خصوص داریم که انشالله عملیاتی خواهیم کرد. 

سرهنگ موقوفه‌ای درباره برخی از جرائم که در همه کلانتری‌ها پیگیری نمی‌شود و گفته می‌شود به حوزه استحفاظی آن‌ها مربوط نمی‌شود، تصریح کرد: برخی از جرائم خاص که نیاز به حوزه قضایی داشته باشد، باید در کلانتری همان حوزه استحفاظی قضایی پیگیری شده و در کلانتری غیر از آن حوزه استحفاظی قابل پیگیری نیست، اما مسائلی مانند کیف‌قاپی و امثالهم که ممکن است در هر جایی از تهران اتفاق بیفتد در صورتی که فرد به کلانتری غیر از محل وقوع جرم نیز مراجعه کند، باید رسیدگی شود و ما این موضوع را به کلانتری‌ها ابلاغ کرده‌ایم. در نظارت‌ها و تماس‌هایی کنترلی که با ارباب رجوعان به کلانتری‌ها انجام می‌دهیم، این موضوعات را نیز پیگیری می‌کنیم و چنانچه کلانتری عملکرد خوبی نداشته باشد، قطعا با ماموران خاطی در آن کلانتری برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز